Volkswagen komt met elektrische cross-over

0

Volkswagen presenteert, relatief kort na de I.D. en de I.D. Buzz, nu deze I.D. Crozz conceptstudie. Het derde, autonoom rijdende elektrische model (zoals de naam al suggereert een cross-over) moet in 2020 klaar zijn voor verkoop. Het trio is gebaseerd op het nieuwe MEB platform van het Volkswagen concern.

Volkswagen heeft haast met haar modellenoffensief op het gebied van elektrische auto’s. Niet alleen omdat de fabrikant op het gebied van diesels met de sjoemelsoftware haar eigen graf gegraven heeft, maar ook omdat in China (de belangrijkste afzetmarkt voor Volkswagen) de transformatie naar emissieloos rijden veel sneller zal gaan plaatsvinden dan aanvankelijk werd gedacht. Om deze reden laat ook dochter Skoda zich niet onbetuigd. Die heeft met het oog op de elektrische toekomst de conceptstudie Vision E ontwikkeld.

Beide studiemodellen debuteren op de autotentoonstelling van Sjanghai. De techniek is identiek. Dit betekent dat ook de I.D. Crozz over 2 elektromotoren beschikt, die samen goed zijn voor 306 pk. Elke as heeft zijn eigen motor en dat betekent dus vierwielaandrijving. De (begrensde) topsnelheid van de I.D. Crozz is identiek aan die van de Skoda Vision E: 180 km/u. De actieradius bedraagt 500 kilometer. Als de accu’s leeg zijn, kunnen ze in slechts 30 minuten weer voor 80 procent worden opladen.

Dat juist China emissieloos rijden gaat omarmen, heeft alles te maken met de beroerde luchtkwaliteit daar. Met het oog hierop is de I.D. Crozz voorzien van een zogeheten Clean Air systeem. Dat werkt met actieve luchtfilters en staat volgens Volkswagen garant voor een zeer hoge luchtkwaliteit voor de inzittenden. Zolang auto’s met een vieze verbrandingsmotor nog niet verdwenen zijn uit het Chinese drukke verkeer, dit je dus veilig in de I.D. Crozz.

Volkswagen heeft de I.D. Crozz dagverlichting met LED techniek in C vorm gegeven en noemt dit ‘Interactive Spotlight’, doelend op het feit dat het model een andere ‘mimiek’ krijgt wanneer deze in autonome modus rijdt. In dat geval gebruikt de I.D. Crozz namelijk zijn verlichting om met andere weggebruikers te ‘communiceren’. Sowieso begroet de hoogpotige Volkswagen zijn bestuurder als die naar de auto loopt. Tja, auto’s met ‘emoties’ zijn nu eenmaal de nieuwe trend in autoland.

Dat (volledig) autonoom rijden doet de Volkswagen met de zogeheten ‘I.D. Pilot’. De hiervoor bestemde techniek zal vanaf 2025 leverbaar zijn op productiemodellen van het merk. Of het stuurwiel in de autonome modus zich dan ook à la het studiemodel terugtrekt in het dashboard, is nog koffiedik kijken. Technisch zal het zondermeer kunnen, maar de kans is groot dat bestuurder en/of passagier(s) het een te eng idee vinden.

De I.D. Crozz moet zoals gezegd in 2020 verkoopklaar zijn. Mét elektrische aandrijving, maar zonder de genoemde techniek om autonoom te kunnen rijden. Aan de carrosserievorm van het 4,62 meter lange studiemodel zal vermoedelijk niet al te veel meer veranderen. Dit betekent dat de aflopende daklijn en de duidelijk geaccentueerde wielkasten zullen terugkeren bij de uiteindelijke productievariant. Voor een cross-over ideaal, want zo’n model moet het natuurlijk hebben van een stoer en tegelijkertijd sportief uiterlijk.

Comments are closed.