PSA gaat zachter verkopen

0

PSA Retail heeft in het hartje van Parijs een zogeheten Experience Store voor haar drie merken Peugeot, Citroën en DS geopend. “De winkel is een experimenteel autodistributie concept dat helemaal opnieuw is opgezet om te passen in de grootste steden van de 21e eeuw en om de digitale maatschappij te omarmen”, zo omschrijft een woordvoerder van PSA het initiatief.

Op 450 vierkante meter met innovatieve architectonische kunstjes bieden alle 3 de PSA merken ruimten waar de bezoeker wordt ‘ondergedompeld’ in een digitale ervaring. Daarnaast zijn er specifieke verkoopruimten waar de auto’s zelf te zien zijn. Die worden bemand door zogeheten merkambassadeurs die volgens PSA vooral goed moeten zijn in zachte verkoopmethoden, maar tegelijk de auto’s van binnen en van buiten moeten kennen. Je kan het een beetje vergelijken met de Genius medewerkers van BMW. Er komen in elke verkoopruimte één of twee auto’s te staan, maar het grootste deel van de ‘experience’ is digitaal.

In het pand aan de Rue Saint-Didier (nummer 39) in het 16e arrondissement zit ook een pop-up store waar andere bedrijven zoals start-ups gebruik van kunnen maken om hun waren en diensten in het centrum van de Franse hoofdstad te tonen. PSA probeert met de kleinere winkel/showroom een economisch model te ontwikkelen dat is afgestemd op de torenhoge huren in Parijs en andere grote wereldsteden. Dat model moet dan tegelijk voldoen aan de wensen en eisen van de klant als de business zelf ondersteunen. “De snelle veranderingen in technologieën en gedrag, met als grootste gemene deler digitale technologie die functioneert als een instrument en een cruciale drijfveer voor de consument, vormen een natuurlijke stuwkracht om dealerschappen opnieuw te ontwerpen rond die digitale technologie. De klant van vandaag is anders dan die van vroeger. Ze komen nu naar de dealer aan het eind van de klantenroute die ze al grotendeels via internet hebben afgelegd.

Als ze eenmaal bij de dealer komen, dan weten ze al wat ze willen, welke prioriteiten ze hebben en wat ze verwachten van het product dat ze willen gebruiken of kopen”, zo legt PSA aan Automobiel Management uit. Autokopers zouden volgens de Franse autobouwer tegenwoordig dus beter geïnformeerd zijn dan vroeger en al een groot deel van het besluitvormingsproces zelfstandig en digitaal doorlopen hebben. Wanneer zij dan naar een dealer gaan, verwachten zij een hoge mate van expertise, informatie over alle mogelijke details en eerder een persoonlijk adviseur dan een klassieke verkoper.


De mogelijkheid om afspraken voor een testrit te maken te maken ontbreekt niet. PSA Retail gaat met dit concept de verkoop in de harten van Europa’s grootste steden zelf ter hand nemen. Na Parijs volgen er dus meer vestigingen. Zoals de foto’s duidelijk laten zien, is de Citroën afdeling ingericht in de stijl van het Maison Citroën, dus vol virtuele huiselijkheid.

Reageren is niet mogelijk.