Prijsvergelijking Ford Fiesta

0

De prijzen van de nieuwe generatie Ford Fiesta zijn bekend. Het model beleefde begin maart op de autosalon van Genève zijn publieksdebuut en staat vanaf juli in de showrooms. Er kan worden ingestapt vanaf 15.745 euro. Ford communiceert zelf een tarief van 14.995 euro, maar dat is inclusief 750 euro aankooppremie die alleen voor vroege beslissers geldt. Die korting laten we echter buiten beschouwing omdat je bij elke dealer een dergelijk douceurtje kan krijgen als je hem/haar lief aankijkt.

De nieuwe Fiesta wordt leverbaar in 6 uitvoeringen. Ford denkt daarmee tegemoet te kunnen komen aan iedere wens en persoonlijke voorkeur, of dat nou sportiviteit, stijl, luxe of budgetvriendelijkheid is. Voor de laatste doelgroep is de Trend uitvoering bestemd. De andere smaken zijn de stijlvolle Titanium, de exclusieve Vignale, de sportieve ST-Line, de ruig ogende Active en de supersnelle ST. In eerste instantie maakt de nieuwe Fiesta zijn opwachting in ons land als Trend en Titanium. De ST-Line en Vignale volgen in oktober, terwijl de Fiesta Active begin 2018 leverbaar wordt. Liefhebbers van de ST komen medio 2018 aan hun trekken.

Ford gaat de nieuwe Fiesta leveren met geavanceerde technologie, waaronder Pedestrian Detection (waarmee ongevallen ‘s nachts kunnen worden voorkomen) en Active Park Assist met reminterventie (waarmee aanrijdingen bij lage snelheden tijdens handsfree parkeren worden voorkomen). De Fiesta is de eerste Ford die leverbaar wordt met een hoogwaardige geluidsinstallatie van Bang&Olufsen en SYNC 3-connectiviteit (ondersteund door een optisch zwevend 8,0-inch touch screen).

Tot de nieuwe opties behoort een te openen glazen panoramadak. Voor de Titanium uitvoering heeft Ford een 3-tal optiepakketten samengesteld: het Navigation Pack, Driver Assistance Pack 2 en Driver Assistance Pack 3. Het eerste pakket biedt het eerder genoemde 8,0-inch touch screen (met navigatiesysteem voor West Europa, SYNC 3 (bestaande uit Bluetooth en Voice Control systeem incl. AppLink, Apple Car Play en Android Auto) en de geluidsinstallatie van Bang&Olufsen (incl. 9 luidsprekers & een subwoofer). Het Driver Assistance Pack 2 bestaat uit een actieve parkeerassistent, parkeersensoren voor & achter, inklapbare buitenspiegels met instapverlichting en een achteruitrijdcamera. Het Driver Assistance Pack 3 bestaat uit Pre Collision Assist met Distance Indication / Distance Alert en adaptieve cruise controle.

Om de marktintroductie extra luister bij te zetten, heeft Ford de 3 pakketten samengevoegd in het First Edition pakket. Deze extra voorzieningen kosten normaliter 2.125 euro, maar ter gelegenheid van de introductie bedraagt de prijs van het pakket slechts 995 euro. Dat betekent een klantvoordeel van 1.130 euro.

De rijeigenschappen van de Fiesta zijn volgens Ford verder verbeterd dankzij de gewijzigde wielophanging en Electronic Torque Vectoring Control, hetgeen resulteert in 10 procent meer grip in bochten en een 8 procent kortere remweg. Dat klinkt indrukwekkend, maar de Achilleshiel van de Fiesta is (net als bij de Ka+) motorisch van aard. Standaard wordt de Ford namelijk geleverd met een atmosferische motor. Het betreft een 1,1 liter driecilinder exemplaar van 70 of 85 pk (in beide gevallen gekoppeld aan een handgeschakelde 5-bak). Een feest om te rijden wordt de Fiesta pas als hij de bekroonde 1.0 EcoBoost turbobenzinemotor onder de kap heeft. Die is 100 pk sterk en is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Voor deze variant beginnen de prijzen echter pas bij 19.545 euro (de Fiesta 1.0 Ecoboost is niet leverbaar als Trend noch als 3-deurs). Nieuw in het motorenpallet is de 1.5 TDCi dieselkrachtbron met een vermogen van 85 pk.

Het absolute topmodel binnen de nieuwe Fiesta reeks wordt (zoals gezegd) de ST uitvoering, die voorzien is van de splinternieuwe driecilinder 1.5 EcoBoost turbobenzinemotor. Deze krachtbron is 200 pk en 290 Nm sterk en stelt de Ford in staat om in 6,7 seconden naar 100 km/u te accelereren. De rij modi met de standen Normaal, Sport en Circuit beschikken over motorkoppel, stuurrespons en stabiliteitsregelingen die instelbaar zijn voor (wat Ford noemt) optimaal rij plezier. Ook zorgt een klep in de uitlaat, afhankelijk van de gekozen instelling, voor versterking van het natuurlijke sportieve geluid van de driecilinder motor. De nieuwe Fiesta ST is verkrijgbaar vanaf begin 2018 in zowel 3-deurs als 5-deurs uitvoering. Optisch is hij herkenbaar aan een specifieke grille en 18-inch lichtmetalen velgen.

Ford Peugeot Toyota
Fiesta 3-deurs 208 3-deurs Yaris 3-deurs
Trend 70 pk Access 82 pk Comfort 69 pk
15.745 euro 15.564 euro 15.330 euro
Ford Hyundai Mazda
Fiesta 5-deurs i20 5-deurs 2
Trend 85 pk i-Motion 100 pk S 75 pk
16.995 euro 16.395 euro 16.190 euro
Ford Honda Opel
Fiesta 5-deurs Jazz Corsa 5-deurs
Titanium 100 pk Trend 100 pk Edition 115 pk
19.545 euro 19.490 euro 19.445 euro
Ford Citroën Renault
Fiesta 5-deurs C3 Clio
Trend TDCi 85 pk
Feel BlueHDi 75 pk Life dCi 90 pk
18.995 euro 18.800 euro 19.090 euro

Het gros van de verkopen gaat Ford (natuurlijk) genereren met de doordeweekse uitvoeringen van de Fiesta. Daarvan beginnen de tarieven zoals gezegd bij 15.745 euro. U krijgt dan de 3-deurs 1.1 Trend met 70 pk. Een set achterportieren doet de kassa-aanslag veranderen in 16.245 euro. Voor de 85 pk variant rekent Ford 16.495 resp. 16.995 euro. De upgrade naar de Fiesta Titanium 1.0 EcoBoost 5 deurs (met 100 pk) kost je 19.545 euro indien je zelf gaat schakelen, of 21.545 euro als je dit uitbesteed aan een 6-traps automaat. Het 85 pk sterke dieselmodel is er als Trend (3-deurs 18.495 euro, 5-deurs 18.995 euro) en Titanium (alleen 5-deurs, 20.795 euro).

 

Comments are closed.