+++ Het Franse bedrijf Cosméticar wil bestuurders ertoe aanzetten om vaker een beroep te doen op zijn diensten en heeft daarom een onderzoek gevoerd waarvan de resultaten misschien niet helemaal verrassend zijn, maar toch tot nadenken stemmen. Na stalen te hebben genomen van het stuur, de versnellingspook en de bedieningsknoppen van 1.200 auto’s voor ze door het bedrijf werden gereinigd, kwam Cosméticar tot de vaststelling dat het interieur van veel auto’s meer BACTERIEEN bevat dan een toiletbril. Zelfs minstens 10 keer meer volgens de resultaten van de studie, die spreekt van gemiddeld 800 bacteriën per vierkante centimeter stuur tegenover ongeveer 80 per cm2 voor toiletbrillen. Onder de diverse bacteriën die werden aangetroffen in de auto’s, vond men in hoofdzaak stafylokokken, salmonella, bacillus cereus en E-coli. Die kunnen spijsverteringsproblemen, misselijkheid, overgeven en diarree veroorzaken. En hoewel deze sporen in alle onderzochte auto’s werden teruggevonden, duiken ze doorgaans veel vaker op in interieurs waar de bestuurders eten en/of hun make-up bijwerken. Het is overigens niet moeilijk om je tegen dit soort ziektekiemen te wapenen: het volstaat om regelmatig het interieur van je auto te reinigen. En toch doen mensen dat veel minder dan dat ze de carrosserie laten wassen of .. hun toiletbril schoonmaken … +++
+++ BENTLEY wil het verkoopsucces van de Bentayga verder gaan uitmelken. Daarom komen er meer variaties op het SUV thema. Door om de zoveel tijd nieuwe derivaten van de Britse titaan te introduceren, wil merkchef Wolfgang Durheimer bovendien voorkomen dat klanten hun Bentley na een paar jaar inruilen voor een model van de concurrentie. Naast een coupéachtige variant van de Bentayga zijn er ook plannen voor een verlengde versie en een extra sportieve uitvoering. Een soort Continental GT3-R, maar dan in SUV verpakking. Met het uitbreiden van het Bentayga gamma denkt Durheimer dat Bentley een voorsprong kan houden op merken als Lamborghini, Rolls-Royce en Spyker die hun eerste SUV nog moeten lanceren. +++
+++ Eén op de drie BOETES voor overtredingen die het Openbaar Ministerie behandelt, verdwijnt uiteindelijk in de prullenbak. Hierdoor blijft het gedrag van veel snelheidsduivels, wegpiraten en andere hufters onbestraft. Dat blijkt uit gegevens van het Openbaar Ministerie. In 2016 behandelde het OM afgerond 130.000 overtredingen. Het gaat daarbij vooral om hoge boetes voor bijvoorbeeld verboden wapenbezit, het negeren van een straatverbod en flinke snelheidsovertredingen van 30 tot meer dan 100 kilometer per uur. Maar ook relatief lage boetes voor zwartrijden in het openbaar vervoer en openbare dronkenschap komen soms bij het OM terecht. Dit is bijvoorbeeld het geval als ze lange tijd niet worden betaald. Bij bijna 44.000 van de 130.000 overtredingen is in 2016 besloten de dader niet te vervolgen. Dat betekent dat één op de drie boetes uiteindelijk in de prullenbak terechtkomt. Het aantal boetes dat onbestraft blijft, steeg de afgelopen jaren aanzienlijk. Volgens het Openbaar Ministerie zijn er diverse oorzaken voor de flinke toename van het aantal geseponeerde zaken in de afgelopen jaren. Zo zijn zaken verjaard, doordat het OM er niet in is geslaagd de achterstanden weg te werken. Daarnaast speelt volgens het OM mee dat er bij rechtbanken een tijdlang beperkte ruimte was om zaken te behandelen. Ook kost het innen van een deel van de boetes door het CJIB in Leeuwarden soms zoveel tijd, dat de overtreding wordt bestempeld als verjaard. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om verdachten zonder vaste woon of verblijfplaats. Zij zijn slecht te traceren, waardoor de periode tussen de overtreding en het innen van de boete te lang wordt en de boete als ‘oud feit’ wordt bestempeld. Op deze manier zijn de afgelopen 3 jaar meer dan 100.000 overtredingen onbestraft gebleven. Het gaat daarbij onder meer om 19.000 flinke snelheidsboetes. Zo reden 81 bestuurders 100 kilometer of meer per uur te hard en kwamen ze er zonder straf mee weg. Het Openbaar Ministerie hoopt onder meer door een betere samenwerking met de rechtbank het aantal openstaande boetes in de toekomst te verkleinen. “Meer zittingscapaciteit heeft tot gevolg dat zaken aanzienlijk sneller vanuit het OM naar zitting kunnen doorstromen”. +++
+++ De Belgische minister van mobiliteit, François Bellot, wil de prijs van een persoonlijke NUMMERPLAAT halveren naar 1.000 euro. Eerst even een stukje geschiedenis: In 2014 vond de Belgische overheid een ‘gat in de markt’ door nummerplaten vrij in te laten vullen tot 9 tekens, zolang je maar 1.000 euro ophoestte. Het zorgde de eerste maand voor maar liefst 979 aanvragen, waardoor de staatskas even 979.000 euro op haar rekening kon zetten. Het liep zó goed dat de overheid eind 2015 besloot de prijs op te trekken van 1.000 euro naar 2.000 euro. Voor dubbel de winst zeg maar. Maar sindsdien zijn de inkomsten te veel teruggelopen. De conclusie van Bellot is dat 1.000 euro nog aanvaardbaar is, maar dat 2.000 euro te veel is. Vóór de prijsverdubbeling naar 2.000 euro waren er maandelijks 360 à 700 stuks bestellingen voor persoonlijke nummerplaten (en dus een opbrengst van 36.000 à 70.000 euro), maar dat is nu teruggelopen naar 100 à 200 (20.000 tot 40.000 euro opbrengst). De prijsverlaging moet in augustus in gaan.
