Nieuwstelex

0

+++ In AUSTRALIE heeft Toyota in april de meeste auto’s verkocht. Dit merk trok 16.090 kopers (-2.9 procent). De rest van de top10 bestond achtereenvolgens uit Mazda (8.630; +2.0), Hyundai (6.850; -20.7), Holden (5.804; -13.5), Ford (5.802; -15.2), Mitsubishi (5.470; +30.9), Kia (4.120; +36.7), Volkswagen (3.867; -18.3), Subaru (3.854; +22.1) en Nissan (3.350; -17.2). Op modelniveau bestond de top10 afgelopen maand uit de Toyota HiLux (3.430 kopers), de Ford Ranger (3.120), de Toyota Corolla (2.555), de Mazda3 (2.313), de Mazda CX-5 (2.166), de Hyundai i30 (1.979), de Toyota Camry (1.885), de Holden Colorado (1.824), de Hyundai Tucson (1.530) en de Kia Cerato (1.490). +++

+++ CITROEN breidt in 2020 haar gamma uit met een volledig elektrisch model. Dat heeft merkchef Linda Jackson in een interview laten weten. De volledig elektrische auto wordt een variant van een nieuw model, dat ook leverbaar wordt met benzine en dieselmotoren. Vermoedelijk gaat het om de tweede generatie C4 Cactus. Het wordt de eerste Citroën die op het modulaire e-CMP platform van de PSA Groep komt te staan, een onderstel dat samen met het Chinese Dongfeng is ontwikkeld. De actieradius op elektriciteit gaat circa 450 kilometer bedragen. Het premiummerk van PSA, DS, zal op hetzelfde platform al in 2019 een elektrische auto lanceren. Citroën voert in het emissieloze segment momenteel de C-Zero en de e-Mehari. De laatste verdwijnt op korte termijn van het menu omdat producent Bolloré zich wil concentreren op deelauto’s. +++

+++ De Volkswagen Golf is niet langer de best verkochte auto van Europa. De FORD Fiesta heeft de Duitser van de topplek verdrongen. Dat blijkt uit verkoopcijfers over maart van marktonderzoeker Jato Dynamics. Met 47.263 exemplaren van de Fiesta heeft Ford de leiding op het continent op modelniveau overgenomen. Volkswagen verkocht van de Golf  in maart 46.795 exemplaren. Deze middenklasser heeft 7 jaar de Europese automarkt gedomineerd. De facelift van de Golf lijkt het model verkooptechnisch in maart parten te hebben gespeeld. De Volkswagen dealers beschikten in maart namelijk alleen over oude modellen. Autointernationaal.nl denkt daarom dat de terugval van de Golf tijdelijk zal kunnen zijn, ook omdat de Fiesta zijn generatiewisseling nog voor de boeg heeft. +++

+++ In FRANKRIJK heerst verkiezingskoorts en is men even niet bezig met de aanschaf van een nieuwe auto. Dat komt tot uiting in de verkoopcijfers: die daalden in april met 6 procent tot 171.879 exemplaren. PSA, fabrikant van de merken Peugeot, Citroën en DS, wist de schade beperkt te houden tot een afzetdaling van 5,3 procent. Renault moest (dochter Dacia meegerekend) 8,3 procent inleveren. Volkswagen kreeg echter een nog grotere klap: van dit merk daalden de Franse verkopen met 8,5 procent. +++

+++ PSA (PEUGEOT , Citroën, DS) gaat samen met de startup NuTonomy in Singapore zelfrijdende auto’s testen.  Dat hebben de twee bedrijven bekendgemaakt. Voor de test zal NuTonomy zijn zelfrijdende systeem integreren in een aangepaste Peugeot 3008. De auto’s zullen voor het einde van de zomer zijn aangepast, waarna de test in september 2017 van start gaat. Nadat de zelfrijdende proef in Singapore is gestart, gaan de bedrijven kijken naar andere steden voor tests. Andere mogelijke steden zijn nog niet aangekondigd. Mogelijk staan Boston en Parijs op de planning: in beide steden heeft PSA grote kantoren staan. De autofabrikant nam in maart nog Opel over voor 2,2 miljard euro. Daarmee is het bedrijf de op één na grootste automaker van Europa. Op de eerste plaats staat Volkswagen. +++

+++ Grote autobouwers als General Motors, Ford en Fiat Chrysler hebben hun verkopen in de VERENIGDE STATEN afgelopen maand zien dalen. Bij Ford holden de verkopen van personenwagens en lichte bedrijfsauto’s met dik 7 procent achteruit, afgezet tegen dezelfde maand vorig jaar. Fiat Chrysler bracht eveneens zo’n 7 procent minder exemplaren aan de man en bij General Motors zakten de verkopen met bijna 6 procent in. Toyota noteerde verder een min een dik 4 procent en Nissan verloor 1,5 procent. Kenners hielden al rekening met een afname van de verkopen, maar dat de daling zo sterk zou zijn hadden ze niet voorzien. Een van de oorzaken van de bekoelde Amerikaanse autoafzet is waarschijnlijk dat de prijzen van auto’s afgelopen jaar wat zijn opgelopen. Daartegenover staat echter dat veel voertuigen afgelopen maand tegen fikse kortingen zijn verkocht. +++

