Nieuwstelex

0

+++ FIAT CHRYSLER heeft afgelopen kwartaal grofweg evenveel auto’s verkocht als een jaar eerder. De Italiaans/Amerikaanse autofabrikant, die kantoor houdt in Amsterdam, wist daarbij zowel de omzet als de winst te vergroten. De 1,1 miljoen wagens die Fiat Chrysler in de periode van januari tot en met maart verkocht, waren goed voor een omzet van 27,7 miljard euro. Dat is 4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst viel met 641 miljoen euro ruim een derde hoger uit dan in het eerste kwartaal van 2016. De opbrengsten in Noord-Amerika, veruit de belangrijkste regio voor Fiat Chrysler, bleven nagenoeg stabiel. In de regio waar Europa toe behoort, werd een groei behaald van bijna 12 procent. Alleen in Latijns Amerika gingen de zaken nog beter met een omzettoename van 27,5 procent, mede dankzij gunstige wisselkoerseffecten. In vrijwel alle regio’s wist Fiat Chrysler bovendien de winstgevendheid te verbeteren. Alleen in Latijns Amerika werd een operationeel verlies geleden, veroorzaakt door eenmalige reorganisatiekosten. De eigenaar van merken als Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Alfa Romeo en Maserati gaat ook voor heel 2017 nog altijd uit van een toename van de omzet en winst. +++

+++ FORD heeft in het eerste kwartaal ruim een derde minder winst geboekt dan een jaar eerder. De Amerikaanse autofabrikant kampt met slinkende verkopen en toenemende kosten en investeert bovendien stevig in de ontwikkeling van elektrische en autonome voertuigen. Ford realiseerde vorig kwartaal een nettowinst van 1,6 miljard dollar, tegen 2,5 miljard dollar in de eerste 3 maanden van 2016. De omzet steeg met 4 procent naar 39,1 miljard dollar. Dit kwam vooral doordat er meer duurdere modellen werden verkocht, terwijl de totale omvang van de verkopen terugliep. Topman Mark Fields voorspelde onlangs al een winstdaling dit jaar, vooral door investeringen in de toekomst. Ford steekt veel geld in projecten die het concern ook in een toekomst met elektrische, zelfrijdende auto’s relevant moeten houden. Volgend jaar verwacht Fields de prestaties te kunnen verbeteren, dankzij de introductie van nieuwe modellen. Tot die tijd blijven de resultaten waarschijnlijk onder druk staan, ook omdat de Amerikaanse automarkt pas op de plaats lijkt te maken na de groeispurt van de afgelopen 7 jaar. +++

+++ Het hoogste gerechtshof in de VS heeft stokken in de wielen van GENERAL MOTORS gestoken. Dat vroeg bij die instantie immers de vernietiging van een eerder arrest van een lagere rechtbank. Daarin oordeelde de rechter dat GM zich toch zou moeten verantwoorden voor de contactslot affaire (waarin General Motors al ongeveer $ 2,5 miljard aan schadevergoeding betaalde, maar nog veel meer riskeert). Dit ondanks het faillissement van het bedrijf in 2009. Het verzwijgen van een potentieel dodelijk defect aan het contactslot van miljoenen GM producten, geldt als één van de grootste schandalen uit de autosector. In normale omstandigheden schermt een faillissement het bedrijf dat erna doorstart (in de VS doorgaans ‘old GM’ en ‘new GM’ genoemd) af van risico’s uit de vorige periode. Maar een rechtbank oordeelde eerder de motorgigant zich toch zou moeten verantwoorden. Het United States Supreme Court gooide op basis van ontvankelijkheid de beroepsprocedure van General Motors de deur uit, en oordeelde niet eens over de grond van de zaak. Maar General Motors kan nog enkele andere Amerikaanse rechtsinstituten inschakelen alvorens het helemaal uitgeprocedeerd is en kondigde al aan verdere stappen te ondernemen. +++

