Volkswagen ingehaald door Toyota én Renault-Nissan

0

Volkswagen is de felbegeerde positie als grootste autobouwer van de wereld alweer kwijt aan Toyota. Sterker nog: de Duitsers zijn inmiddels zelfs naar de derde plaats verdreven door Renault/Nissan dankzij het meetellen van de verkopen van Mitsubishi en Avtovaz bij dat concern.

Volkswagen kon vorig jaar de kroon als grootste autobouwer weer overnemen van de eeuwige Japanse rivaal. Maar over de eerste 2 maanden van het nieuwe jaar ziet het plaatje er een stuk anders uit. Toyota heeft in januari en februari 1.714.227 nieuwe auto’s geproduceerd. Dat is ruim 9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Renault/Nissan komt met Mitsubishi op 1.626.562 eenheden, eveneens een groei met ruim 9 procent. De Volkswagen Groep komt niet verder dan 1.500.700 auto’s, hetgeen een daling van 2,6 procent is in vergelijking met de eerste 2 maanden van 2016 en bijna 126.000 minder dan de Frans/Japanse alliantie. Bij de cijfers, die afkomstig zijn van Automobiel Management, moet wel worden aangetekend dat het hier gaat om het aantal gebouwde nieuwe auto’s, niet om de feitelijke verkoopcijfers.

Het merk Volkswagen wist in het eerste kwartaal 1.557.400 nieuwe personenauto’s verkopen. Dat is 2,5 procent meer dan in dezelfde periode van 2016. In China, tegenwoordig de belangrijkste markt, liep de afzet met bijna 4 procent terug naar 695.600 exemplaren. In Europa bleef de groei van het merk Volkswagen beperkt tot krap 1 procent (183.700 stuks), terwijl de afzet op de Duitse thuismarkt zelfs met bijna 8 procent kromp naar 129.200 auto’s. Over de maand maart liet China wel weer een groei met ruim 3,5 procent zien, vooral door het succes van de aldaar gebouwde Tiguan. In de VS werden met 76.300 stuks een goede 10 procent meer auto’s verkocht, terwijl de Russische markt net als bij andere merken een flinke groei met 13 procent liet zien.

De Chinese dealers van Audi drijven het conflict met de Duitse fabrikant op de spits door te weigeren nieuwe auto’s in ontvangst te nemen. Zij zijn kwaad omdat het merk met de 4 ringen een nieuw verkoopkanaal wil openen met het Chinese autobedrijf SAIC en daardoor hun toch al flinterdunne marges verder zal ondermijnen. Volgens de China Daily doen tientallen van de rond 450 geautoriseerde Audi dealers in China mee aan de boycot. Het aantal deelnemers breidt zich ook nog steeds uit.

Audi ontkent echter dat er van een boycot sprake zou zijn. “Wij voeren momenteel constructieve gesprekken met onze Chinese partners. Weliswaar zijn enkele dealers wat meer terughoudend geworden tegenover ons merk maar je kunt zeker niet spreken van een boycot”, zegt een woordvoerder. Uit het laatste overzicht van de Volkswagen Groep blijkt dat Audi door de problemen in China in de eerste 2 maanden van dit jaar de afzet met 7,7 procent zag dalen. Voor de groep als geheel daalde het aantal in China verkochte auto’s zelfs met bijna 10 procent. “We verwachten echter dat we later dit jaar weer een gezonde groei kunnen realiseren”, aldus verkoopdirecteur Fred Kappler.

Comments are closed.