Honda kiest voor elektrische toekomst

0

Honda overweegt om de volgende generatie NSX een volledig elektrische aandrijflijn te geven. De meer dan 1.000 pk sterke (Acura) EV Concept waarmee de Japanse autofabrikant de legendarische heuvelklim van Pikes Peak bedwong, heeft de Japanners namelijk aan het denken gezet.

Als het aan Sekino Yosuke, de R&D directeur van Honda ligt, zal bij de volgende generatie NSX een brandstofmotor ontbreken. De technische chef van het Japanse concern denkt niet dat de EV Concept een eenmalige oefening zal zijn. Volgens Yosuke wordt er momenteel onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de technologie van de elektrische racewagen over te hevelen naar een productieversie van de NSX (die in Noord Amerika verkocht wordt als Acura, het premiummerk van Honda).


De EV Concept is voorzien van 4 elektromotoren. Hun gecombineerde vermogen bedraagt ruim 1.000 pk. Net als bij de huidige NSX worden de aandrijfkrachten naar alle 4 de wielen gestuurd, waarmee de elektrische sportauto in staat is om in circa 2,5 seconden naar 100 km/u te sprinten. Een productievertaling van de EV Concept zal zwaarder zijn, maar Honda wil dat compenseren met lichtere accu’s. Ook wil de Japanse autofabrikant de actieradius vergroten.

Een groot voordeel van (4) elektromotoren die allemaal hun eigen wiel aandrijven, is dat de krachten heel nauwkeurig verdeeld kunnen worden. Dat kan op een bochtig traject veel vruchten afwerpen. De volgende generatie NSX wordt medio 2023 verwacht. Dat belooft dus een hypersportwagen à la de Porsche 918 Spyder te worden met 1.000 pk vermogen.

Honda kondigde eerder in haar plan ‘Vision 2030’ aan dat zij er naar streeft dat in 2030 twee derde van haar modellen een (deels)elektrische aandrijflijn heeft. Een volledig elektrische NSX zou daar natuurlijk uitstekend bij passen. Het merk heeft een speciale afdeling opgericht om de elektrische techniek sneller te ontwikkelen, zo laat Takahiro Hachigo, de CEO van Honda, weten. Onlangs werd al een ‘conventionele’ elektrische variant van de Clarity gepresenteerd; een model dat debuteerde met waterstofaandrijving (FCV). Volgend jaar zal een ander, volledig elektrische model door Honda worden gepresenteerd. Die is speciaal voor de Chinese markt ontwikkeld. Voor andere landen zit er volgens Hachigo ook een elektrisch model in de pijplijn. Daarvan krijgen wij komende herfst een conceptversie te zien.

De topman (op de onderste foto naast de NSX) laat weten dat een compleet nieuwe, 10de generatie Accord onderdeel uitmaakt van het toekomstplan Vision 2030. Deze middenklasser mag dan in Europa al 2 jaar niet meer leverbaar zijn, in de Verenigde Staten is de sedan een geduchte concurrent voor de Toyota Camry als het gaat om de titel ‘bestverkochte personenauto van de Verenigde Staten’. In 2015 onderging de huidige 9de generatie Accord nog een facelift, maar volgens Hachigo zal er dit jaar een volledig herziene editie worden gepresenteerd. Die zal ontworpen zijn volgens de nieuwe designtaal van Honda. Hopelijk is die minder extreem (lees: lelijk) dan bij de huidige Civic.

Net zoals de rest van de auto-industrie werkt ook Honda aan modellen die op ‘Level 4′ zelfstandig kunnen rijden. Deze auto’s moeten rond 2025 op de markt verschijnen. In 2020 brengt Honda een model op de markt die zich zelfstandig kan redden op de snelweg. De kans is klein dat de volgende NSX ook met dergelijke techniek wordt uitgerust, want bij deze hypersportwagen zal de focus natuurlijk blijven liggen op zélf rijden.

Reageren is niet mogelijk.