Prijsindicatie Lotus Elise Cup 250

0

Voor Lotus is de Elise de belangrijkste modelkurk waar het merk op drijft. Het ontwerp is inmiddels 16 jaar oud, maar een alternatief is er niet. De uit 2009 stammende Evora is namelijk alles wat oprichter Colin Champman verafschuwde: een te zware, vadsige (minimaal 1.395 kilo) wegende sportwagen.

Lotus blijft dus schaven aan de Elise. Dat kan je letterlijk nemen, want na elke behandeling wordt de sportauto een stukje lichter. Dit keer verliest de Elise 14 kilo. Veel vet zat er al niet aan, maar Lotus heeft toch nog wat overbodige kilo’s gevonden, althans meer onderdelen zijn van lichtgewicht materialen als koolstofvezel, titanium en aluminium vervaardigd. Het afgetrainde model draagt de typeaanduiding Cup 250 en weegt in standaarduitvoering slechts 884 kilo. Als er bijbetaald wordt, kan Lotus middels extra lichtgewicht onderdelen de Elise nog eens 24 kilo laten afslanken.

Volgens de sportwagenfabrikant uit Hethel is de Elise Cup 250 de sterkste Lotus met 4 cilinder motor ooit. De Elise Cup 250 vult namelijk het gat tussen de 220 pk sterke versies en de (echte) circuitexemplaren. Zoals de typeaanduiding al doet vermoeden, is de 1,8 liter grote viercilinder 250 pk (en 250 Nm) sterk. De Elise Cup 250 sprint met deze krachtbron in 4,3 seconden naar 100 km/u en als topsnelheid wordt 248 km/u opgegeven. Het gemiddeld verbruik moet volgens Lotus op 7,5 liter/100 km uitkomen.


De Cup 250 uitvoering kenmerkt zich ook een betere aërodynamica. Dankzij een nieuwe achtervleugel, efficiëntere spoilers (bij de voorbumper en aan de zijkant) en een verbeterde diffusor genereert de Elise Cup tot 125 kilogram neerwaartse druk bij een snelheid van 225 km/u.

Lotus voert naast technische wijzigingen ook enkele uiterlijke veranderingen door. De voorbumper is hertekend en heeft moderner vormgegeven, bredere luchtinlaten. Deze nieuwe designelementen werden onlangs al doorgevoerd bij de Sport en Sprint uitvoeringen van de Elise. Aan de achterkant hebben de dubbele ronde lichten plaats gemaakt voor enkele exemplaren. De Elise Cup 250 staat vóór op 16-inch lichtmetaal en achter op 17-inch wielen. Het interieur is volgehangen met zwart Alcantara met, naar wens, rode of gele stiksels.

Lotus start binnenkort met het noteren van orders voor de Elise Cup 250. Autointernationaal.nl verwacht dat de Nederlandse prijs 76.380 euro gaat bedragen. De Elise wordt pas in 2020 opgevolgd door een nieuwe generatie. Tot die tijd kunnen we waarschijnlijk nog verder verbeterde en afgeslankte edities van de iconische sportwagen verwachten.

Reageren is niet mogelijk.