Volvo S90 van China naar Europa

0

Op 31 mei wordt in het Belgische Zeebrugge de eerste exemplaren van de in China geproduceerde S90 verwacht. Volvo is niet alleen ’s werelds eerste westerse autofabrikant die een in dit Aziatische land geproduceerd model mondiaal gaat verkopen, het heeft ook een tweede primeur te pakken: de auto’s arriveren per trein.

Het Zweedse merk is namelijk de eerste autobouwer die gebruikt maakt van het China-Europa traject dat eerder dit jaar in gebruik werd genomen. De route is onderdeel van het ‘One Belt, One Road’ programma; een moderne variant van de oude zijderoute waarmee Peking middels infrastructuurprojecten onder andere de handel met de Kaukasus en Europa wil bevorderen. Om daarmee extra afzetmogelijkheden te creëren voor de eigen economie.

Veel producten die Europa verkrijgbaar zijn, worden al in China geproduceerd, zoals smartphones en televisies. Voor auto’s is dat anders. Dat juist Volvo als eerste westerse fabrikant auto’s in China gaat maken die voor alle markten wereldwijd bestemd zijn, is op zich niet vreemd: het Chinese Geely is namelijk eigenaar van het Zweedse merk. Opvallend is dat de S90 in China geproduceerd wordt de ‘standaard’ wielbasis heeft. Zijn voorganger, de S80, werd aldaar alleen in verlengde uitvoering gebouwd.

Volgens Volvo wordt de reistijd van de nieuwe fabriek in Daqing in het noordoosten van China naar Zeebrugge, waar het distributiecentrum is gevestigd, door de treinverbinding met ongeveer tweederde teruggebracht. De trein is slechts 18 dagen onderweg. Dat betekent kortere levertijden. De CO2 emissie van het transport per trein ligt eveneens een stuk lager vergeleken met de route over zee, aldus Volvo. De Zweden maken voor het transport gebruik van een speciaal daarvoor ontwikkelde container. Daarin passen precies 3 exemplaren van de S90.

Die komen dus ook naar Nederland. Twijfels over de bouwkwaliteit hoeven we volgens Volvo niet te hebben. De fabriek wordt gerund door eigen managers en het merk hanteert dezelfde kwaliteitsnormen als in de Europese fabrieken. De S90 is voorlopig het enige ‘Chinese’ model dat in Europa verkocht gaat worden. De stationwagon variant, de V90, komt gewoon uit Zweden. En verzorgt vanuit dit land alle mondiale afzetmarkten. Volvo denkt op deze manier veel efficiënter te kunnen produceren.

Reageren is niet mogelijk.