Nieuwstelex

0

+++ Met een regionaal project rond zakelijke mobiliteit van haar medewerkers, zet de ABN AMRO bank nu duidelijk in op een duurzamer gebruik van haar vloot (lease)voertuigen. De vestiging in bij deze maand de spits af met elektrische auto’s van BMW die niet meer per persoon, maar per vestiging worden ingezet en naar behoefte ingedeeld worden. De medewerkers krijgen allemaal een ‘tracker’ in hun zak waarmee de reisbehoeften worden uitgelezen en waardoor men op het hoofdkantoor van de bank ook een aardig beeld krijgt van het aantal auto’s wat men nodig heeft om zo economisch mogelijk om te gaan met vraag en aanbod op dit gebied. Volgens de persinformatie die over het in april gestarte project is uitgebracht, zou de bank over een half jaar ook in de rest van Nederland aan de slag willen met deze manier van bedrijfsvervoer. Dat scheelt veel geld en ook een enorme milieubelasting. En dat past dan weer bij de zelf gekozen richting om als koploper te willen fungeren qua duurzaamheid. +++

+++ Mark Fields is niet langer de CEO van FORD . Een al jaren dalende aandelenkoers deed hem de das om. van Ford. Fields, die sinds 2014 achter het stuur zat bij Ford, wist de afgelopen 2 jaar echter wel recordwinsten voor de autofabrikant te genereren. Zou er een andere verklaring zijn waarom hij moest vertrekken? Ja: eind 2015 was Ford bezig een deal met Google te sluiten. Door cultuurverschillen (Ford wilde de samenwerkingsovereenkomst direct delen met Wall Street om zo beleggers blij te maken, terwijl Google juist discretie wenste), ketste de krachtenbundeling alsnog af. En dus ging het plan van Google en Ford om gezamenlijk zelfrijdende auto’s te ontwikkelen niet door. Dat hebben de andere directieleden van het bedrijf hem nooit vergeten. +++

+++ Het was een belangrijk moment in de autogeschiedenis toen MAZDA 50 jaar geleden de Cosmo Sport introduceerde. De slanke, stijlvolle sportwagen was het begin van een traditie van innovatie, die tot op de dag van vandaag nog voortduurt in de vorm van auto’s met veel rij plezier en van autosportsuccessen met door unieke technologie aangedreven modellen. De Cosmo Sport was in 1967 de eerste auto ter wereld die werd aangedreven door een rotatiemotor met 2 schijven. Buiten Japan beter bekend als de 110S was het ook Mazda’s eerste sportauto die het DNA leverde dat later in legendarische modellen als de RX-7 en MX-5 werd teruggevonden en thans in elk model dat door het Japanse merk wordt geproduceerd. Hoewel er maar 1.176 exemplaren van werden gemaakt, was de Cosmo Sport monumentaal voor Mazda, omdat het de transformatie markeerde van een producent van voornamelijk kleine vrachtauto’s en personenauto’s naar een spannend, uniek merk, dat gekenmerkt wordt door zijn onconventionele benadering van engineering en ontwerp. De ontwikkeling van de krachtbron onder de motorkap van Cosmo Sport is een voorbeeld van de uitdagingen van de onderneming en van een 50-jarige traditie van ‘nooit opgeven’. De ingenieurs van Mazda overwonnen talrijke uitdagingen om de rotatiemotor commercieel succesvol te maken, waarbij prototypes van de Cosmo Sport voorafgaand aan de marktlancering over honderdduizenden kilometers werden getest. Hoewel tientallen bedrijven, waaronder de meeste grote autofabrikanten, licentieovereenkomsten tekenden met NSU om de nieuwe technologie van de Duitsers te mogen ontwikkelen, was er maar één merk succesvol. Door het potentieel van de rotatiemotor optimaal te benutten om prestatieniveaus te leveren die gelijkwaardig zijn aan veel grotere en zwaardere traditionele zuigermotoren, wist Mazda bijna 2 miljoen auto’s met rotatiemotor te verkopen, met als resultaat aanzienlijke racesuccessen. De RX-7 domineerde bijvoorbeeld zijn klasse tijdens de IMSA races (International Motor Sport Association) in de jaren tachtig. Maar Mazda’s grootste triomf op een circuit kwam in 1991, toen een Mazda 787B, aangedreven door een 2,6 liter rotatiemotor met 4 schijven en 710 pk, de 24-uurs race van Le Mans won. Het was de enige niet-zuiger motor ooit die deze magische lange duur wedstrijd wist te winnen en tevens de eerste overwinning van een Aziatisch merk. De bereidheid om nieuwe dingen te proberen en dit ook vol te houden blijft het kenmerk van Mazda. Deze visie ontstond bij de lancering van de MX-5, waarbij de Jinba-Ittai rij beleving (chauffeur en auto als één) het tot de meest populaire roadster ooit heeft gemaakt. Het bracht de wereld ook de SkyActiv technologie. Lichtgewicht en net zo onconventioneel als de rotatiemotor is het assortiment van aandrijflijnen, platforms, carrosserieën en andere technologieën onder deze noemer die in de huidige Mazda modellen zijn te vinden. De Japanse fabrikant wist hiermee een technische doorbraak te bereiken met een buitengewone combinatie van prestaties en efficiëntie. Zo overwinnen de SkyActiv motoren de nadelen van een extreem hoge compressie, waardoor het rij plezier wordt verhoogd en tegelijkertijd het brandstofverbruik en emissies worden verminderd. Daarmee onderscheidt Mazda zich van zijn concurrenten. +++