+++ De VERKOOP van nieuwe exotische auto’s in de eerste 4 maanden van dit jaar was als volgt: Alfa Romeo 4C: 8, Aston Martin DB11: 14, Aston Martin Vanquish: 2, Audi R8: 3, Audi RS6: 13, Bentley Bentayga: 9, Bentley Continental: 9, Bentley Flying Spur: 1, Bentley Mulsanne: 2, Bugatti Chiron: 1, Ferrari 488: 4, Ferrari California: 4, Ferrari F12berlinetta: 1, Ferrari GTC4Lusso (T): 3, Jaguar F-Type: 27, Lamborghini Aventador: 1, Lamborghini Hurácan: 1, Lotus Elise: 1, Mercedes-AMG GT: 11, Morgan Roadster: 1, Nissan GT-R: 4, Porsche 911: 182, Porsche 718 Boxster: 33, Porsche 718 Cayman: 18, Porsche Panamera: 144, Rolls-Royce Dawn: 1, Rolls-Royce Phantom: 1, Rolls-Royce Wraith: 5. +++

+++ VOLKSWAGEN , het grootste autoconcern van Europa, is in de eerste 3 maanden van dit jaar op een aanzienlijk hogere winst uitgekomen, vooral dankzij verbetering van de prestaties bij zijn hoofdmerk. De nettowinst is met 44 procent gestegen tot 3,4 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder. De omzet nam met ruim 10 procent toe tot 56,2 miljard euro. Volkswagen is ook het moederconcern van merken als Audi, Porsche, Seat en Skoda en krabbelt nu weer duidelijk op na het emissieschandaal dat het bedrijf miljarden heeft gekost. De autofabrikant uit Wolfsburg verbeterde zijn winstmarge, geholpen door kostenbesparingen bij het kernmerk Volkswagen. Verder profiteerde het concern van het succes van nieuwe modellen zoals de Tiguan. Volkswagen kwam eerder al met voorlopige cijfers naar buiten. +++

+++ Heeft de ZELF RIJDENDE auto negatieve invloed op laagopgeleiden? Er staan ruim 200.000 banen op de tocht, voornamelijk in de transport en logistieke sector. Dat zegt Bas van de Haterd. Hij schreef een boek over de gevolgen van zelfrijdende auto’s. Vervoer is nu nog een luxe, maar als we straks zelfrijdende (vracht)auto’s hebben, wordt het overvloedig. Dat stelt Van de Haterd, die van zijn bedrijfsadviseur is: “Vooral taxi en vrachtwagenchauffeurs gaan onder de veranderingen lijden. Dit zijn vaak mensen die niet hoogopgeleid zijn en niet snel iets totaal nieuws leren. Daarmee zijn ze kwetsbaar op een snel veranderende arbeidsmarkt. Hun functies zijn ‘instapberoepen’ volgens de sociale dienst. Dat houdt in dat ze mensen die al jarenlang niet aan het werk komen vaak deze richting opsturen, omdat het vrij gemakkelijk werk is. Daarom worden deze mensen het hardst geraakt als het vervoer geautomatiseerd wordt”. Er komen door deze ontwikkeling ook banen bij, maar niemand weet hoeveel: “Wetenschappers komen met allerlei verschillende resultaten, dus het is moeilijk te voorspellen. Het is wel zo dat de banen die erbij komen vooral voor hoogopgeleiden zullen zijn. Dus laagopgeleiden die hun baan verliezen hebben dan een probleem”. Van de Haterd vindt dat de vakbonden hier al lang mee aan de slag hadden moeten gaan: “Maar ze weigeren om dit onderwerp op te pakken. Het is een schande dat ze deze kwetsbare groepen geen begeleiding bieden in de transitie naar nieuw werk. Ik hoorde onlangs iemand van een vakbond zeggen: ‘Deze mensen zijn daar te dom voor’. Het probleem is dat vakbonden niet ondernemend genoeg zijn. Ze denken in problemen in plaats van in kansen. Bovendien hebben ze niet veel leden meer en bij maatschappelijke onrust vallen mensen vaak terug op traditionele organisaties. De vakbonden proberen simpelweg hun eigen dood uit te stellen”. Van de Haterd is van mening dat de overheid hier nu een rol in moet en zal gaan spelen, nu de vakbonden het links laten liggen: “Zij zal deze mensen moeten gaan helpen, door opnieuw te kijken naar hun talenten. Elk individu heeft talenten en vaardigheden die ingezet kunnen worden op een andere functie”. De auteur denkt dat het probleem met de zelfrijdende auto over 3 jaar al gaat spelen: “De zelfrijdende vrachtwagen duurt wat langer, omdat het veel complexer is om deze te bouwen. Hoe lang de transitie precies duurt tot we allemaal in zelfrijdende auto’s rijden, weet ik niet exact. Het is wel zeker dat het straks doodnormaal is om bijvoorbeeld een abonnement te hebben op een auto, in plaats van er een te bezitten. Gebruik moet namelijk goedkoper worden dan bezit. Daarnaast zullen we veel sneller van A naar B vervoerd worden en zullen daarom veel mensen uit de randstad weggaan: ze kunnen tenslotte voor hetzelfde geld een veel groter huis te kopen in de provincie. Qua reistijd maakt het toch weinig uit en mensen die een gezin starten willen vaak meer ruimte. Over de gevolgen voor het bedrijfsleven van de zelfrijdende auto zegt Van de Haterd: “Als je nu naar werk gaat, is de reistijd gebruikelijk voor jezelf. Over een paar jaar kun je gewoon werken in de auto. Telt dat dan als werktijd in plaats van privé tijd? Ik denk dat bedrijven in plaats van dure lease-auto’s gewoon abonnementen gaan geven aan hun werknemers voor zelfrijdende auto’s, omdat het goedkoper is en werknemers op deze manier al onderweg kunnen gaan werken. We zullen via een app checken waar onze auto is en hem oproepen. Dan is het juist gek om nog een eigen auto te hebben”. +++

Comments are closed.