Kia Stonic Live

0

In navolging van bloedbroeder Hyundai wordt Kia actief in het B SUV segment. Het alternatief voor de Kona heet Stonic en wordt, conform het eerder afgegeven advies van Autointernationaal.nl , wat lager in de markt gezet.

Sinds het succes van de Nissan Juke wil iedereen een kleine SUV in zijn gamma hebben. Het Koreaanse merken duo, normaliter erg wakker als het om nieuwe marktontwikkelingen gaat, is nu niet bepaald de eerste om te reageren op de consumentenvraag, want Honda, Mazda, Peugeot, Renault, Suzuki en heel wat anderen gingen hen al voor.

De Stonic de technische evenknie van de Kona die vorige week werd onthuld. Het model arriveert in oktober in de Kia showrooms en onderscheidt zich van de Hyundai met een meer ingetogen design. Dat zorgt voor een gunstige stroomlijn, want de Cx waarde bedraagt slechts 0,33. De Stonic beschikt over de merk karakteristieke Tiger Nose grille en het dak komt van de Kia Provo conceptstudie uit 2013. Dat dak kan je overigens op je persoonlijke smaak afstemmen, want er zijn 5 verschillende kleuren beschikbaar. Opvallend is dat de dakkleur niet tot aan de achterklep doorloopt, zoals gebruikelijk, maar stopt ter hoogte van de C stijl. Het laatste deel van het dak kleurt dus hetzelfde als de onderzijde van de carrosserie. Die design gimmick geeft de Stonic het uiterlijk van een buggy.

Een ander verschil met de Kona is een eenvoudigere basismotor. Het betreft de atmosferische 1,2 liter MPI motor van 85 pk en zijn 1.4 collega met 100 pk. Vanaf de verkoopstart zal de Stonic ook verkrijgbaar zijn met de 120 pk sterke 1.0 T-GDI turbo 3 cilinder. In de loop van 2018 worden de atmosferische motoren ingeruild voor een 100 pk versie van de geblazen 1,0 liter. Dan maakt de enige dieselmotor in het aanbod, de 1.6 CRDi met 110 pk, plaats voor een modernere oliegestookte krachtbron met 136 pk. Alle units zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 6 versnellingsbak. Volgend jaar gaat Kia de Stonic 1.0 T-GDI ook leveren met een automaat met 7 verzetten en een dubbele koppeling. Voorlopig heeft het merk geen plannen voor een hybride versie. Een dergelijk model zou tot te veel interne concurrentie met de Niro leiden.

Het onderstel van de Stonic is identiek aan dat van de Rio. De bodemplaat bestaat voor 51 procent uit staal met ultrahoge weerstand. Vóór heeft de Stonic McPherson veerpoten en achter monteert Kia een torsie as. Kia zegt dat er veel aandacht is besteed aan rij plezier en dat de eindafstelling wordt verzorgd door het Duitse ontwikkelingscentrum van het merk in Frankfurt.

In het interieur heeft de Stonic standaard een multimediascherm van 7,0-inch waar als optie TomTom navigatie en een hele waaier aan functies en apps mee kunnen worden bediend. Verder zijn bepaalde panelen in verschillende opvallende kleurencombinaties leverbaar. Daarnaast valt er te kiezen uit een aantal verschillende stoelbekledingen. De Stonic is 4,14 meter lang. Ook meldt Kia dat de bagageruimte een capaciteit van 352 liter heeft (inclusief een 20 liter groot bergvak onder de laadvloer). Daarmee is de kofferbak van de Stonic iets kleiner dan die van de Hyundai Kona.

De Kia kan worden besteld met een enorm aantal veiligheidssystemen zoals voorruitprojectie, botswaarschuwing, een rijstrookassistent, dode hoekcontrole, een waarschuwing voor naderend dwars verkeer bij achteruitrijden en vermoeidheidsdetectie. Qua veiligheidssnufjes pronkt Kia verder met Cornering Brake Control om de inzittenden van de Stonic veilig door een bocht te loodsen Het maakt samen met Straight Line Stability en Torque Vectoring by Braking uit van het Vehicle Stability Management pakket.

Dat geeft meteen aan hoeveel belang Kia hecht aan het B SUV segment, dat volgens de fabrikant in de periode tot 2020 nog met 200 procent zal groeien. De prijs van de Stonic is niet bekend, maar die zal vanwege de eenvoudigere basismotor zeker lager zijn dan die van de Kona. Als je overigens benieuwd bent waar de modelnaam voor staat: Stonic is een combinatie van de woorden ‘Speedy’ en ‘Tonic’. Dat laatste woord refereert naar de eerste en de laatste noot van een compositie (tonica).

De eerste exemplaren van de Stonic rollen in juli van de Koreaanse band. Kia maakt de auto in dezelfde fabriek als de Rio, waarmee de cross-over zijn platform deelt. De fabrikant brengt het model in eerste instantie alleen in Zuid-Korea en Europa op de markt, waarbij laatstgenoemde het grootste afzetgebied vormt. Australië heeft bedankt voor de Stonic omdat het model niet leverbaar is met krachtige 4 cilinder turbomotoren en/of vierwielaandrijving. Ook heeft Kia om deze reden geen plannen voor verkoop op de Noord Amerikaanse markt. Hyundai gaat daar haar Kona wel leveren. Kia denkt dit gemis aan afzetpotentieel te kunnen compenseren met hogere verkopen in Europa. De reden? De Stonic wordt zoals gezegd duidelijk goedkoper dan de Kona.

Comments are closed.