Nieuwstelex

0

+++ In CHINA wordt de regelgeving omtrent de verplichte joint venture constructies in de toekomst mogelijk soepeler. Dat is goed nieuws voor fabrikanten die in het Aziatische land auto’s produceren. De Chinese Nationale Ontwikkeling & Hervormingscommissie zou zich als doel hebben gesteld om langzaamaan de regels voor buitenlandse bedrijven te versoepelen. Fabrikanten die in het land auto’s willen produceren, zijn verplicht een joint venture met een lokaal merk aan te gaan waarbij de aandelen in een verhouding van 50:50 verdeeld moeten worden over beide partijen. Niet lokaal produceren maar alleen verkopen is feitelijk geen optie wegens de hoge importbelasting. Alleen zeer exclusieve merken kunnen zich dit permitteren. De joint venture verplichting was door de overheid ingesteld om het voor Chinese fabrikanten mogelijk te maken om gebruik te maken van de kennis van hun buitenlandse collega’s. En inderdaad: SAIC, de vaste partner van zowel General Motors als Volkswagen, zit als zelfstandige autofabrikant inmiddels stevig in het zadel. Omdat de Chinese auto-industrie zijn technologische en kwalitatieve achterstand inmiddels grotendeels heeft weggewerkt, kunnen de regels nu versoepeld worden. De regering hoopt buitenlandse fabrikanten minder huiverig te maken bij het lanceren van elektrische modellen. Met name Toyota was in het verleden bang dat haar knowhow op het gebied van hybride aandrijftechniek zo in verkeerde handen terecht zou komen. +++

+++ Net nu het Verenigd Koninkrijk een nieuwe slooppremie van 2.000 pond voor dieselauto’s wil introduceren, publiceert milieuorganisatie Green Alliance een alarmerend rapport over de toekomst van ELEKTRISCH auto’s. Daarin valt het onrustwekkende nieuws te lezen dat het Britse stroomnetwerk sterk verouderd is en niet voorbereid is op een groeiend wagenpark aan emissieloze modellen. Uit het rapport blijkt dat als een derde van de Britse huishoudens elektrisch gaat rijden, er stroompieken ontstaan die de hoogspanningslijnen beschadigen. En dat is nog niet het slechtst denkbare scenario, want dan gaan we ervan uit dat deze 33 procent gelijkmatig over het Britse grondgebied zal zijn verspreid. Maar dat zal volgens Green Alliance niet het geval zijn. In sommige regio’s zal dat percentage veel hoger uitvallen. Als voorbeeld wordt het dorp Lightwater met 6.791 inwoners genoemd. Met slechts 900 elektrische auto’s zou het elektriciteitsnetwerk kunnen uitvallen. Erger nog is dat in sommige wijken slechts 6 auto’s aan de stekker al genoeg is om tijdens piekuren een black-out te veroorzaken. Omdat een parlementaire commissie op het gebied van klimaatverandering tegelijkertijd inschat dat tegen 2030 zo’n 37 procent van de voertuigen (deels)elektrisch zal zijn. is er maar één oplossing: het elektriciteitsnetwerk moderniseren. Voor 2050 zou liefst 36 miljard pond (42 miljard euro) moeten worden geïnvesteerd om een antwoord te kunnen bieden op dit elektrische meerverbruik. +++

+++ Nu de MERCEDES-AMG modellen E 63 en de S 63 allebei standaard vierwielaandrijving hebben gekregen, lijkt het logisch dat ook de soortgelijke variant van de C klasse in de voetsporen van zijn grote broers zal treden. Maar dat is niet het geval. De Mercedes-AMG C 63 houdt het bij achterwielaandrijving, zo laat AMG topman Tobias Moers in een interview weten. “Het platform is ervoor geschikt, maar toch komt er geen vierwiel aangedreven variant”, zo geeft hij stellig aan. Wie perse een ’63’ wil met vierwielaandrijving, maar de E of S klasse te groot (of te duur) vindt, kan volgens Moers uitwijken naar de GLC 63 (Coupé). AMG werkt momenteel hard aan een nieuw topmodel voor de C klasse. Dat wordt waarschijnlijk een Black Series uitvoering met circa 570 pk. Met deze variant wil Moers de eveneens louter achterwiel aangedreven BMW M4 CS alle hoeken van het circuit laten zien. +++

