Nieuwstelex

0

+++ De Britse bouwer van exclusieve auto’s ASTON MARTIN overweegt naar de beurs in Londen te gaan. Volgens ingewijden laat Aston Martin zich inspireren door het succes op de beurs van het Italiaanse sportwagenmerk Ferrari, dat in 2015 een notering kreeg. Mogelijk kan volgend jaar al een gang naar de aandelenmarkt worden gemaakt door Aston Martin. Er is echter nog geen definitief besluit genomen en er kan worden besloten af te zien van een beursgang. Het ruim 100 jaar oude Aston Martin is grotendeels in handen van investeerders uit Italië en Koeweit. De waardering van het autobedrijf zou rond de 3 miljard dollar moeten liggen. Aston Martin verkoopt jaarlijks circa 4.000 luxueuze sportwagens. Het bedrijf verkoopt verder onder meer ook kleding, handtassen en accessoires als pennen, bekers, manchetknopen en miniatuurauto’s. +++

+++ Nog geen plannen voor de zomervakantie? Zak deze zomer af naar het zuiden van Duitsland en bezoek het AUDI Museum in Ingolstadt. Daar start op 20 mei de tentoonstelling ‘Revolution: 60 Years of the NSU/Wankel engine’. Niet alleen zijn er vroege NSU prototypes te zien, maar ook latere modellen van het merk, dat de Wankeltechnologie pionierde. De expositie duurt tot en met 5 november. Eind jaren twintig raakte Felix Wankel gefascineerd door het idee van een motor met roterende ovale zuigers in een ronde behuizing. Het duurde echter meer dan 30 jaar voordat hij het concept had omgezet in iets dat klaar was voor serieproductie. Het management van NSU raakte begin jaren vijftig geïnteresseerd in de technologie en huurde Wankel in om verbrandingsmotor met Wankeltechnologie te ontwikkelen. Het eindproduct draaide op 1 februari 1957 voor de allereerste keer op eigen kracht. In september 1963 maakte de krachtbron zijn seriedebuut in de NSU/Wankel Spider, die werd voorgesteld op de IAA in Frankfurt. Het laat zich dan ook raden dat dit model onderdeel uitmaakt van de tentoonstelling ‘Revolution: 60 Years of the NSU/Wankel engine’. Het Audi Museum toont daarbij ook het eerste NSU Prinz 3 Wankelprototype uit 1959 en natuurlijk de Auto van het Jaar 1967, de NSU Ro 80. Audi zelf is op de tentoonstelling vertegenwoordigd met de experimentele Audi 200 KKM uit 1979 en een Audi A1 e-tron uit 2012. Maar ook auto’s als de Italdesign Namir, de Mazda Cosmo 110S en een Citroën M35 ontbreken niet bij deze bijzondere tentoonstelling in het Audi Museum. De Wankelmotor vond zijn weg echter niet alleen naar auto’s. Hij is ook toegepast in sneeuwscooters, brandweerauto’s, motorzagen, motorfietsen en motorboten. Allemaal worden ze tentoongesteld tijdens ‘Revolution: 60 Years of the NSU/Wankel engine’. Het Audi Museum is het hele jaar door 7 dagen per week te bezoeken van 9 tot 18 uur. Vanaf 1 juni zijn de openingstijden op zaterdag, zondag en op feestdagen van 10 tot 16 uur. +++

+++ De Bondsraad, de Duitse Eerste Kamer, stemde deze maand in met een wet die experimenten met AUTONOOM rijdende voertuigen voor de komende 2 jaar reguleert. De Duitse auto-industrie werkt hard aan de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen. De wet moet duidelijkheid scheppen over wat wel en niet is toegestaan bij het testen van zelfrijdende voertuigen op de openbare weg. Ook moet de wet aansprakelijkheid bij ongevallen regelen. Minister van transport Alexander Dobrindt noemde de ontwikkeling van autonome voertuigen “de grootste revolutie in mobiliteit sinds de uitvinding van de auto”. De wet schrijft voor dat zelfrijdende voertuigen voorzien moeten zijn van een ‘zwarte doos’, die op elk moment registreert wie de controle heeft over het voertuig: de software of een menselijke bestuurder. Mocht het voertuig betrokken raken bij een ongeluk, dan worden die gegevens gebruikt voor het bepalen van de verantwoordelijkheid daarvoor. Wanneer de software aan het roer staat en het ongeluk te wijten is aan een systeemfout, dan draagt de fabrikant de aansprakelijkheid voor het ongeluk. Een andere eis voor het testen van zelfrijdende voertuigen is dat er altijd een bestuurder achter het stuur van een zelfrijdende auto moet zitten. Deze persoon mag de handen van het stuur en de ogen van de weg halen wanneer de auto door de automatische piloot wordt bestuurd, maar hij of zij moet de besturing kunnen overnemen zodra het systeem daarom vraagt. Over 2 jaar zal de Bondsdag de wet opnieuw overwegen, in het licht van de technologische ontwikkelingen. Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt aan een wetsvoorstel voor experimenten met zelfrijdende voertuigen. +++

