+++ AUDI komt in 2021 met een volledig zelfrijdende auto. Het gaat om een compact elektrisch model die primair is bestemd voor gebruik in stedelijke omgevingen. Binnen de Volkswagen Groep heeft Audi de taak gekregen om techniek en software voor autonome auto’s te ontwikkelen. Daarom hebben we de afgelopen jaren al wel demonstraties gezien van met name zelfrijdende exemplaren van de A7. Met ‘volledig zelfrijdend’ bedoelt Audi dat je dan een krantje kan gaan lezen achter het stuur en niet meer op hoeft te letten, zoals bij de huidige systemen. De eerste autonome Audi wordt zoals gezegd een kleine stadsauto. De oplage zal gelimiteerd zijn. De kans is groot dat ‘koop’ niet tot de mogelijkheden behoort, maar dat de auto alleen door een klein aantal geselecteerde klanten geleast kan worden. Op die manier blijft Audi eigenaar van alle data die tijdens het gebruik verzameld wordt. Het merk zal in juli de nieuwe A8 presenteren die deels (op niveau 3) autonoom kan rijden. Als bestuurder moet je dan nog wel bij de les blijven, maar minder intensief dan in de huidige modellen van Tesla. +++
+++ Het personeel van de 4 Britse fabrieken van BMW hebben de afgelopen weken al 4 keer het werk voor 24 uur neergelegd, maar schorten de al aangekondigde volgende 4 stakingsdagen voorlopig op. De Duitsers hebben namelijk een bod op tafel gelegd om het hoog opgelopen conflict over de pensioenen op te lossen. Daar willen de bonden nu eerst met hun leden over gaan praten. BMW wilde oorspronkelijk het pensioenstelsel drastisch wijzigen wat de werknemers volgens de bonden veel geld zou kosten. Daarom werden in maart 8 stakingen aangekondigd bij de Mini fabriek in Oxford, die van Rolls-Royce in Sussex, een motorenfabriek in Swindon en één voor andere onderdelen in Birmingham. Halverwege die acties, die de productie ernstig hebben belemmerd, heeft de directie nu eieren voor haar geld gekozen. “De geplande acties worden geschorst zodat onze leden het aanbod kunnen beoordelen”, aldus een woordvoerder van de bonden in een vraaggesprek met Automobiel Management. Dat de Britse bonden voor daadwerkelijke actie hebben gekozen is opmerkelijk omdat BMW juist de komende tijd moet beslissen over de toekomst van haar fabrieken in Groot-Brittannië na Brexit. Het Duitse moederbedrijf zou met name kunnen besluiten om de Mini elders te bouwen als de export naar de rest van Europa door Brexit in combinatie met arbeidsonrust ernstig bemoeilijkt zou worden. +++
+++ In Nederland introduceert CAR2GO , marktleider op het gebied van autodelen, een snellere en gemakkelijkere manier voor het openen van een car2go-auto middels een app. Na succesvolle implementaties in 23 wereldwijde car2go steden, worden nu ook Amsterdam, Madrid en Stuttgart (de 3 volledig elektrische car2go locaties) voorzien van deze zelf ontwikkelde technologie die het verhuurproces aanzienlijk vereenvoudigt. Olivier Reppert, de eerste man van de autodeel dienst, geeft de volgende toelichting: “Met de nieuwe technologie kunnen onze meer dan 297.000 leden op onze 3 volledig elektrische locaties nog sneller een car2go huren. Zij hebben alleen hun smartphone nodig als autosleutel. Met de technologie en de snelheid waarmee onze deelauto’s nu te openen zijn, zetten we de toon in de industrie. De nieuwe hardware is al geïmplementeerd op alle andere car2go-locaties en heeft zich hier al snel bewezen. Doordat we continu verbeteren, wordt het huurproces nog betrouwbaarder en klantvriendelijker”. Het proces van een car2go auto zoeken en reserveren via de app blijft hetzelfde, maar het starten en beëindigen van het huurproces wordt voortaan ook volledig via de smartphone gerealiseerd. Zodra een gebruiker zich naast de gereserveerde deelauto bevindt, kan het volgende stappenplan gevolgd worden na het openen van de app. Door middel van deze nieuwe technologie maakt car2go naar eigen zeggen het huurproces van een deelauto volledig mobiel via de smartphone. “Ook kunnen onze 44.800 Amsterdamse leden alle 340 exemplaren van de Smart Fortwo aanzienlijk sneller huren doordat zij alleen nog hun smartphone nodig hebben”, licht Reppert toe. “Het smartphone gebruik blijft wereldwijd groeien en speelt een belangrijke rol in onze mobiliteitsdiensten voor ons als technologie gedreven bedrijf. Wij zien dit dan ook als technologische mijlpaal”. Zolang de 100 procent elektrische vloot in Amsterdam niet volledig is omgezet, worden de nieuwe car2go deelauto’s op de website en in de app gemarkeerd met een oranje smartphone symbool en de toevoeging ‘alleen smartphone’ bij de voertuiginformatie. Daarnaast bevindt zich op de auto zelf een sticker met de specifieke eigenschappen. Ook is er een universele laadkabel beschikbaar in alle nieuwe car2go’s, zodat leden indien nodig hun smartphone kunnen opladen tijdens het rijden. In de overgangsperiode kunnen de oudere auto’s ook nog steeds worden gehuurd met de car2go-membercard. Tot nu toe hebben de car2go members 46,3 miljoen elektrische kilometers gereden in Amsterdam, Stuttgart en Madrid. +++
