Volkswagen Sedric regelt het allemaal zelf

0

Op de beursstand van Volkswagen op de autosalon van Genève kunt u de Sedric gaan bewonderen. Dit autonoom rijdende voertuig verandert het concept van een auto volledig. Pedalen of een stuur zijn er namelijk niet in terug te vinden …

Sedric is de catchy afkorting van ‘SEDRIving Car’ en ziet er als autonoom voertuig bepaald niet als een traditionele auto uit. Het heeft als enige taak het vervoeren van passagiers van de ene plaats naar de andere, en doet dat dus zonder menselijke tussenkomst. Daardoor konden de ingenieurs van Volkswagen alles van A tot Z herbekijken.

Het gaat om een futuristische auto die je met iedereen deelt. Alle traditionele bedieningselementen zijn verdwenen zoals het stuur plus dashboard hebben plaats gemaakt voor een gezellige zitruimte. Volkswagen beschrijft de Sedric dan ook meer als een soort rijdende lounge.

De carrosserie van de Sedric is vooral rationeel en nuchter: een kubusvorm met schuifdeuren zoals bij een metrorijtuig. De Volkswagen oogt daardoor als een lelijk aftreksel van een Pixar auto. Op 2 bankjes in vis-à-vis opstelling is plaats voor 4 personen. De batterijen en de elektromotor zitten in de vloer. Over vermogen en bereik is niets bekend.

Het volledig elektrische voertuig is voorzien van 5 lidars en diverse sensoren, camera’s en radars om zijn omgeving in 3 dimensies op te kunnen meten. De Volkswagen is uiteraard ook ‘connected’ met andere voertuigen.

Middels een soort afstandsbediening genaamd ‘The Button’ roep je de moderne blokkendoos op, waarna je in kunt stappen en vertrekken. Geen zin om te delen? Daar heeft Volkswagen ook aan gedacht. De autofabrikant stelt dat de Sedric ook als een soort privé-taxi gebruikt kan worden.

Geen tijd om de kinderen van school te halen? Sedric rijdt er wel even naar toe. Of je bestelt thuis de boodschappen, die de zelfrijdende auto dan even voor u ophaalt. Het is dus een soort digitale assistent, maar dan op wielen. Je kunt zelfs tegen Sedric praten. Zo kun je de auto bijvoorbeeld instructies geven waar je heen wilt.

Ondertussen vermaakt een OLED scherm je met allerlei feitjes over je omgeving of een goede film. De Sedric moet echt een soort tweede thuis worden, vol natuurlijke materialen waarbij je tot rust kunt komen.

Iets voor de volgende eeuw? Helemaal niet: Volkswagen denkt dat een auto als de Sedric al in 2025 in productie kan gaan. Misschien is tegen die tijd zo’n doosachtig ontwerp helemaal hip. En wie weet kiezen de dochters van Volkswagen, die ongetwijfeld een kind van Sedric krijgen, voor een minder rationeel design.

Voor die tijd gaan we waarschijnlijk al onderdelen en functies van de Sedric terugzien in andere modellen van Volkswagen. Volgens de Duitse autofabrikant is de conceptstudie namelijk de vader van alle toekomstige zelfrijdende auto’s van het bedrijf. Volkswagen CEO Matthias Müller: “Auto’s maken is iets waar onze merken in uitblinken. Maar deze conceptstudie staat wel voor een nieuwe vorm van samenwerking en kennisoverdracht binnen onze merken”.

Comments are closed.