Infiniti zet licht op groen voor Q60 Project Black S

0

Infiniti vecht nog steeds voor haar bestaansrecht in Europa. Het merk komt niet op de verkoopradar voor en lijkt alleen klanten te trekken voor het koekoeksjong Q30. Zonder dit model zou Infiniti 85 procent van haar registraties mislopen, en dat zijn er al niet zoveel (33 in de eerste 3 maanden van dit jaar). De luxedochter van Nissan overweegt daarom om een imagobouwer op basis van de Q60 in de strijd te werpen: een 500 pk sterke uitvoering die het moet opnemen tegen de BMW M4 en de Mercedes-AMG C 63. Volgens interne bronnen bij Infiniti komt hij echt.

Dat Infiniti sportieve dromen heeft, weten we al enkele jaren sinds de Q50 Eau Rouge: een testosteronsedan met de aandrijflijn van de Nissan GT-R. Die conceptstudie belandde in 2015 in de prullenbak, maar nu ondernemen de Japanners een nieuwe poging met de Q60 Project Black S. De gespierde aandachtstrekker was vorige maand al te zien op de autosalon van Genève, maar Infiniti kon toen nog geen uitsluitsel geven over de plannen met het model. Nu laten insiders weten dat Infiniti overweegt om de hete Q60 daadwerkelijk in productie te nemen. Met dank aan de nieuwe merkchef Roland Krüger. Die is weggekocht bij BMW waar hij de M modellen onder zijn hoede had.

De Project Black S, volgens Infiniti een “radicale herinterpretatie van de Q60, is voorzien van een dubbel geblazen, 405 pk sterke 3,0 liter grote V6 die samen met het KERS (Kinetic Energy Recovery System) uit de Formule1 (oftewel het opslaan van de energie die vrijkomt bij het remmen in een accu, zodat die later weer gebruikt kan worden voor een extra boost van 95 pk; Nissan heeft hiervoor een beroep gedaan op het team van alliantiepartner Renault) goed is voor 500 pk. Dit vermogen gaat exclusief naar de achterwielen dus dat belooft veel spektakel.

Om niks aan het toeval over te laten, zorgt Infiniti voor een bijpassend bruut uiterlijk. De carrosserie is van koolstofvezel vervaardigd . Daarnaast is de Project Black S voorzien van een titanium uitlaat (met 2 vuistdikke pijpen) en lichtgewicht 21-inch velgen. Ook van de partij zijn dik uitgeklopte wielkasten en een grote achterspoiler. De achterbumper heeft veel weg van het exemplaar van de Nissan GT-R Nismo. Eindelijk gaat Infiniti dus serieus genomen worden in het premiumsegment. De Nissan sluit niet uit dat Project Black S uitgroeit tot een high performance modellenlijn, waarbij steevast F1-techniek wordt ingezet om de prestaties van de auto’s te verbeteren.

Reageren is niet mogelijk.