Nieuwstelex

0

+++ In navolging van de Mercedes-AMG E 63 zal BMW haar nieuwe M5 vierwielaandrijving geven. Net als bij deze concurrent zal het systeem uitschakelbaar zijn, zouden er gekozen kan worden voor louter aandrijving op de achterwielen. Onder de kap zit een 4,0 liter grote V8 die goed is voor meer dan 600 pk. Het blok wordt gekoppeld aan een 8-traps automaat. Naast de pure ‘drift modus’ (voor louter aandrijving op de achterwielen) krijgt de M5 ook een ‘xDrive Sport’ setting. In deze modus gaat slechts een klein deel van de power naar de voorwielen. Ter compensatie van het meergewicht van de vierwielaandrijving krijgt de nieuwe M5 een dak van koolstofvezel. +++

+++ Ondanks de (ook) in Duitsland aangekondigde rijverboden en andere beperkingen voor oudere DIESEL auto’s blijven tweedehands exemplaren vrijwel dezelfde waarde houden. Een 3 jaar oud exemplaar heeft momenteel bij onze oosterburen een inruilwaarde van rond de 55 procent van de nieuwprijs. Dat is precies evenveel als in het voorjaar van 2016. Duitse experts hielden eerder rekening met een waardedaling van 10 tot 20 procent, maar dat blijkt tot nu toe niet het geval te zijn. Benzineauto’s hebben na 3 jaar overigens een inruilwaarde van 56,5 procent van de nieuwprijs. Wel is het zo dat tweedehands diesels in Duitsland minder snel een koper vinden. Stond zo’n auto vorig jaar gemiddeld 85 dagen te wachten op een nieuwe eigenaar, inmiddels is dat opgelopen naar 98 dagen. Het verschil met benzineauto’s is daarmee groter geworden, want die staan gemiddeld 86 tot 89 dagen te koop. +++

+++ Voor het eerst is een LEXUS met zelfrijdende technologie van Apple gespot op de weg. Dat was in Silicon Valley. De testauto, een RX 450h, was voorzien van een reeks sensoren (radar, een serie camera’s en lidar). Apple heeft eerder deze maand toestemming gekregen om in Californië zijn technologie voor zelfrijdende auto’s te testen. +++

+++ Voor de comeback van MG op het vaste land van Europa (die gepland staat voor eind 2019) zal het Chinese moederbedrijf SAIC Motor, zal een verkoopkantoor in Luxemburg geopend worden. Het merk zal zich concentreren op compacte en middelgrote middenklassers en SUV modellen. Regiodirecteur Pieter Gabriels denkt dat MG een imago kan krijgen dat vergelijkbaar is met dat van Alfa Romeo. “Het is erg moeilijk om een merk te vernietigen. Het is ook moeilijk om de goede tijden van weleer te vergeten”, zo laat hij in een interview weten. +++

+++ PEUGEOT heeft in Duitsland 3 hooggeplaatste managers ontslagen omdat zij een verkoopactie voor de 208 hadden verzonnen die eigenlijk te succesvol was. Op de Franse compacte auto werden kortingen tot 40 procent gegeven, met als gevolg dat een paar duizend exemplaren van het model met verlies van de hand werd gedaan. Ook het in samenwerking met Sixt Leasing en internetprovider 1&1 ontwikkelde leaseaanbod (maandtarief 99 euro) was niet kostendekkend. De verwachting was dat er niet meer dan 300 klanten gebruik zouden maken van de actie, maar het werden er 5.000, waardoor Peugeot flink het schip in ging. Ook de dealers in Duitsland waren niet blij met de stunt. Die moeten alle zeilen bijzetten om jaarlijks ongeveer 10.000 exemplaren van de 208 te kunnen verkopen, en kregen nu een geduchte interne concurrent. Peugeot heeft sowieso een wat problematische relatief met de Duitse automarkt. Het marktaandeel bedraagt slechts 1,8 procent. Omdat Carlos Tavares, topman van het overkoepelende PSA concern, ook wel inziet dat het vechten tegen de bierkaai is, kwam hij vorige maand tot de slotsom dat overname van Opel een veel betere manier is om het marktaandeel op groepsniveau in Duitsland te vergroten. +++