+++ De nieuwe HONDA Civic Type-R mag zich de snelste voorwiel aangedreven auto op de Nurburgring noemen. Eerder was die titel in handen van achtereenvolgens de Renault Mégane RS, de Seat Leon Cupra en de Volkswagen Golf GTI Clubsport. De laatste heeft de bokaal een jaar in handen gehad, maar moet die nu inleveren bij Honda, dat met de nieuwe Civic Type-R een nieuwe recordtijd heeft geklokt van 7:43.8 minuten. Dat is 4,5 seconden sneller dan de Duitser en bovendien normaliter een zeer comfortabele marge in de racerij. Voor de zo begeerde overwinning op de Ring zocht Honda de perfecte dag uit. Dat bleek 3 april jl. te zijn. Op die dag waren alle omstandigheden optimaal: een droge baan, een ideale temperatuur voor de 310 pk sterke 4 cilinder turbo om te ademen en nauwelijks wind. Daarnaast hielp ook het met 16 kg gedaalde wagengewicht ten opzichte van de vorige generatie Civic Type-R, evenals de verbeterde stijfheid en de opgewaardeerde remmen. Een hogere bochtensnelheid werd daardoor mogelijk. De concurrentie is nu weer aan zet. Bijvoorbeeld Renault, die volgend jaar rond deze tijd de orderboeken voor de nieuwe Mégane RS (met vierwiel besturing …) wil openen. +++

+++ HYUNDAI heeft updates doorgevoerd bij haar mobiele applicatie Blue Link. Daarin zouden kwetsbare plekken zitten die hackers in staat stelden om een auto op afstand te openen en de motor te starten. Blue Link is een app voor Android en iOS waarmee Hyundai rijders allerlei functies van hun auto op hun mobiel kunnen uitlezen. Ook kunnen ze diverse opdrachten uitvoeren zoals de motor starten, de verwarming bedienen en het voertuig openen of afsluiten. Beveiligingsonderzoekers van Rapid7 hebben ontdekt dat er 2 in potentie serieuze kwetsbare plekken zaten in het log systeem van de app. In versie 3.9.4 en 3.9.5 van de Blue Link app wordt een versleuteld log bestand via http naar een ip adres gestuurd. Dit bestand is versleuteld met een symmetrische sleutel die voorgedefinieerd is en door de gebruiker niet veranderd kan worden. Wie het log bestand ontsleutelt, ziet behalve het mailadres van de gebruiker, ook de gebruikersnaam, wachtwoord, pincode en historische GPS data. Volgens Rapid7 was het mogelijk om met een Man-in-the-Middle aanval het http verkeer te onderscheppen en het log bestand en de data daarin te lezen. Met die informatie zou een kwaadwillende een auto kunnen lokaliseren of manipuleren. De kwetsbaarheden zijn al in februari aan het licht gekomen en in maart is de vernieuwde app uitgebracht (Blue Link 3.9.6) waarin de fouten zijn gerepareerd. Voor zover bekend is er geen misbruik gemaakt van de gevonden zwakke plekken. +++

+++ MERCEDES is dol op niches, maar het moet niet te gek worden. Daarom zet het merk het mes in haar zeer brede aanbod aan cabriolet modellen. Momenteel omvat het gamma open versies van de C klasse, E klasse, S klasse en G klasse, en de volbloed sportwagens SLC, SL en AMG GT Roadster. Mercedes heeft nu eerdere berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat voor de SLC (voorheen bekend als SLK) mogelijk het doek gaat vallen. De SL mag wel door naar de volgende ronde, maar wordt een grotere en praktischere 2+2-persoons sportwagen op basis van hetzelfde platform als de AMG GT. Om gewicht te besparen (het model heet niet voor niets Sport Leicht …) zal het metalen klapdak worden vervangen door een stoffen kap. De upgrade van de SL maakt de open uitvoering van de S klasse feitelijk overbodig. Helemaal als de volgende generatie E klasse Cabriolet naar een hoger plan wordt getild (niveau BMW 6 serie). Daarmee zou er tegelijkertijd minder interne concurrentie met de C klasse Cabriolet zijn. Voor de minder bedeelden is er ook goed open auto nieuws: Mercedes overweegt om de volgende generatie A klasse als Cabriolet te gaan leveren. Met dit model wil het merk vooral de Audi TT Roadster het leven zuur gaan maken. +++

