Soms is vierkant beter: Toyota FT-4X

0

Na de haast buitenaards vormgegeven C-HR komt Toyota nu met een tweede opmerkelijk gestileerde cross-over: de FT-4X. Het studiemodel zal op de New York International Auto Show worden getoond en is bestemd voor diegenen die de eerder genoemde C-HR niet avontuurlijk genoeg vinden.

Met de FT-4X (die globaal even groot is als de C-HR) kan je het terrein induiken, maar bij wijze van spreken ook de planeet Mars mee gaan verkennen. Toch is Toyota niet van plan om het ontwerp als opvolger voor de Exploration Rover te verkopen aan de NASA. Het Japanse merk houdt de FT-4X liever voor zichzelf, om jonge autoconsumenten (de zogeheten Millennials, die geboren zijn tussen 1981 en 2000) mee te verleiden.

Net als de C-HR (en de Prius) is de FT-4X gebaseerd op het modulaire TNGA platform (de afkorting staat voor: Toyota New Global Architecture). Dit betekent dat het studiemodel zonder al te veel problemen op dezelfde productielijn als de nieuwe Camry gebouwd kan worden, die eveneens het TNGA platform als basis krijgt en die in Kentucky het levenslicht zal zien.

De FT-4X is ontworpen in de Calty designstudio van Toyota in Californië en is optisch het jongere, kleinere broertje van de FJ Cruiser: de hippe SUV met retro look. Volgens Toyota voelt de FT-4X zich thuis in steden, maar ook in de rimboe. Met het oog op avonturen in de wildernis is het studiemodel voorzien van een Outdoor modus. Indien deze stand wordt ingeschakeld, scharniert de achterklap aan de bovenzij. In de Urban modus is er à la de Mini Clubman sprake van 2 aan de zijkant scharnierende deuren. Leuk bedacht, maar in de praktijk zwaar, duur en omslachtig. Dus bij eventuele productieplannen kan Toyota maar beter voor een normale achterklep zorgen. Dan wordt ook het uitzicht naar achtern niet gehinderd door de brede middenstijl.


Het minimalistische, geelgrijze interieur van de FT-4X combineert een bijzonder Tonka design met praktische bruikbaarheid. Zo is er veel opbergruimte en diverse opvallend simpele, maar doeltreffende oplossingen zoals de verschuifbare armsteun. Een groot, centraal geplaatst scherm ontbreekt, maar het wonderlijk vormgegeven digitale instrumentarium en idem stuurwiel had ook van Citroën afkomstig kunnen zijn toen dit merk nog niet aan de leiband bij Peugeot lag.

Onder de kap zit een compacte viercilinder motor, gekoppeld aan een bak met lage gearing en met aandrijving op alle vier de wielen. De buitenspiegel is geïntegreerd met een camera. In de C stijl heeft Toyota een donkergetint glaspaneel bevestigd. Al met al een leuk alternatief voor de Citroën C4 Cactus (en wijlen Honda Element), en terreinvaardig bovendien. Zo snel mogelijk in productie nemen dus, Toyota!

Comments are closed.