+++ In reactie op de kritiek van de Amerikaanse president Donald Trump zal Daimler, het concern achter MERCEDES , in haar fabriek in Alabama meer onderdelen uit de Verenigde Staten gaan gebruiken. De kritiek van de Trump regering is dat buitenlandse autobouwers niet genoeg bijdragen aan de Amerikaanse economie. Het Duitse concern zegt nu de ‘waarde’ van het gebruik van lokaal geproduceerde onderdelen in te zien. Een keurig diplomatiek antwoord. Eerder kregen ook al Japanse autofabrikanten het te verduren. Dit tot enig chagrijn van de regering van dit Aziatische land dat meldde dat de Verenigde Staten beter moest nadenken hoeveel Japan bijdroeg aan de arbeidsmarkt. De aankondiging van Daimler komt vlak nadat Trump twitterde over het handelstekort met Duitsland. Hij noemde dat “very bad”. Daimler lijkt nu tegemoet te willen komen aan de zorgen van de Amerikaanse president. +++

+++ De RENAULT Captur was in 2016 met 215.670 exemplaren de bestverkochte cross-over van Europa. In Nederland is het model sinds 2014 voor het derde opeenvolgende jaar de bestverkochte auto in het particuliere segment. De vernieuwde Captur staat vanaf medio juni in de showroom bij de Renault dealer. +++

+++ Green Team Twente van de Universiteit Twente heeft de SHELL Eco marathon Europa gewonnen door de meest efficiënte prestatie in hun klassement neer te zetten. Met hun energiezuinige waterstofvoertuig reed Green Team Twente 278 kilometer op 1 kubieke meter waterstof, een persoonlijk record. Omgerekend is dat te vergelijken met een rit van Amsterdam naar Praag op 1 liter brandstof. Ook team SGH van het Stedelijk Gymnasium Haarlem heeft een persoonlijk record gevestigd in hun categorie. Green Team Twente heeft hun record in één rit neer weten te zetten, wat een grote prestatie is. De teams hebben 4 keer de kans om het parcours te rijden, waarbij de meest efficiënte poging telt. 3 pogingen van Green Team Twente waren afgekeurd, waardoor zij met maar één geldend resultaat de gedoodverfde winnaar, een Frans team, hebben verslagen. Daarnaast wist het team ook nog de Communicatie Award te bemachtigen, een kroon op hun impactvolle communicatie rondom hun deelname aan Shell Eco marathon, mogelijkheden van duurzame mobiliteit en de promotie van technologie onder jongeren. Mariska Bos, bestuurder van Green Team Twente: “Je droomt ervan op het podium te staan en nu is het gelukt, we hebben de Fransen verslagen!” Teamcaptain Vitto Bonnemayers vervolgt: “Na een intensief jaar van voorbereiding zijn we zo ontzettend trots op dit resultaat, de winst komt voor ons echt als een verrassing. Na een paar spannende momenten, hebben we het toch klaargespeeld als team. Het was een fantastisch traject waarin we veel hebben geleerd op het gebied van technische innovaties, alternatieve vormen van brandstoffen en efficiënt rijden. Als we terug zijn in Nederland hopen we met ons resultaat een hype te creëren voor de mogelijkheden van het rijden op waterstof”. Ruim 170 teams, waarvan 14 uit Nederland, gingen van 25 tot en met 28 mei met hun zelfontwikkelde superzuinige voertuigen de uitdaging aan zo efficiënt mogelijk te rijden tijdens de 32ste editie van Shell Eco marathon Europa. Nederland was sterk vertegenwoordigd. Alleen Frankrijk en Duitsland stuurden een grotere afvaardiging richting Londen. Het Deltion Eco Team uit Zwolle behaalde een 11e plek in hun klassement, Team SGH uit Haarlem scoorde met hun persoonlijke record een 21e plaats in hun categorie. De Europese editie van Shell Eco marathon was onderdeel van Make the Future Londen, hier konden meer dan 25.000 bezoekers gedurende 4 dagen meedenken over innovatieve energieoplossingen voor de toekomst en werden interactieve virtual reality experimenten drukbezocht. +++