+++ De verkopen van zogeheten MILIEUVRIENDELIJKE auto’s stagneren op de meeste Europese markten. Dat is niet voor niets. Kopers zetten het milieu domweg niet op hun prioriteitenlijstje en als ze dat al doen dan, toch vooral vanuit het eigen gewin (Mitsubishi Outlander PHEV). Een lage prijs en veel uitrusting staan helemaal bovenaan het verlanglijstje van nieuwe auto kopers, gevolgd door een laag verbruik. Daarnaast wil de consument ook een mooie vormgeving, luxe, snelheid, een lage afschrijving en als het even kan ook nog zoiets als veiligheid. Maar het milieu telt niet mee. Nou ja, bij 11 procent van de kopers, maar dat is een erg kleine minderheid. Opvallend is ook dat vrouwen veiligheid belangrijker vinden dan mannen. Een vrouw wil een steviger auto dan een man. Terwijl mannen en vrouwen even veel waarde hechten aan de prestaties: men wil wel een beetje meekunnen in het verkeer. Mits het betaalbaar is natuurlijk, want dat criterium steekt met kop en schouders boven alle andere prioriteiten uit. +++

+++ PORSCHE dealers lijken nerveus te worden van het idee dat zij geen 5-persoons versie aan kunnen bieden van de Panamera. Dat hebben ze met zoveel woorden meegedeeld aan het hoofdkantoor. Dealers over de hele wereld zeggen dat klanten weglopen wanneer die te horen krijgen dat de Panamera geen 5 echte plaatsen heeft. De concessiehouders zijn het beu om hun klanten naar de concurrentie te zien vertrekken en hebben daarom hun ongenoegen geuit bij de directie van Porsche. De boodschap lijkt te zijn aangekomen, want in de komende weken start de autofabrikant uit Zuffenhausen met de verkoop van de Panamera Sport Turismo, die wél een 5e zitplaats biedt, al is die eerder symbolisch. Maar voor de gewone liftback versie is er op korte termijn nog geen oplossing. Dit model krijgt de felbegeerde derde zitplaats in het midden van de achterbank pas na de facelift van de Panamera, oftewel pas in 2020. Tot die tijd moeten de dealers proberen om ontevreden klanten in een Cayenne te praten. +++

+++ In 2016 zijn er 975.343 VERKEERSBOETES verstuurd naar buitenlandse overtreders op Nederlandse wegen. Dat maakt de Rijksoverheid bekend. De boetes zijn verstuurd op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften. Wat blijkt uit alle informatie? Duitsers rijden het vaakst te hard in Nederland. Het aantal van 2016 ligt ongeveer 30 procent hoger dan de 748.429 verkeersboetes die in 2015 naar een buitenlands adres zijn verzonden. Dat buitenlandse kentekenhouders vaker beboet kunnen worden, komt ook door de Europese richtlijn Cross Border Enforcement (CBE), waarmee uitwisseling van kentekengegevens tussen EU landen makkelijker is geworden. Nederland wisselde vóór 2016 al kentekengegevens uit met België, Duitsland, Frankrijk, Polen en Zwitserland. Vorig jaar zomer is ook Luxemburg aangesloten en vanaf december jl. nog eens 6 landen: Hongarije, Litouwen, Malta, Slowakije, Kroatië en Spanje. Digitale handhavingmiddelen, zoals flitspalen en trajectcontrolesystemen, leveren de meeste verkeersboetes op. Uit gegevens blijkt dat Duitse automobilisten het vaakst te hard rijden in Nederland. In 2016 gingen er 409.705 boetes voor snelheidsovertredingen op de post naar Duitsland en in totaal 428.844 verkeersboetes. België staat op de tweede plaats met 325.202 boetes voor te hard rijden, gevolgd door Polen (97.693). +++

+++ VOLKSWAGEN overweegt de Italiaanse motorfabrikant Ducati van de hand te doen. Het Duitse concern zou zich meer willen concentreren op andere activiteiten. Dit laten twee anonieme bronnen weten. Ook een beursgang van Ducati zou tot de mogelijkheden behoren.
Naar verluidt is een zakenbank ingeschakeld om de opties voor de motorfabrikant in kaart te brengen. Er zou nog geen beslissing zijn genomen over een eventuele verkoop. In 2012 betaalde Audi, dochterbedrijf van Volkswagen, 860 miljoen euro voor Ducati. Volgens één van de bronnen maakt Ducati een jaarlijkse brutowinst van 100 miljoen euro en kan een overnameprijs oplopen tot 1,5 miljard euro. Volgens marktkenners kan de motorfabrikant de interesse wekken van bijvoorbeeld Chinese branchegenoten, maar ook van investeringsmaatschappijen. Volkswagen is bezig met een strategische reorganisatie. Bij de kernactiviteiten worden duizenden banen geschrapt en de uitgaven van het concern moeten dalen. Tegelijk wordt er ingezet op elektrisch rijden en nieuwe diensten. +++

Reageren is niet mogelijk.