Volkswagen stopt met 10-traps DSG

0

Volkswagen vaart na de sjoemeldiesel affaire een andere koers en daarin is geen plek voor een monstertransmissie. Dit betekent slecht nieuws voor diegenen die hoopten op een DSG met niet minder dan 10 versnellingen.

Het prototype van deze automaat met dubbele koppeling werd 2 maanden geleden vernietigd, zo laat Friedrich Eichler, opperhoofd aandrijflijnen bij Volkswagen, weten. Volgens Eichler past de transmissie, die onder het ambitieuze regime van de voormalige topman Martin Winterkorn werd ontwikkeld, niet meer bij het huidige Volkswagen. Daarmee lijkt de kans verkeken dat wij deze DSG transmissie ooit in een productiemodel gaan aantreffen. De 10-traps automaat was een stokpaardje van Winterkorn, die na het dieselschandaal zijn bureau mocht leegruimen.

In 2013 zorgde Volkswagen nog voor voorpaginanieuws met de aankondiging van een transmissie die naar eigen zeggen “baanbrekend” zou worden. Uiteraard zorgden de extra versnellingen voor minder hoge toerentallen, maar de automaat zou ook nog eens geschikt zijn voor motoren met meer dan 500 Nm aan koppel. Maar de 8-traps automaat van ZF, die per saldo veel voordeliger is, kan ook prima met bovengenoemde koppelwaarde overweg. Meer is dus niet perse beter, iets wat Winterkorn te laat doorhad. Hoogmoed komt dus echt voor de val.

Eichler meldt overigens ook dat hij alle ontwikkelingsdata over de 10-traps DSG automaat bewaard heeft, dus als er ooit weer een andere wind gaat waaien in Wolfsburg … Inmiddels hebben Ford en General Motors wél een gezamenlijk ontwikkelde 10-traps automaat in hun portfolio en ook de nieuwe Lexus LS beschikt over 10 versnellingen.

Reageren is niet mogelijk.