Opel Insignia volgens Buick

0

Buick heeft in eigen land (de Verenigde Staten is de thuismarkt) een tamelijk behoudend imago. Dat komt omdat het merk geen sportwagens à la de Camaro of Corvette in haar gamma heeft, noch macho pick-ups, noch zinderend snelle sedans als de CTS-V.

Maar met de nieuwe Regal Sportback positioneert Buick zich als modern en allesbehalve risicomijdend. De middenklasser, feitelijk een herlabelde variant van de Opel Insignia Grand Sport, heeft namelijk 5 deuren. Voor Amerikanen een ongebruikelijk aantal dat tot voor kort geassocieerd werd met budget hatchbacks. Maar Tesla heeft met de Model S laten zien dat ook duurdere modellen zich als liftback prima laten slijten, dus vandaar dat Buick de gok wel durft te nemen, ondanks dat de sedan in de Verenigde Staten nog steeds dominant is.

Ook nieuw is de comeback van de stationwagon bij Buick (de Roadmaster uit de jaren negentig van de vorige eeuw heeft nooit een directe opvolger gekregen). Weliswaar in terreinlook vorm (het betreft onze Insignia Country Tourer), maar voor een merk dat in het verleden netjes binnen de lijntjes kleurde toch wel opmerkelijk. Buick noemt het model Regal TourX. Beide carrosserievarianten beleven hun publieksdebuut op de New York Auto Show. De verkoop start in het najaar.

Met de Regal TourX hoopt Buick een graantje mee te pikken op de onverzadigbare cross-over markt in de Verenigde Staten. Je kan er een Amerikaans alternatief voor de Audi A4 Allroad, de Subaru Outback en de Cross Country uitvoering van de Volvo V90 in zien. In de Verenigde Staten gaat de terreinlook stationwagon alleen geleverd worden met een 250 pk / 400 Nm sterke 2,0 liter turbobenzinemotor die gekoppeld is aan een 8-traps automaat. Vierwielaandrijving is standaard.

De Regal Sportback is ook leverbaar met louter voorwielaandrijving. In dat geval is dezelfde viercilinder motor gekoppeld aan een 9-traps automaat; het maximum koppel is dan gelimiteerd tot 350 Nm. Wie weet lukt het moederbedrijf General Motors om met de Regal Sportback oude Saab klanten (5-deurs 9-3) te verleiden tot de aanschaf van de Buick. Dan kan deze cliëntèle 7 jaar na het opdoeken van het Zweedse merk alsnog binnenboord gehouden worden.

Buick laat beide Regal varianten door Opel in Rüsselsheim bouwen, ondanks dat General Motors deze zus verkocht heeft aan PSA. Dat is goedkoper dan zelf een productielijn in elkaar schroeven. Daardoor blijven de risico’s beperkt voor het geval de Amerikaanse autoconsument nog steeds niet aan een middenklasser met 5 deuren wil (Chevrolet had vorig decennium een enorme zeperd met de Malibu Maxx). Olifant in de kamer is echter Donald Trump. Als hij zijn plannen voor importbelasting op auto’s doorzet, is er geen businesscase meer voor een uit Duitsland geïmporteerde, in de Verenigde Staten te verkopen Buick. Maar General Motors denkt dat het à la het afschaffen van Obamacare niet zo’n vaart zal lopen.

Van de vorige generatie Regal werden er op de Amerikaanse markt vorig jaar 19.833 exemplaren verkocht. Daarmee was het model minder gewild dan de Verano (Astra Sedan) en Lacrosse (formaat Saab 9-5). Ook de SUV modellen van Buick (waaronder een lokale versie van de Mokka) verkochten allemaal beter. Anders gezegd: de Regal is een soort nicheproduct en dan zit een grote achterklep niet in de weg.

Comments are closed.