SsangYong geeft Korando tweede facelift

0

In Nederland komt de Korando niet op de verkoopradar voor, ondanks dat SUV modellen zich kunnen verheugen op een toenemende populariteit. Maar met een importeur die er met de pet naar gooit, wordt het natuurlijk nooit wat. Al zou een modern, compact dieselmotortje ook geen kwaad kunnen.

Hoe dan ook, je kunt niet zeggen dat SsangYong zit te slapen. Voor de tweede keer in relatief korte tijd (in 2013 ging de SUV ook al een keer onder het mes) heeft zij de Korando namelijk een facelift gegeven. Maar de nieuwe moeder van SsangYong, het Indiase Mahindra, is ambitieus en wil écht een voet tussen de deur zien te krijgen op de Europese automarkt.


Voor SsangYong betekende de Korando in 2010 een koerswending. Tot die tijd bouwde het Koreaanse merk alleen op een ladderchassis gebaseerde SUV modellen. Technisch volkomen achterhaald, maar als terreinwagen annex werkpaard had het repertoire van SsangYong toch een beperkt aantal fans.

Met de Korando wilde men een groter publiek bereiken. Dat is helaas maar in beperkte mate gelukt. In Nederland heeft de importeur er zoals gezegd niet veel van gebakken, maar je kan ook niet om de constatering heen dat SsangYong weliswaar de achterstand op de concurrentie heeft weten te verkleinen, maar het gat nooit heeft weten te dichten. En dat gaat met deze tweede facelift, laten we daar geen doekjes om winden, ook niet lukken.

Aan de buitenkant zien we een strak getrokken front met nieuwe koplampen. Het dashboard van de Korando is voorzien van een nieuw multimediascherm met een (veel) groter display. SsangYong meldt ook trots dat er voortaan sprake is van iPod connectiviteit, maar dat klinkt tegenwoordig niet echt als een pre meer, want wie heeft dat nog? De standaarduitrusting omvat verder onder andere elektrische plus verwarmbare zijspiegels, een RDS radio, Bluetooth, airconditioning en dakrails.

Het Koreaanse merk monteert tevens een ander stuurwiel, maar één blik op de dashboardfoto maakt duidelijk dat van opgewaardeerde materialen niet echt sprake is. En zo blijft SsangYong met de Korando achter de feiten aanlopen, want in het vooronder ligt nog steeds de oude 2,2 liter dieselmotor. Die is weliswaar krachtig (175 pk / 400 Nm), maar met een CO2-uitstoot van 139 à 152 gram (de laatste waarde geldt voor de uitvoering met vierwielaandrijving) geen milieuvriend.

Comments are closed.