Missie mislukt: Opel Crossland X

0

Opel is op zoek naar een nieuwe doelgroep: jonge gezinnen met een actieve levensstijl. Blijkbaar is deze autoconsumentengroep nu onvoldoende vertegenwoordigd in het klantenbestand van het Duitse merk. Dat zou kunnen, want de Corsa is voor veel gezinnen te krap, de Meriva is de auto waar je oom & tante in rijden en de Astra Sports Tourer heeft te veel de uitstraling van een leasebak.

Om de nieuwe doelgroep te bereiken, brengt Opel de Crossland X in stelling: een compacte cross-over die als alternatief bedoeld is voor de razend populaire Renault Captur. Theoretisch zou Opel deze Fransoos ook kunnen beconcurreren met de Mokka X, maar die is een stuk duurder, zowel qua aanschaf als in het onderhoud (wegenbelasting, verbruik). Vandaar dat er behoefte was aan een nieuw model. Die zou dan mooi het stokje over kunnen nemen van de uitgerangeerde Meriva. MPV modellen zijn namelijk een beetje melaats geworden in autoland.

Op het eerste gezicht lijkt er tussen de Crossland X en de Mokka X weinig verschil te zijn. En schijn bedriegt niet: de eerste is slechts 6,3 centimeter korter. Maar qua CO2-uitstoot komt hij wel van een heel andere planeet. De emissiewaarde van de 110 pk sterke 1.2 Turbo uitvoering bedraagt een keurige 109 gram/km, terwijl het milieu door de Mokka X met atmosferische 1.6 motor (115 pk) belast wordt met 155 gram. Bijna anderhalf keer zoveel dus. En in een Crossland X kan je wegrijden voor 19.995 euro, terwijl de Mokka X minimaal 24.495 euro moet opbrengen.

Je zou haast van een revolutie kunnen spreken; zo groot zijn de verschillen in prijs en uitstoot tussen de qua formaat vergelijkbare Crossland X en Mokka X. Maar het is dan wel een Franse revolutie, want de Opel heeft voor dit nieuwe model een beroep gedaan op techniek van PSA, de fabrikant van de merken Citroën, DS en Peugeot. Het onderstel is namelijk identiek aan dat van de Peugeot 2008 en ook alle motoren en versnellingsbakken zijn van Franse origine.

Autokenners zullen nu hun wenkbrauwen fronsen: dat onderstel van PSA heeft niet zo’n beste reputatie. Niet dat er klachten zijn over de bouwkwaliteit, maar het gebruik van dit platform levert geen lekker rijdende auto’s op. De genoemde Peugeot 2008 heeft daar last van, maar ook de Citroën C4 Cactus bijvoorbeeld: die laatste ziet er spannend uit, maar het weggedrag is heel gewoontjes. Bij de Opel Crossland X is dat helaas niet anders. De besturing geeft weinig feedback en de carrosserie helt snel over, waardoor je er in de Opel snel achter komt dat bochten niet zijn ding zijn. Normaliter zou de chocoladezijde van een te weke ophanging een comfortabel veergedrag zijn, maar dat is bij de Crossland X niet het geval: oneffenheden in het wegdek zorgen snel voor onrust in het koetswerk.

Er kon worden gereden met zowel de 110 pk /205 Nm als de 130 pk / 230 Nm variant van de 1,2 liter 3 cilinder turbobenzinemotor. Op zich komt de Crossland X met de eerste krachtbron voldoende vlot uit de startblokken: de motor is pittig en maakt graag toeren. Helaas is hij gekoppeld aan een handbak met slechts 5 versnellingen. Die schakelt niet alleen vaag, maar zorgt ook voor een oncomfortabel hoog toerental op de snelweg. Wil je die handbak vermijden (en dat wil je), dan dien je 130 pk motor te bestellen. Die is gekoppeld aan een modernere, beter schakelende 6-bak. Maar dan loopt de prijs wel op naar 25.295 euro. Zonde, want de Crossland X heeft die 130 pk echt niet nodig. Een alternatief kan de optionele EAT6 automaat zijn waarmee alleen de 110 pk variant leverbaar is. Kost je wel 1.800 euro extra, maar het maakt van de Opel wel een auto die meer ‘af’ voelt.

