Nuchter 3008 alternatief: Opel Grandland X

0

Op een ietwat onhandig moment, de autotentoonstelling van Sjanghai is immers in volle gang en dat betekent veel nieuws waarmee geconcurreerd moet worden, presenteert Opel de langverwachte Grandland X. Het is de tweede vrucht van de samenwerking met PSA, inmiddels de eigenaar van het merk. De Grandland X komt in het najaar op de markt.

Opel presenteerde eerder al de Crossland X. Die is afgeleid van de Peugeot 2008 (en de nieuwe Citroën C3 Aircross). De Grandland X heeft de Peugeot 3008 als basis. Hoewel Opel reeds de Mokka X in haar gamma heeft, denken de Duitsers met dit model beter te kunnen concurreren in het cross-over C segment dat momenteel gedomineerd wordt door de Nissan Qashqai.

Peugeot biedt in die klasse zelf dus de 3008 aan, een van binnen en buiten markant vormgegeven cross-over die mede daarom de ‘Auto van het Jaar 2017’ bokaal wist binnen te slepen. En op de inleiding genoemde autotentoonstelling van Sjanghai pronkt Citroën met haar SUV derivaat, de C5 Aircross. Die zou een hele nieuwe dimensie moeten geven aan het begrip veercomfort.

In vergelijking met zijn Franse zustermodellen steekt de Grandland X wat flets af. Dat geldt ook voor het interieur. Het dashboard lijkt sterk op dat van de Astra en Insignia, en dus is voorspelbaarheid troef. Theoretisch zou Opel het gebrek aan verrassingen kunnen compenseren met een bovengemiddeld fraaie afwerking, maar ook dat gaat niet gebeuren. Immers, het is Peugeot dat met de 3008 qua materiaalgebruik de toon zet in het segment. En van de genoemde Astra en Insignia is bekend dat die geen bijzonder ‘rijke’ uitstraling hebben.

Praktisch is de 4,48 meter lange Grandland X daarentegen wel. Het IntelliLink systeem met aanraakscherm prijkt prominent in het midden van het dashboard en belooft een stuk gebruiksvriendelijker te zijn dat de installatie die de eigenzinnige Fransen monteren. De kofferbak is 514 liter groot en omklappen van de achterbank levert een capaciteit van 1.652 liter op. Ter vergelijking: bij de Peugeot 3008 (4,45 meter) moet na 520 resp. 1.482 liter de kofferklep dicht.

Opel kan voor de Grandland X gebruik maken van de modernste veiligheidssnufjes die PSA op de plank heeft liggen. De nieuwe cross-over zal daardoor geleverd kunnen worden met adaptieve cruise controle incl. voetgangersdetectie, een zelfstandig functionerend noodstopsysteem, vermoeidheidsdetectie en een assistent die de Grandland X zelfstandig kan inparkeren (Advanced Park Assist). Adaptieve LED koplampen met automatische grootlicht assistent zorgen er voor dat de bestuurder ook in het donker ontspannen kan rijden, en bij daglicht zijn de camera’s rondom handig.

Uit eigen schappen voegt Opel daar zijn hooggewaardeerde ergonomische AGR stoelen aan toe, evenals stuurverwarming. Ook is stoelverwarming achterin mogelijk. De achterklep opent en sluit desgewenst elektrisch, de eerste handeling desgewenst automatisch als men de voet onder de bumper beweegt. Uiteraard levert Opel de Grandland X ook met haar digitale serviceassistent OnStar, die voortaan tevens hotelkamers kan boeken en een parkeerplaats kan vinden. Ook handig: het draadloos kunnen opladen van smartphones.

Een terrein waar Opel voor wat betreft de Grandland X “nee’ moet verkopen, is vierwielaandrijving. Dergelijke techniek heeft PSA niet in huis en wordt dus ook niet leverbaar op de Duitse cross-over. Het optionele ‘Grip Control’ systeem, dat de tractie optimaliseert op een uitdagende ondergrond, zou evenwel een forse pleister op de wond moeten zijn. De techniek werkt als een elektronisch differentieel en zorgt ervoor dat de aandrijfkrachten naar het voorwiel gaat dat nog (de meeste) grip heeft. De bestuurder heeft daarbij de keuze uit 5 rij modi, Elke modus heeft invloed op de gaspedaalrespons en (indien aanwezig) de werking van de automaat (een handbak is standaard).

De Grandland X beleeft zijn publieksdebuut op de 14 september van start gaande IAA autotentoonstelling van Frankfurt. In het najaar arriveert hij bij de Opel dealers in de showroom. Prijzen en uitvoeringen worden later bekend gemaakt, maar er is wat voor te zeggen als de Grandland X goedkoper wordt dan de Peugeot 3008. Met de Franse luxueuze ambiance kan de kille Opel toch niet concurreren. En op de lange termijn is er sowieso veel voor te zeggen dat het merk zijn pijlen onder PSA paraplu niet meer richt op Volkswagen (die rol is weggelegd voor Peugeot), maar op Skoda.

Comments are closed.