Infiniti QX50 krijgt nieuwe VC-T motor

0

Infiniti, het premiummerk van Nissan, heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de in 2018 te starten productie van de motor met variabele compressie in eerste instantie bestemd is voor de nieuwe QX50, een SUV (foto) die gaat concurreren met onder andere de Audi Q5.

De zogeheten VC-T motor (Variable Compression-Turbocharged) werd eind vorig jaar door Nissan op de autosalon van Parijs gepresenteerd. De ontwikkeling heeft volgens de fabrikant 20 jaar geduurd. De VC-T motor is een viercilinder 2.0 liter benzinekrachtbron. Door de slag van de zuigers te veranderen, varieert de compressieverhouding van 8:1 voor hoog vermogen naar 14:1 voor minder vermogen. De motor regeleenheid stuurt het variabele compressie systeem aan en bepaalt op basis van de rij omstandigheden wat de optimale compressie verhouding is.

Als er een andere compressieverhouding nodig is, wordt de Harmonic Drive aangestuurd. Die bedient op zijn beurt de Actuator Arm die de Control Shaft laat roteren. Vervolgens kantelt de Multi-link constructie, met als gevolg dat de slag oftewel de hoogte van de zuiger en dus de compressieverhouding wijzigt. Infiniti claimt dat de VC-T motor met variabele compressie minder brandstof verbruikt, een lagere uitstoot heeft, minder geluid produceert en minder trilt dan vergelijkbare, conventionele diesel of benzinekrachtbron zonder variabele compressie. Ook is het blok volgens de Japanners compacter en lichter dan vergelijkbare motoren.

De 2.0 VC-T is een modulaire basismotor die ook in andere configuraties met meer of minder cilinderinhoud en cilinders gebouwd kan worden. Na de QX50 komt hij beschikbaar voor andere modellen van Infiniti. De kans is groot dan moederbedrijf Nissan de krachtbron in een opgevoerde variant gaat gebruiken voor de opvolger van de 370Z. In de Infiniti QX50 is de motor goed voor circa 272 pk.

Reageren is niet mogelijk.