Met het benoemen van de weinig aansprekende rijeigenschappen en de vervelende 5-bak, hebben we het grootste problemen van de Crossland X eigenlijk wel gehad. De besturing mag dan niet erg communicatief zijn, de installatie werkt erg licht en is daardoor ideaal voor stadsritten. Daar voelt de Opel zich ook vanwege zijn hoge zitpositie en uitstekende overzichtelijkheid het meest in zijn element. Parkeren van de Crossland X is echt een eitje. Voorin maakt de Opel dankzij de grote voorruit een zeer ruimtelijke indruk en ook achterin kunnen 2 (grote/lange) volwassenen comfortabel zitten.

De bagageruimte meet 410 liter en daarmee troeft hij de Mokka X met een welkome 54 liter af. Investeer je een paar honderd euro extra in het zogeheten Versatility Pack, dan krijg je een achterbank die niet alleen verschuifbaar is (en zo maximaal 110 liter extra bagageruimte kan opleveren), maar ook een in handige 40:20:40 verhouding neerklapbare leuning. Leg je de boel achterin plat, dan kan er voor 1.255 liter aan spullen in de Crossland X worden vervoerd. In het interieur zijn ook tal van opbergmogelijkheden, zoals kloeke vakken in de deuren en een armsteun tussen de voorstoelen met daarin een opbergmogelijkheid voor kleine spullen.

De Crossland is dan standaard voorzien van LED dagverlichting, elektrisch verstelbare buitenspiegels, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, cruise controle, een geluidsinstallatie van het huis en Bluetooth. Deze uitvoering kost dus 19.995 euro, maar je zit dan wel vast aan een turboloze variant van de 1,2 liter 3 cilinder benzinemotor (verbruik: 5,1 liter/100 km, CO2-uitstoot: 114 gram/km). Die levert slecht 81 pk en heeft de eerder genoemde, gebrekkige handgeschakelde 5-bak die ook in de 110 pk versie te vinden is. Wil je een motor en/of transmissie upgrade, dan dien je de Crossland X minimaal als Online Edition te bestellen. Zijn meeruitrusting omvat de internetservicedienst OnStar van Opel, handbediende airconditioning en een multimediasysteem met 7,0-inch aanraakscherm. Hij kost met de 110 pk sterke turbomotor in handgeschakelde vorm (verbruik 4,8 liter per 100 km en 109 gram CO2) 23.995 euro. Diens automaatuitvoering (6 versnellingen; 5,3 liter en 121 gram) moet 25.795 euro opbrengen en voor de 130 pk variant (handbak met 6 versnellingen; 5,0 liter en 114 gram) rekent Opel 25.295 euro. Met deze laatste aandrijflijn kan de Crossland X in 9,1 seconden naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid bedraagt dan 206 km/u. Daarmee is de Crossland X dus best een rappe bak. De Online Edition kan overigens ook gecombineerd worden met de atmosferische 81 pk motor (22.195 euro) en met een 1.6 CDTI dieselunit. Er is keuze uit een 99 pk / 254 Nm en een 120 pk / 300 Nm variant van de Franse motor. Zij kosten 25.995 resp. 26.995 euro en hun handbak heeft 5 resp. 6 versnellingen. De 99 pk versie, die voorzien is van start/stop techniek, beperkt de CO2-uitstoot tot 93 gram/km dankzij een gemiddeld verbruik van slechts 3,6 liter/100 km. Voor de 120 pk uitvoering zijn de waarden 4,0 liter en 103 gram. Deze krachtigste versie heeft een topsnelheid van 187 km/u.

