Prijsindicatie Volkswagen Up GTI

0

Voor Volkswagen heeft de lettercombinatie ‘GTI’ (de afkorting staat voor: ‘Gran Turismo Injectie’) een speciale betekenis sinds 41 jaar geleden de inmiddels legendarische Golf GTI geschiedenis schreef. Door de jaren heen is die icoon groter en zwaarder geworden. Ook de Polo GTI is lang niet zo compact (en licht) als de originele Golf GTI. Maar nu komt Volkswagen met een spirituele opvolger: de Up GTI.

De 3,54 meter korte Up GTI mag dan de kleinste hete Volkswagen van dit moment zijn, hij is niet de meest compacte GTI ooit. Die titel heeft de fractioneel kortere Lupo GTI in handen. Maar de pk:meter verhouding is niet minder smakelijk: onder het korte neusje zit een 115 pk sterke krachtbron. Dat zorgt er voor dat de Up GTI exact 5 pk meer vermogen biedt dan de eerste generatie Golf GTI. Het zijn andere tijden en dus heeft de atmosferische 1,6 liter 4 cilinder plaats gemaakt voor een geblazen 3-pits 1.0.

Niet alleen qua prestatiepotentieel hebben we hier te maken met een heuse GTI, ook is de hete Up aangekleed in de geest van de stamvader. Zo is de zwarte grille voorzien van rode strepen in, heeft de stoelbekleding een retro ruitjesmotief, is het sportstuur met leer kleed, ontbreekt een échte GTI schakel pookknop niet, is het onderstel verlaagd (15 mm), maken grote lichtmetalen velgen (17-inch) onderdeel uit van het pakket, zitten er zwarte strepen op de flanken en zijn de buitenspiegelkappen zwart van kleur. Ook de tinten waarin het koetswerk leverbaar is, komen overeen met die van de eerste generatie Golf GTI: wit, grijs, zwart en rood. Voor de Up GTI, die standaard voorzien is van een achterspoiler, honingraat luchtroosters en rode accenten op de achterklep, is daar blauw aan toegevoegd.

Met de 115 pk sterke 1,0 liter 3 cilinder turbomotor, die goed is voor 230 Nm, kan de 997 kg lichte Up GTI in 8,8 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedraagt 197 km/u. Ter vergelijking: de originele GTI woog 810 kg en had 9,0 tellen voor de acceleratieklus nodig. Ondanks zijn hoekige carrosserie wist hij 182 km/u te halen. Schakelen gaat in de Up GTI met een handbak met 6 versnellingen.

Volkswagen brengt de GTI uitvoering van de Up begin 2018 op de markt. De Duitse instapper is dan 7 jaar oud, maar hij oogt nog steeds net zo tijdloos als de eerste generatie Golf. Wie de Up GTI voor die tijd live wil zien, kan terecht op het GTI Treffen aan de Wörthersee, dat dit jaar van 24 tot en met 27 mei wordt gehouden. Duizenden GTI liefhebbers zullen zich daar verzamelen om onder andere  de benjamin van de GTI familie te verwelkomen. Wat de hete Up moet gaan kosten, is nog niet bekend, maar reken op 19.990 euro. Daarmee wordt hij 1.700 euro duurder dan die andere hete volumehatchback uit het A segment, de 110 pk sterke Renault Twingo GT.

Comments are closed.