Honda heeft goedkopere cross-over nodig

0

De druk op Honda wordt groter om haar Europese gamma uit te breiden met een goedkopere cross-over. Die moet onder de HR-V in het gamma komen.

Honda staan momenteel in het cross-over annex SUV segment aan de zijlijn. Misschien dat de nieuwe CR-V (met 1,5 liter turbobenzinemotor) de situatie verbeterd, maar de eigen dealers hebben geen al te hoge verwachtingen van dit model: de CR-V is, net als de Toyota RAV4, primair voor de Noord Amerikaanse markt ontwikkeld waardoor het niet lukt om er in Europa de gevoelige snaar mee te raken.

De HR-V is compacter en bijna 7 mille goedkoper, waardoor dit model op papier betere scoringkansen heeft in Europa, maar in de praktijk voldoet deze SUV niet aan de verkoopverwachtingen. Afgelopen maand werden slechts 35 exemplaren op kenteken gezet. Ter vergelijking: Nissan wist 683 orders voor de Qashqai te noteren en voor de Renault Captur meldden zich 719 kopers.

Deze concurrenten worden niet zonder reden genoemd. De HR-V is gebaseerd op de Jazz en dus een B segment SUV à la de Captur. Maar de prijzen beginnen pas bij 27.690 euro en dat is meer dan de Qashqai moet opbrengen. Dat is vragen om problemen en die heeft Honda in Europa dan ook volop: in Europa weet het merk het te presteren om in een sterk groeiende markt minder auto’s te verkopen. Ook elders verdampt het marktaandeel snel: had Honda in de eerste 5 maanden op Europees niveau nog 1,1 procent in handen, afgelopen maand was dit verdampt tot 0,7 procent.

Oorzaak is niet alleen de verkeerde prijspositionering van de HR-V, maar ook de jongste Civic, die stilistisch bij veel autoconsumenten te zwaar op de maag ligt. Dealers hebben dit model daarom nu al afgeschreven, ondanks de lovende recensies voor de Type-R uitvoering. Honda kan het tij alleen keren met een modellenoffensief. Sleutelmodel is daarbij een goedkopere cross-over.

In bepaalde wereldregio’s als Zuid Amerika en India verkoopt Honda reeds de WR-V en de BR-V. Beide modellen zijn basic (de WR-V is net als de HR-V ook gebaseerd op de Jazz, terwijl de BR-V afgeleid is van de Brio budget hatchback) maar dankzij een relatief lage prijs kan Honda er nieuwe kopersgroepen mee bedienen.

Het is inmiddels duidelijk dat de cross-over annex SUV geen hype is. Steeds meer autoconsumenten geven de voorkeur aan de bijgeleverde hoge zitpositie om nooit meer terug te keren naar een laag model. Zelfs BMW ziet veel 3-serie rijders richting de X3 vertrekken. Dat schept extra afzetmogelijkheden voor een cross-over annex SUV op de rand van het A/B segment. Het wakkere Suzuki heeft met de Ignis tijdig laten zien deze marktontwikkeling aan te zien komen.

De huidige generatie BR-V en WR-V vindt Honda evenwel niet geschikt voor verkoop in Europa. Beide modellen zijn te veel ontwikkeld voor zogeheten opkomende economieën. Daarom is het nu wachten op de opvolgers. Die moeten over circa 3 jaar klaar zijn. Dan zal Honda haar Europese en Nederlandse marktaandeel weer op peil kunnen krijgen.

Comments are closed.