De meeste luxe biedt de Crossland X Innovation. Deze uitvoering is voorzien van automatische airconditioning, sleutelloze toegang, een contrasterende dakkleur, 16-inch lichtmetalen velgen, het Navi 5.0 IntelliLink systeem en licht/regen/parkeer sensoren. De prijzen zijn als volgt: 23.895 euro (81 pk), 25.695 euro (110 pk handgeschakeld), 27.495 euro (110 pk automaat), 26.995 euro (130 pk), 27.695 euro (99 pk diesel) en 28.695 euro (120 pk diesel). Het Opel OnStar connectiviteit & service systeem, dat standaard is vanaf de Crossland X Online Edition, heeft een aantal nieuwe functies. Zo is het mogelijk om een hotel te vinden en een kamer te boeken of een vrije parkeerplaats te lokaliseren. De 4G LTE Wi-Fi Hotspot biedt alle inzittenden van de Crossland X een snelle verbinding met internet voor hun mobiele apparaten. Optioneel is een touch screen van 8,0-inch en Apple CarPlay. Draadloos opladen van de smartphone is mogelijk via een optioneel plateau in de middenconsole met inductie oplaadtechnologie voor 145 euro.

Het interieur van de Crossland X is netjes afgewerkt, maar de plastickwaliteit is van een wat lager niveau dan je in de (globaal even dure) Astra vindt. Met de ergonomie is evenwel niks mis en je wordt niet geplaagd door een onoverzichtelijke knoppenbrij op de middenconsole zoals bij de Mokka X. De Crossland X maakt een solide indruk, op de handrem na, waarvan de constructie een wat twijfelachtige indruk maakt. Maar negatief afsteken bij zijn concurrenten doet de Opel beslist niet: ‘premiumbeleving’ is in deze klasse nou eenmaal niet bij de prijs inbegrepen.

De Meriva is inmiddels dood en begraven, maar is de Crossland X een betere auto dan de Mokka X? Dat hangt van je persoonlijke voorkeuren af. Zo kan je de Mokka X bestellen met dikke 19-inch velgen; bij de Crossland X (die in juli in de showrooms arriveert) is 16 of 17-inch het maximum. Verder is de Mokka X er ook met vierwielaandrijving, waardoor het al met al een wat stoerdere auto is. Zoals gezegd ook duurder in aanschaf en onderhoud, maar als er verhuisd moet worden dan is het prettig om te weten dat er met de achterbank plat 1.372 liter aan spullen in de Mokka X past; bijna 120 liter meer dan in de Crossland X.

70%
70%
Awesome

In vergelijking met compacte cross-over modellen van de concurrentie kan niet echt van een koopje worden gesproken, maar Opel compenseert dit met een eersteklas infomedia systeem. Verder is de Crossland X ruim, praktisch, doordacht, rechtuit rijdend op glas asfalt comfortabel (de Opel heeft amper last van windgeruis of rolgeluiden). Maar voor een glimlach op je gezicht tijdens het rijden kan je beter een Mazda CX-3 kopen, terwijl de Renault Captur op de snelweg stiller is. En daarmee valt de Crossland X toch een tikkeltje tegen. Opel heeft met de Astra laten zien ronduit lekker rijdende auto's te kunnen ontwerpen, maar dat niveau wordt hier niet gehaald. Dat belooft weinig goeds voor de nieuwe Corsa, die dezelfde PSA techniek krijgt. Dat de Crossland X zo ongeïnspireerd rijdt, zal er voor zorgen dat de genoemde jonge gezinnen wel 2 keer zullen nadenken voordat zij hun handtekening onder een koopcontract voor deze Opel zullen zetten. Zelfs in de Suzuki Vitara heb je meer plezier. Nee, dit is een typische seniorenauto. Ideaal voor korte ritten naar verenigingsgebouwen. En dan heb je ook aan die 81 pk basismotor eigenlijk wel genoeg. Autoconsumenten met een actieve levensstijl zullen niet koud of warm worden van deze Opel met opgewarmde PSA techniek (de nieuwe 208 krijgt volgend jaar een compleet herzien onderstel). Missie mislukt.

  • 7
  • User Ratings (40 Votes)
    4.4

Comments are closed.