+++ Eén op de acht automobilisten verstuurt wel eens BERICHTEN vanachter het stuur. Met de telefoon aan het oor bellen, dus niet-handsfree, doet bijna één op de tien automobilisten, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Bestuurders tussen de 18 en 35 jaar sturen het vaakst berichten tijdens het rijden, bijna een op de vier doet dat. Mannen zijn vaker dan vrouwen bezig met hun telefoon achter het stuur en jongeren vaker dan ouderen. Uit het onderzoek blijkt ook dat vrijwel alle bestuurders vinden dat berichten versturen tijdens het rijden gevaarlijk is. Bijna negen op de tien zeggen bellen gevaarlijk te vinden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zegt dat de cijfers overeenkomen met eigen onderzoek. Minister Schultz zei vorig jaar de oplossing vooral te zien in technologische maatregelen. Daarvoor is ze in gesprek met telecom bedrijven, die inmiddels bezig zijn met apps die Whatsapp en Facebook blokkeren tijdens het rijden. Ook heeft het ministerie de campagne Onderweg ben ik Offline ontwikkeld. Als deze maatregelen niet werken, overweegt het ministerie een expliciet verbod op het versturen van berichten in de auto. Nu is de wet algemener geformuleerd: “Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt”. +++

+++ BMW verlegt, na meer dan 100 jaar, de focus van ‘de auto’ naar ‘klantbeleving’. Het hoofddoel van de fabrikant uit München is als volgt gedefinieerd: “In 2025 hebben we 100 miljoen klanten, die we allemaal persoonlijk kennen”. Dat vraagt wel een behoorlijke herdefiniëring als het gaat om klantbenadering. Het begint met de data die hen in staat stelt een beter beeld te krijgen van hun klanten. Om zich dan vervolgens te richten op het gehele scala aan klantbehoeften, gedurende de totale levenscyclus van een klant. Rainer Feurer noemt BMW’s website “de grootste showroom” ter wereld. Waarbij er een enorme inspanning is geleverd om 350 sites op te schalen en te standaardiseren. Eigenlijk koop je de nieuwe auto thuis al, vanuit je luie stoel. Klanten zijn al echte experts als ze uiteindelijk in de fysieke showroom verschijnen. Dat verandert het verkoopproces. De klant heeft geen behoefte meer aan autoverkopers, maar wil op een goede manier geadviseerd worden. Wat BMW vooral geleerd heeft van het transformatieproces tot nu toe is dat het niet alleen om de technologie gaat, maar vooral ook om processen, organisatie, mensen en mindsets. Er is serieus change management nodig om de BMW medewerkers het digitale tijdperk binnen te leiden en hen te leren hoe de moderne klant benaderd wil worden. +++

+++ BOB AUTOWAS , een bedrijf dat zowel de binnen als buitenkant van auto’s reinigt, krijgt een notering aan de mkb-beurs. Het bedrijf met 17 vestigingen in Nederland en Curaçao heeft een 7 procent obligatie uitgegeven via het beursplatform. Daarmee wil het bedrijf bijna 2,5 miljoen euro ophalen. Het kapitaal van beleggers moet het bedrijf helpen in zijn groei, allereerst met meerdere vestingen rondom alle grote steden, aldus het concern. Het ‘kijkt’ naar de Verenigde Staten voor verdere uitbreiding. Volgens directeur Mark de Graaf verdrijven de grote, maar kapitaalintensieve wasstraten de kleinere installaties bij tankstations. +++

+++ Zoals Volkswagen heeft ondervonden, is een dieselschandaal een langdurige en vooral erg kostbare aangelegenheid. Iets dat FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) ook gaat ontdekken, want de Amerikaanse justitie overweegt de autobouwer voor de rechtbank te slepen. De autofabrikant wordt er van beschuldigd de zogeheten Clean Air regels met haar dieselgestookte modellen overtreden te hebben. In de betreffende motoren zit software die in sommige gevallen uitstootreductie tegengaat ten behoeve van meer vermogen. FCA ontkent alles en claimt dat er weliswaar sprake is van software, maar dat die er niet in zit om te sjoemelen met uitstootcijfers. Volgens bronnen bij de Amerikaanse justitie kan de autobouwer echter nog niet alle functies van de software verklaren. Oftewel, Fiat Chrysler was net als Volkswagen óók vol aan het sjoemelen en heeft moeite met het verzinnen van een geloofwaardig smoesje. De gesprekken tussen de Amerikaanse justitie en de autofabrikant zijn al een tijdje aan de gang, maar blijkbaar kunnen de partijen nog geen overeenstemming bereiken. Daarom overweegt men nu FCA aan te klagen zodat de rechter zich over de kwestie kan buiten. Dit kan natuurlijk een dreigement zijn om de onderhandelingen vlot te trekken en tot een overeenkomst te komen. Maar als de autofabrikant niet de gewenste antwoorden kan leveren en blijft ontkennen dat het iets verkeerd heeft gedaan, is een rechtszaak zeker niet uitgesloten. De autoriteiten beschuldigen FCA van het verkopen van 104.000 voertuigen met sjoemelsoftware. Het gaat om exemplaren van de Jeep Grand Cherokee en de Ram 1500 pick-up. Deze aantallen kunnen het tot een prijzige zaak maken voor het concern. De boetes kunnen namelijk oplopen tot 44.539 dollar per auto en dan kom je in het ergste geval uit op een bedrag van 4,6 miljard dollar. Volkswagen heeft eerder al laten zien dat het afkopen van je sjoemelschuld een dure grap kan zijn. De Duitsers moesten uiteindelijk bijna 25 miljard dollar opzij zetten om een eind te maken aan de slepende affaire in de Verenigde Staten. Nu had de Volkswagen Groep vrij grote financiële reserves en konden ze de klap wel opvangen. Maar in het geval van Fiat Chrysler is dat nog maar de vraag. +++

Reageren is niet mogelijk.