+++ Nederlandse techniekstudenten zetten TESLA op nummer 1 als het gaat om aantrekkelijk werkgeverschap. Dat blijkt uit Zweeds onderzoek. Onder businessstudenten is Heineken het meest populaire bedrijf om te werken. Er werden in totaal bijna 23.000 studenten ondervraagd op Nederlandse hogescholen en universiteiten, door het Zweedse adviesbureau Universum. Hen werd gevraagd naar de populariteit van 130 bedrijven als werkgever. Bij de scores wordt onderscheid gemaakt tussen technische studenten en business studenten, waarbij de resultaten nog flink uiteen lopen. Zo vinden techniekstudenten Tesla, Google en Philips de meest interessante bedrijven om te werken. Businessstudenten vinden Heineken, KLM en Google het meest interessant. Opvallend is dat de overheid het ook niet slecht doet als werkgever. De Rijksoverheid staat op nummer 1 bij studenten die gezondheid/medicijnen studeren, maar ook in de sectoren educatie en recht. Nieuwkomers in de jaarlijkse ranglijsten zijn onder meer Tesla (binnen de top 10), Booking.com, Hema, Lidl en HP. In de top5 van technische studenten is er wat gewijzigd ten opzichte van vorig jaar. Daar zakte Google naar de tweede plaats, de Rijksoverheid steeg met 2 plekken naar de vierde plaats en Apple zakte met 2 plaatsen naar nummer5. De top5 onder businessstudenten bleef ongewijzigd, met respectievelijk Heineken, KLM, Google, Nike en Apple. +++

+++ Het hing al in de lucht, maar nu heeft UBER de knoop doorgehakt. Anthony Levandowski, boy wonder en goeroe van de zelfrijdende auto, is ontslagen vanwege zijn rol in het juridische conflict met Google. Levandowski is pas 37 jaar oud, maar financieel al helemaal binnen. Toen hij bij Google aan de zelfrijdende auto werkte, streek hij naar verluidt dankzij een buitenissig beloningssysteem voor 120 miljoen euro aan bonussen op. Vervolgens ging hij in de baas zijn tijd met enkele collega’s aan een eigen start-up voor zelfrijdende trucks werken, Otto genaamd. Dit bedrijf werd vrijwel direct voor 680 miljoen dollar door, je raadt het al, Uber overgenomen. Vervolgens pakte Levandowski bij Google’s autodivisie, dat inmiddels verzelfstandigd was in een bedrijf met de naam Waymo, zijn boeltje om (ook) tijdens kantooruren voor Otto aan de slag te gaan. Maar niet voordat hij een paar gigabyte aan vertrouwelijke data (vooral op het gebied van lasergestuurd radarsysteem Lidar) downloadde en meenam naar zijn nieuwe werkgever. Althans, zo luidt de niet malse aanklacht in de zaak die Google aanspande. Wat waar is en wat laster, mag de rechter nu gaan bepalen in wat waarschijnlijk een loopgravenstrijd tussen 2 jonge miljardenbedrijven gaat worden. Levandovski maakt het in ieder geval niet meer mee als werknemer: Uber stuurde hem de laan uit. Het ontslag van Levandowski hing 2 weken geleden al in de lucht: Uber eiste van hem dat hij óf zou ontkennen dat hij bestanden van Google had meegenomen, óf dat hij ze zou overdragen. Met andere woorden: het vroeg van een belangrijke werknemer dat hij mee zou werken aan zijn eigen vervolging. Hij kreeg een ultimatum, dat inmiddels verstreken is, en dus is de man nu weg bij Uber. Zijn taken werden al even waargenomen door Eric Meyhofer, een onderzoeker van de Carnegie Mellon universiteit, die sinds 2015 bij Uber werkt. De rechtzaak van Waymo gaat natuurlijk gewoon door: deze is gericht tegen Uber, en niet tegen Levandowski persoonlijk. In theorie zou de data kopieerder nog voor zijn 40ste kunnen gaan rentenieren, maar waarschijnlijk duikt hij straks weer ergens anders op, bijvoorbeeld bij de veelbelovende start-up Argo AI, waar Ford onlangs 1 miljard dollar in pompte. De reputatie van Levandowski is weliswaar besmet, maar de aanwezige kennis is te groot om onbenut te laten. Mocht Levandowski nog van gedachten veranderen, dan heeft hij nog 20 dagen om de gevraagde documenten in te leveren en zijn ontslag terug te draaien. Maar Autointernationaal.nl gokt dat dit niet gaat gebeuren. +++

+++ VOLVO gaat haar toekomstige elektrische modellen (het eerste ontwerp verschijnt in 2019 in de showrooms) in eerste instantie in China produceren, het thuisland van moederbedrijf Geely. Daar zijn de benodigde componenten veel goedkoper dan in Europa. Boven is China ’s werelds grootste automarkt, en voor elektrische modellen is dat (in potentie) niet anders. De uitstoot van schadelijke stoffen is in dit Aziatische land de grootste ter wereld. Dat nijpende probleem kan deels worden opgelost als de iets beter verdienende Chinees elektrisch gaat rijden. En juist die doelgroep is gek op Europese merken. Dat de elektrische modellen helemaal niet uit Zweden komen, zal hen worst wezen, zo gokt Volvo. Vanwege de veel lagere productiekosten durft het bedrijf wel een gok te wagen. +++

Comments are closed.