+++ De Politie Rhenen hoopt automobilisten duidelijk te maken dat onvoldoende RECHTS houden echt niet langer kan. “Iedere dag zie je ze weer rijden. U kent ze ook wel, blik op oneindig en in de middelste rijstrook. Deze bestuurders rijden vaak zachter dan het overige verkeer en denken dat ze alleen onderweg zijn. Andere bestuurders moeten onnodig links in gaan halen als zij hun weg op de middelste rijstrook willen vervolgen want rechts inhalen is niet toegestaan. Luiheid of gewoon geen verkeersinzicht? Vermoedelijk is het beide. Door dit gedrag ontstaan onnodige inhaalmanoeuvres en de capaciteit van de snelwegen wordt ook niet optimaal benut. Het gevolg van de niet optimale benutting is ook een vergrote kans op files. Het boetebedrag bedraagt 140 euro plus 9 euro administratiekosten. In totaal dus 149 euro. Denk mee, doe mee en houd dus altijd zoveel mogelijk rechts!” +++

+++ VOLKSWAGEN wil zijn investeringen in het ontwikkelen van elektrische auto’s en andere alternatieven voor de traditionele verbrandingsmotor in de komende 5 jaar verdrievoudigen. Dat heeft topman Matthias Müller gezegd op een conferentie in Wenen. Afgelopen 5 jaar telde het Duitse autoconcern nog zo’n 3 miljard euro neer voor werk aan nieuwe elektrische en hybride voertuigen. Dat moet in de jaren die volgen bij elkaar 9 miljard euro worden. Ook zal er veel extra geld worden uitgetrokken voor investeringen in schonere diesels en benzinemodellen. Müller vindt het belangrijk dat Volkswagen zich meer gaat richten op elektrische auto’s en technieken als geautomatiseerd rijden. Op die manier wil hij het sjoemelsoftware schandaal, waar de autobouwer in 2015 in verzeild raakte, achter zich laten. Volkswagen loopt nu nog achter op het gebied van elektrische auto’s, maar die achterstand willen de Duitsers snel inhalen. Volgens eerder ontvouwde plannen van het bedrijf moeten er tegen 2025 zeker 30 elektrische modellen op de markt worden gebracht. +++

+++ VOLVO heeft zijn eerste fabriek in de Verenigde Staten bijna klaar. De Zweedse autobouwer is nu naarstig op zoek naar toeleveranciers in de regio zelf om het Amerikaanse aandeel in de daar te bouwen auto’s zo groot mogelijk te maken. Volvo investeert een half miljard dollar in een fabriek in Ridgeville bij Charleston, in de staat South Carolina. Daar moeten vanaf eind volgend jaar de eerste exemplaren van de nieuwe S60 van de band rollen. Die zijn niet alleen bestemd voor de Amerikaanse markt, maar zullen ook geëxporteerd worden naar onder andere Europa. De beslissing om alleen de S60 in de Verenigde Staten is niet zonder risico omdat de autoconsument ook in de Verenigde Staten zich aan het afkeren is van dit carrosserietype, maar omdat het model op hetzelfde platform komt te staan als de nieuwe XC60, kan Volvo (indien er ondercapaciteitsproblemen ontstaan) relatief eenvoudig deze SUV toevoegen aan het productiepallet. Volvo ging er in 2015, bij het begin van de bouw van de fabriek, van uit dat het 30 procent van alle benodigde onderdelen binnen een straal van 60 kilometer rond de fabriek zou kunnen betrekken, maar heeft dat percentage nu opgevoerd naar 40. De autobouwer heeft in dat kader net een contract gesloten met Gestamp Automocion, een metaalspecialist die ook carrosserieën levert aan een nabijgelegen fabriek van BMW, aldus Lex Kerssemaker, de Amerikaanse regiodirecteur van Volvo. +++

Reageren is niet mogelijk.