+++ MITSUBISHI gaat niet fuseren met Nissan. Dat heeft Carlos Ghosn, de CEO van Renault en voorzitter van zowel Nissan als Mitsubishi, in een interview laten weten. Afgelopen oktober verwierf de alliantie Renault-Nissan voor 1,9 miljard euro een controlerend belang van 34 procent in Mitsubishi. Deze autofabrikant heeft daarmee feitelijk zijn zelfstandigheid verloren, maar tot een fusie met Nissan zal het niet komen, zo stelt Ghosn. Wel moeten er bij Mitsubishi wat hem betreft veranderingen doorgevoerd worden. Dit proces moet van binnenuit plaatsvinden en kan niet van bovenaf worden opgelegd. Wel zal er in samenwerking met Renault-Nissan gekeken worden of er schaalvoordelen gerealiseerd worden door productielijnen te delen. Mitsubishi was vorig jaar in de problemen gekomen nadat bekend was geworden dat het merk jarenlang bewust gesjoemeld had met de verbruikscijfers van diverse modellen. Dit leidde in eigen land tot een flinke verkoopdaling, met als gevolg dat Mitsubishi nu afstevent op een nettoverlies van meer dan 2 miljard dollar. Toch is het merk daarmee niet afgeschreven. Zo heeft Mitsubishi bijvoorbeeld in Indonesië zijn zaken goed voor elkaar. Merkchef Osamu Masuko denkt dat, als alles volgens plan verloopt, het merk over 3 jaar een marktaandeel van 10 procent kan hebben. Dat is meer dan Renault en Nissan aldaar denken te kunnen realiseren. +++

+++ PSA (Peugeot, Citroën, DS) heeft in het eerste kwartaal op jaarbasis een hogere omzet geboekt. Dat kwam onder meer door prijsverhogingen die de autobouwer doorvoerde. Ook werden meer auto-onderdelen verkocht. PSA zette een omzet in de boeken van 13,6 miljard euro, hetgeen bijna 5 procent meer is dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. De opbrengsten uit de autoverkopen groeiden met 2,5 procent. Onderdelendivisie Faurecia rapporteerde een groei van meer dan 9 procent. De onderneming gaf vorige week al aan dat het 729.400 auto’s leverde in het eerste kwartaal. Dat kwam neer op een groei van meer dan 4 procent, aangejaagd door verkopen in het Midden-Oosten en Afrika. Ook een terugkeer naar Iran deed een duit in het zakje. Eerder dit jaar werd bekend dat PSA het Duitse Opel en zijn Britse zustermerk Vauxhall overneemt.

+++ Op de wegen in Nederland wordt het niet in de laatste plaats steeds drukker vanwege een sterke stijging van het aantal RIJEXAMENS. Bij het CBR worden momenteel overuren gedraaid om kandidaten aan een rijbewijs te helpen. Grote kans dat die direct daarna een auto kopen en aan het verkeer gaan deelnemen. In de eerste 3 maanden van 2016 deden 148.754 mensen examen voor een auto/motor/bromfiets certificaat, maar in het eerste kwartaal van dit jaar is dat aantal met bijna 11.000 gestegen naar 159.735. Het CBR geeft de aantrekkende economie de schuld van deze stijging. Opvallend in de cijfers van het CBR is de 36 procent sterke groei in beroepsexamens. Een groot deel hiervan komt voor rekening van mensen die taxichauffeur willen worden. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft in de Verenigde Staten nog 11.000 nieuwe dieselauto’s in voorraad. Het gaat daarbij niet om de teruggekochte modellen van klanten die ingingen op de genereuze opkooppremies die het merk bood, maar om nagelnieuwe auto’s die nooit eerder ingeschreven waren. Ze dateren wel uit 2015, want het Duitse merk was verplicht om ze eerst aan te passen. De goedkeuring krijgen voor de benodigde aanpassing had heel wat voeten in de aarde. Nu die er is en de 11.000 betrokken auto’s een motorsoftware update hebben gekregen, moet Volkswagen ze nu vervolgens aan de man zien te krijgen. Dat is geen gemakkelijke klus. Volkswagen schrapte na het sjoemelschandaal namelijk officieel al zijn diesels uit zijn Amerikaanse gamma. Ook de leeftijd speelt een rol, zelfs al hebben de betreffende auto’s nog geen meter gereden. Volkswagen denkt het probleem op te lossen door een flinke korting te bieden: het merk haalt zo maar eventjes 8.500 dollar van de catalogusprijs van voornamelijk Beetles, Golfjes en Passats af. Daarnaast kan men de auto ook nog eens rentevrij financieren over een periode van 72 maanden. Is dit nieuws voor ons relevant? Jawel, want reken er maar op dat er enkele scheepsladingen oliegestookte Volkswagens naar Europa zullen komen die in de Verenigde Staten voor een appel en een ei door een handelaar zijn ingekocht. Met alle gevolgen voor de restwaarde van originele Europese dieseluitvoeringen van dien. +++

+++ VROUWEN voelen zich niet prettig in de showroom van de autodealer en kiezen er daarom steeds vaker voor om via internet een auto te kopen. Het meest irritant, in ieder geval voor veel vrouwen, zijn de aandringende verkopers. Ook het grote aantal modellen en extra’s en de ingewikkelde financiering leiden vrouwen vaak tot wanhoop. Op het internet kunnen ze daar rustig naar kijken en zonder hijgende verkoper in hun nek bepalen wat ze eigenlijk wel en niet willen. +++

Reageren is niet mogelijk.