Nu officieel: facelift Honda Jazz

0

Nadat Autointernationaal.nl al eerder voortijdig uitgelekte beelden had getoond, is de vernieuwde Honda Jazz (op de thuismarkt Fit genaamd) nu officieel voorgesteld.

In de Nederlandse verkopen van de Jazz zit tot nu toe weinig muziek. Dat komt vooral omdat het B segment waarin het model opereert zeer competitief is. Honda denkt zich te kunnen onderscheiden met een doordacht model dat beslist niet ‘dertien in een dozijn’ is, maar de Japanners gooien hun eigen glazen in met een pittige prijsstelling en een motorisering die juist niet pittig is.

Beide zaken gaan vermoedelijk na de facelift niet veranderen. Ook de ongelukkige vormgeving wordt niet echt aangepakt. Een andere grille (in Civic stijl) en achterlichten met doorlopende LED strook veranderen daar niks aan, noch de nieuwe veiligheidssystemen waarmee de Honda leverbaar wordt (pre-crash systeem, een actieve rijbaanassistent (die de auto terugstuurt als die buiten de baan dreigt te raken), een verkeersbordenlezer en adaptieve cruise controle) of de andere stoelbekleding.

De vernieuwde Jazz komt waarschijnlijk pas begin volgend jaar voor de Europese makt beschikbaar. Motorisering is dan wederom een 1,3 liter benzinemotor. Ongetwijfeld een betrouwbaar apparaat, maar het maximum koppel (slechts 123 Nm) komt pas bij 5.000 toeren vrij. Ter vergelijking: de Citroën C3 Puretech 110 biedt bij 1.500 omwentelingen al 200 Nm. Tja, zo ga je de slag in het B segment natuurlijk nooit winnen.

Reageren is niet mogelijk.