Citroën vindt de HY opnieuw uit

0

Citroën heeft door de jaren heen veel modellen ontworpen die een iconische status bereikten. De top3 bestaat (zonder twijfel) uit de Traction Avant, de 2 CV en de DS. Maar in de tweede linie bevinden zich ook enkele memorabele museumstukken. De Type A (waar het in 1919 allemaal mee begon), het Klaverblaadje, de Ami, de GS, de SM, de CX en de BX. In dit rijtje hoort ook de in 1948 gelanceerde HY thuis: de karakteristieke bestelbus van Citroën wiens carrière vele decennia zou duren.

Dat de HY het veel langer vol hield dan zijn concurrenten, is niet in de laatste plaats te danken aan zijn veelzijdigheid. De Citroën was van alle markten thuis en inspireerde Renault tot het ontwerpen van de Estafette (een slag kleiner, maar ook een klasse goedkoper) en Peugeot tot de J7. Beide rivalen waren moderner dan de karakteristieke HY, maar omdat de Citroën in alle denkbare smaken leverbaar was (gesloten bestelwagen, busje, melkauto, kampeerwagen, rijdende frituur of ambulance), was hij verkooptechnisch niet voor één gat te vangen.

Volgend jaar viert de HY zijn zeventigste verjaardag. Dit jubileum wordt door de designers Fabrizio Caselani en David Oberdorfer luister bijgezet met een ombouwkit voor de Jumper. Daarmee kan deze moderne bestelbus van Citroën worden getransformeerd tot een retro HY. Alle stylingkenmerken van het origineel zijn aanwezig, inclusief ronde koplampen, een prominente grille en geribbelde koetswerkpanelen.

Caselani en Oberdorfer, die in retro land hun sporen inmiddels verdiend hebben, zijn van plan om de oplage van hun creatie beperkt te houden tot 70 exemplaren. Daarmee is exclusiviteit gegarandeerd. En is een nieuw collectors item geboren. De retro HY zal leverbaar worden in verschillende uitvoeringen: bestelwagen, food truck, camper en minibus. De productie is uitbesteed aan het Italiaanse FC Automobili.

Citroën heeft zelf overigens ook wel eens zitten brainstormen op een retro HY. Dat resulteerde toen in de uit de kluiten gewassen conceptstudie Tubik. Van een vertaling naar een productiemodel is het bij deze aalgladde kolos nooit gekomen helaas, maar het zou zomaar kunnen dat de Fransen door het ludieke idee van Caselani en Oberdorfer en het aanstaande 70-jarige jubileum van de HY alsnog van gedachten veranderen. Dat zou pas een leuk verjaardagscadeau zijn.

Comments are closed.