+++ Garageformule EUROMASTER begon als bandenfitter, stapte vervolgens naar onderhoud en reparatie en heeft sinds kort ook ruitschade herstel in het portfolio. Directeur Frank Hut verwacht de komende jaren te kunnen groeien op dit gebied, ondanks de felle concurrentie. Steeds meer specialisten breiden hun productportfolio namelijk uit met ruitherstel: carrosserie schade bedrijven stappen in ruitherstel, ruitherstellers voegen cosmetisch herstel toe en ook fitters roeren zich al enige tijd op de glasmarkt. Allemaal zien ze de glasmarkt als welkome aanvulling op de eigen activiteiten. Sinds kort is ook Euromaster, van huis uit bandenbedrijf en later doorgegroeid naar onderhoudsketen, gestart met het aanbieden van ruitherstel & vervanging. +++
+++ In de autoverkoopcijfers van EUROPA over april vallen een aantal zaken op. Afgelopen maand werden 1,22 miljoen auto’s verkocht in onze marktregio; een daling van 7,1 procent in vergelijking met april 2016. Dit is echter niet het meest opvallende. Uit cijfers van JATO Dynamics blijkt namelijk dat de verkoop van dieselmodellen met liefst 15 procent kelderde. Hierdoor is diesel niet langer het meest dominante brandstoftype in Europa. Het marktaandeel kwam uit op 46 procent. Vorig jaar was dit nog 50 procent. Het onderzoeksbureau wijt de teruglopende verkoop aan de dieselschandalen. Ondertussen zijn (deels)elektrische auto’s met een opmars bezig in Europa. De merkentop5 bestond in april achtereenvolgens uit Volkswagen, Renault, Ford, Peugeot en Mercedes. Al deze merken verkochten afgelopen maand overigens minder auto’s. De grootste domper was voor Volkswagen. Dit Duitse merk zag zijn afzet met 14,0 procent dalen. Volkswagen herveroverde wel de toppositie op modelniveau: de Golf was afgelopen maand de best verkochte auto in Europa; een titel die in maart nog in handen was van de Ford Fiesta. De andere podiumplaatsen waren in april voor de Renault Clio en Volkswagen Polo. +++
+++ LAND ROVER introduceert nieuwe viercilinder motoren in het gamma van de Range Rover Evoque en de technisch nauw verwante Discovery Sport. Het gaat om de nieuwe Ingenium krachtbron. De benzinevariant is er om te beginnen als Si4 240. Het cijfer staat daarbij voor het vermogen en voorts is de motor goed voor 340 Nm. De Evoque neemt in deze uitvoering genoegen met 7,3 liter benzine per 100 km; de minder gestroomlijnde Discovery Sport consumeert dan 8,0 liter.Er is ook een Si4 290 variant met 400 Nm aan koppel. Daarmee kunnen de Land Rovers in minder dan 6,2 resp. 6,7 tellen naar 100 km/u sprinten. Derde nieuwe Ingenium motorvariant is een 240 pk / 500 Nm dieselversie. De Discovery Sport zit daarmee in 7,3 seconden op 100 km/u, terwijl de CO2-uitstoot 169 gram/km bedraagt. Tegelijkertijd wordt de uitrusting en aankleding van beide SUV modellen aangepast. Zo zijn er nieuwe kleuren en optionele sportzetels met geperforeerd leder voor de Evoque, kan je de Evoque Convertible nu krijgen in SE Dynamic tenue en is er voor de Discovery Sport een carrosseriepakket waarmee hij er meer als een Range Rover Evoque uitziet. +++
+++ MCLAREN had eerder (in het Track22 plan, dat de grote lijnen uitzet voor de strategie voor de komende 6 jaar), al aangekondigd dat uiterlijk 2023 de helft van haar productie zal bestaan uit hybride modellen. Maar ook de hypersportwagen P1 krijgt een opvolger. Die zal zuiver elektrisch zijn. Mark Vinnels, de R&D directeur van McLaren, zegt over dit model: “vanuit het standpunt van een ingenieur zijn elektrische auto’s magnifiek”. Maar hij erkent dat, vanuit de optiek van de bestuurder, de actieradius en het duidelijk veel minder opwindende karakter nog een probleem vormen. Een ander probleem volgens Vinnels is dat batterijleveranciers vandaag vooral werken aan een hogere energiedichtheid voor hun toekomstige modules. Maar hoewel je daarmee de actieradius kan vergroten, wil McLaren vooral batterijen met een hogere vermogensafgifte zodat de bestuurder van meer explosieve prestaties kan genieten. Bovendien, zo stelt Vinnels, levert het verhogen van de energiedichtheid van accu’s ook forse koelingproblemen op. Toch lijkt hij er alle vertrouwen in te hebben dat hij namens McLaren uiterlijk 2023 een zuiver elektrische supersportwagen zal kunnen aanbieden. McLaren Applied Technology, dat een technisch partner is voor de Formula E, werkt op dit moment aan een nieuwe generatie accu’s waarmee de hele race zou kunnen worden uitgereden zonder dat halverwege van auto moet word en gewisseld, zoals vandaag nog gebeurt. Die technologie zou erg nuttig kunnen zijn in de toekomstige elektrische McLaren. +++
