Valt ook niet mee: de nieuwe Volkswagen Touareg

0

Niet alleen de toekomstige Polo is even slikken, ook de volgende generatie Touareg doet de wenkbrauwen fronsen. Beide Volkswagen modellen rijden nu al naakt rond in Zuid-Afrika. Volkswagen zal de nieuwe Touareg later dit jaar officieel voorstellen. Het Europese publieksdebuut vindt in september plaats op de IAA autotentoonstelling van Frankfurt.

Zoals verwacht is de toekomstige Touareg een productievertaling van de conceptstudie T-Prime GTE uit 2016. Zo zit er op het front dezelfde grote verchroomde dwars lat en lopen de lamellen op dezelfde manier in de koplampen door. De specifieke schouderlijn is ook identiel aan die van de conceptstudie.

Ondanks dat de nieuwe Touareg dynamischer oogt dan het huidige, inmiddels 7 jaar oude model, is het nog steeds geen plaatje. Dat komt doordat de harmonie in het design ontbreekt. En omdat de nieuwe Touareg er vooral heel erg als een Volkswagen uit ziet. Voor een model dat 25.000 euro kost niet erg, maar deze auto moet (prijstechnisch) gaan concurreren met onder andere de Jaguar F-Pace ….

Gelukkig wordt de nieuwe Touareg onderhuids spreekwoordelijk wel een plaatje. Hij deelt zijn onderstel (en veel overige techniek) namelijk met de Audi Q7. En dat is momenteel de beste grote SUV op de markt. Zelfs Bentley maakt voor de Bentayga gebruik van deze bodemplaat. Om al te veel interne concurrentie te voorkomen (en omdat een derde rij stoelen niet gepland is), krijgt de nieuwe Touareg iets compactere afmetingen. Dus de carrosserie zal niet 5,05 meter lang zijn zoals bij de Q7, maar circa 4,90 meter (de huidige editie is 4,80 meter groot). Overigens was de T-Prime conceptstudie 5,07 meter lang, dus het valt niet helemaal uit te sluiten dat de nieuwe Touareg 27 centimeter gaat groeien. Volkswagen kan dan zeker in eigen land rekenen op veel protest, want daar is men de onhandig grote, lastig te parkeren SUV modellen een beetje beu.

Die weerstand heeft ook te maken met de doorgaans relatief hoge CO2-uitstoot, maar de nieuwe Touareg zal aanzienlijk vergroenen. De emissiewaarde is daardoor straks een minder valide argument om de grote Volkswagen te bekritiseren. Bovendien wordt de toekomstige Touareg leverbaar in stekkerhybride aandrijflijn. Die combineert de 2.0 TFSI unit (goed voor 247 pk) met een elektromotor van 134 pk. Met de batterij van 14,1 kWh kan de Volkswagen emissievrij 50 kilometer rijden. De omarming van het Q7 platform (MLB Evo genaamd) betekent dat de conventioneel aangedreven uitvoeringen een stuk lichter worden dan de huidige generatie.

Comments are closed.