Geheimtip: de nieuwe Volkswagen Touareg

0

Volkswagen zal in september op de IAA autoshow van Frankfurt de nieuwe Touareg presenteren. Dit betekent dat het ontwerp zo goed als af is. Dat is ook goed te zien aan deze spionagefoto’s. Volkswagen neemt niet meer de moeite om nog camouflagemateriaal te gebruiken. Nou oké, een stuk tape over de grille en koplampunits kon er nog wel van af.

Op de foto’s is duidelijk te zien dat de nieuwe Touareg dezelfde, dieper doorlopende grille krijgt als de Arteon waarvan je elders op deze website een testverslag kunt lezen. Nu is dit model nog uniek met dit front, maar Volkswagen gaat er het nieuwe familiegezicht van maken. Aan de achterkant moeten stickers in de vorm van de huidige achterlichten voorkomen dat we de bredere en scherpere units van de nieuwe Touareg (met LED techniek) kunnen zien. Duidelijk te zien is dat de SUV langs de flanken strakkere lijnen krijgt. De scherpe vouw langs de heuppartij doet enigszins denken aan die van de Audi Q5.

Dankzij het MLB evo platform, dat onder de jongste Audi Q7 debuteerde, wordt de nieuwe Touareg duidelijk lichter dan de huidige generatie. Hij zal dan onder andere leverbaar worden in GTE stekkerhybride uitvoering waarbij de 2.0 TSI benzinemotor als basisunit fungeert. Deze aandrijflijn werd vorig jaar al op de Beijing Motor Show in de T-Prime gepresenteerd, feitelijk de conceptversie van de nieuwe Touareg en biedt een elektrische actieradius van 50 km. Dieselen kan in 3 vermogenversies van de 3.0 TDI V6. Volkswagen sluit niet uit dat de nieuwe Touareg ook leverbaar wordt met een oliegestookte 8 cilinder. Voor de Chinese markt komt er in ieder geval een ‘gewone’ 2.0 TSI zonder elektrische assistentie.

Volkswagen kiest voor dezelfde wielbasis als Audi bij de Q7, maar er zijn geen plannen voor een 7-persoons uitvoering. Dat komt omdat in Noord Amerika en China reeds de Atlas respectievelijk Teramont geleverd wordt met 3 zitrijen. De zitpositie in de nieuwe Touareg is iets lager dan in de oude versie. Dat zorgt er voor dat de hoeveelheid hoofdruimte royaal blijft, ondanks de iets lagere bouw en het (optionele panoramadak). Volkswagen weet overigens nog niet of zij de nieuwe Touareg weer in de Verenigde Staten gaat verkopen. Het huidige model Touareg is aldaar geen denderend succes. Bovendien neemt zoals gezegd de Atlas de honneurs in het hogere segment waar.

Het dashboard van de nieuwe Touareg wordt gedomineerd door een 15,0-inch groot, naar de bestuurder gericht, touch screen (tablet formaat, in combinatie met een nieuwe generatie multimedia systeem). Daarin verschilt de grote SUV van de rest van het gamma van het merk, want die hebben een maximaal 9,2-inch groot scherm aan boord.

Op de Arteon is de kritiek dat het Golf/Passat gehalte van deze voor het E segment bestemde zakenauto te hoog is, maar daar zul je in de nieuwe Touareg geen last van hebben: het is onderhuids immers een Audi Q7. Of een Porsche Cayenne. Of een Bentley Bentayga. Of een Lamborghini Urus. Maar dan tegen veel lagere prijzen. Dat maakt de nieuwe Touareg tot dé geheimtip uit het Volkswagen gamma.

Comments are closed.