+++ De Duitse media zitten bovenop de verkoopdeal die werd afgemaakt tussen General Motors, tot nu toe eigenaar van OPEL en Vauxhall, en PSA (Peugeot, Citroën, DS). Immers, het gaat om een stukje Duitse trots en vooral veel werkgelegenheid. De Duitse media kregen ook boven water dat Opel intussen weer enorme verliezen maakt. Dat is opvallend omdat het over de eerste maanden van 2016 juist positieve cijfers kon noteren. Volgens de directie van Opel kunnen de verliezen worden verklaard door het feit dat er momenteel veel geld wordt geïnvesteerd is nieuwe modellen als de Crossland X, de Grandland X en de Insignia. Een argument dat weinig hout snijdt, omdat élke autofabrikant continu investeert in nieuwe modellen. PSA wil evenwel dat Opel in 2020 structureel winstgevend is. Dat kan zij met bezuinigingen en synergie-effecten deels zelf afdwingen, maar de Fransen blijven ook afhankelijk van General Motors. Die heeft namelijk toegezegd de nieuwe Insignia (en een op dit model te baseren SUV) te zullen afnemen voor verkoop onder Buick of Holden label, maar of dat een succes wordt staat in de sterren geschreven. Tegelijkertijd is Opel voor de levering van de Ampera-e afhankelijk van General Motors: het elektrische model is immers weinig anders dan een herlabelde Chevrolet Bolt. +++
+++ Je ziet ze steeds vaker op de snelweg: enorme PICK-UP , zoals de Dodge RAM 1500, Toyota Hi-Lux of Nissan Titan. De zakelijke rijder heeft deze ’truck ontdekt. Je zit niet opgepropt in een lelijk bestelbusje, maar je rijdt in een luxe wagen met alle fiscale voordelen.’Ondernemer Jaap Buitenhuis rijdt nu 2 maanden rond in een Dodge Ram 1500. “De auto kan moeiteloos 3,5 ton trekken. Hij rijdt lekker én op gas. Goed voor het milieu. De auto heeft 5 volwaardige zitplaatsen, dus ook handig voor mijn gezin. Ik heb voortaan nog maar één auto nodig. Dit had ik tien jaar eerder moeten doen. Het is een superauto”, vertelt de binnenvisser enthousiast. Deze pick-ups worden langzaam ontdekt door ondernemers. Een zakelijke rijder betaalt maar 50 euro wegenbelasting voor dit enorme bakbeest van 2.700 kilogram schoon aan de haak, ook als hij op LPG rijdt. En ondanks een grijs kenteken heb je wél 5 ruime zitplaatsen en je betaalt geen BPM. Deze belastingvoordelen raken langzaam bekend bij zakelijke rijders. Zo’n pick-up wordt door de fiscus gezien als een ‘bestelbus’, vanwege de enorme laadbak. Je betaalt voor zo’n stoere wagen ruim 40.000 euro zonder BTW, en dat is vergelijkbaar met de aanschafprijs van een gloednieuwe Volkswagen Transporter bestelbus. Een paar jaar geleden werd je nog met de nek aangekeken als je in een ‘PC Hooft tractor’ reed. Dit soort grote pick-ups werd gezien als asociaal, of een auto voor cowboys. Maar dat sentiment is compleet verdwenen. De verkoopcijfers voor dit soort auto’s groeien gestaag. De Dodge importeur vreest voor publiciteit. Vanaf 2016 zijn de belastingregels voor zware pick-ups aangepast en is deze categorie (die slecht verkocht werd) de nek al omgedraaid. “Als de overheid hier lucht van krijgt, gebeurt hetzelfde als met de youngtimers en oldtimers. Dan verdwijnen de fiscale voordelen als sneeuw voor de zon”, zegt importeur Ria Bijvelds. +++
+++ Wensink Automotive veilt nu ook al haar budget auto’s zonder minimumprijs via het internationale VEILINGPLATFORM van Autorola. Deze goedkopere auto’s worden met name ingeruild bij de Euroselectie vestigingen waar Wensink vreemd merk auto’s verkoopt. De samenwerking tussen Wensink en Autorola is gestart in 2012 voor de handelsauto’s van alle merkdealer vestigingen. Op jaarbasis worden er sindsdien rond de 1000 auto’s verkocht van Wensink via Autorola. Er zullen naar verwachting rond de 250 budget auto’s extra geveild gaan worden voor de Euroselectie vestigingen. De budget auto’s worden ondergebracht in een aparte Wensink Budget veiling, waar bovendien zonder minimumprijs wordt geveild: de hoogste bieder is altijd koper. Veilen op deze wijze doet Autorola al 10 jaar. Kopers willen graag hun tijd daar besteden, waar de kans het grootste is dat zij auto’s kunnen kopen. Door te veilen zonder minimumprijzen is het voor kopers zeker dat zij auto’s kunnen bijkopen. Sales Manager Joost Leisink van Wensink Automotive zegt in een vraaggesprek met Automobiel Management: “Wij zijn tevreden over de werkwijze van Autorola en verwachten dat we met deze uitbreiding in onze samenwerking onze resultaten voor de budgetauto’s nog verder gaan verbeteren”. +++
+++ Nederland was jarenlang op verkeersgebied samen met Zweden en het Verenigd Koninkrijk één van de veiligste landen in Europa. Het aantal VERKEERSDODEN nam 40 jaar gestaag af. Maar die dalende trend is voorbij: het aantal verkeersslachtoffers is voor het tweede jaar op rij toegenomen: 629, hetgeen er 8 meer waren dan in 2015. Ook dat jaar nam het aantal dodelijke verkeersslachtoffers toe; toen met 51 personen. Als de ontwikkeling doorzet, zal de regeringsdoelstelling voor 2020 (namelijk een daling van het aantal verkeersdoden tot 500) niet gehaald worden. Al kunnen we opgelucht adem halen dat de schrikbarende cijfers uit de jaren zeventig, toen er jaarlijks rond de 3.000 slachtoffers waren voorgoed verleden tijd zijn. Nederland is nog altijd veel veiliger dan Roemenië en Bulgarije, maar voorbijgestreefd door bijvoorbeeld Spanje, Ierland en Tsjechië. Wij zijn inmiddels afgegleden naar de 9e plaats. Betere tijden zijn niet te verwachten, want de weggebruiker wordt ouder en dat betekent meer risico: met het stijgen van de leeftijd neemt de alertheid af. Ook kan de senior situaties minder goed inschatten. Tegelijkertijd voelt die oudere Nederlander zich fitter dan vroeger, woont langer op zichzelf en trekt er vaker op uit. Geen ideale combinatie, al is het niet zo dat senioren zich roekelozer gedragen in het verkeer. Feit is wel dat ze sneller overlijden bij een ongeval of zwaar letsel oplopen, omdat hun lichaam de klap minder goed kan opvangen. Dat zie je terug in de cijfers. Maar het is niet alleen de vergrijzing die de boosdoener is. Ook het wegennet kan beter. In 2015 verongelukten er bijvoorbeeld 40 fietsers in 30 km/u zones. Daar zouden eigenlijk 0 ernstige ongelukken mogen gebeuren, want de snelheidslimiet is er niet voor niets zo laag. Opvallend is ook dat het aantal verkeersdoden op snelwegen waar 130 km/u mag worden gereden, sinds 2014 is verdrievoudigd. Hoe hoger de snelheid, des te dodelijker de botsing: 1 kilometer harder rijden geeft 3 tot 4 procent meer kans op een fatale afloop. Daarnaast laat het handhavingsbeleid van de politie te wensen over. Het aantal malen dat er iemand staande werd gehouden is sinds 2007 (1,46 miljoen keer) gedaald naar 357.000 keer vorig jaar. Oftewel: verkeersdeelnemers die zich misdragen, hebben dus meer kans dat zij vrijuit gaan. Trajectcontroles en flitspalen zijn geen effectief middel om huftergedrag te corrigeren. Naast een hogere pakkans kunnen zwaardere boetes ook helpen. De onveiligheid in het verkeer kost onze samenleving jaarlijks 14 miljard euro (medische kosten, schade aan wegen). Dat rechtvaardigt een grotere prioriteit. Een ander verkeersissue zijn de elektrische fietsen, erg populair bij 65-plussers. Ook dat (relatief hoge snelheid, trager reactievermogen) is geen ideale combinatie. Vorig jaar waren er in Nederland 189 dode fietsers te betreuren. +++
