+++ BMW gaat extra investeren in haar fabriek in het Amerikaanse Spartanburg (Noord Carolina) die dit jaar zijn 25ste verjaardag viert. Momenteel bouwen de Duitsers aldaar de X3, de X4, de X5 en de X6. Eind 2018 wordt daar de extra grote SUV X7 aan toegevoegd. Omdat de fabriek nu al capaciteittechnisch op zijn tandvlees loopt, gaat BMW de komende 4 jaar 600 miljoen dollar investeren zodat de productie van de X modellen verhoogd kan worden. Dat zal 1.000 extra banen in Spartanburg opleveren, waardoor het saldo zal uitkomen op meer dan 10.000. Ruim 70 procent van de in Spartanburg gebouwde auto’s wordt geëxporteerd naar meer dan 140 landen. +++
+++ CITROEN doet het voorlopig zonder C5, maar Xavier Peugeot, de productchef van het merk, broedt op een terugkeer naar het D segment. Dat gaat niet gebeuren met een sedan, maar op een zogeheten ’twee volume’ model à la de legendarische DS, CX en XM. Dit betekent de toekomstige C5 een liftback wordt. Citroën is daarmee overigens geen trendsetter, want Ford en Opel maakten bij hun D segment aanbieding de ommezwaai van 4 naar 5 deuren al eerder. Ook de opvolger van de huidige Peugeot 508 wordt een liftback. De nieuwe C5 komt op zijn vroegst in 2019 op de markt. Volgens de productchef is een statig D segment model essentieel om een serieuze speler op de zakelijke markt te kunnen zijn en maakt een dergelijke auto ook deel uit van het DNA van het merk Citroën. De nieuwe C5 krijgt waarschijnlijk dezelfde versie van de zogeheten EMP2 bodemplaat al de Peugeot 5008. Dat betekent een wielbasis van 2,84 meter. Dit platform biedt bovendien de mogelijkheid om het nieuwe vlaggenschip in stekkerhybride uitvoering te gaan bouwen. Het is echter wel definitief gedaan met de hydropneumatische vering die zo lang de identiteit van grote Citroën modellen heeft bepaald. +++
+++ It’s all in the family. Als Volvo auto’s voor export kan bouwen in China, waarom dan ook niet haar nieuwe zustermerk, LOTUS ? Die vraag heeft moederbedrijf Geely hardop gesteld. Het is al langer duidelijk dat autofabrikanten uit China de wereldmarkt niet willen veroveren met goedkoop budgetspul maar met premiummodellen. En dan vallen de exclusieve sportwagens van Lotus niet uit de toon. Door de overname van Proton hebben de Chinezen bij Geely een controlerend belang in het Britse merk. Of in het Aziatische land straks de volgende generatie Elise gebouwd zal gaan worden, is evenwel twijfelachtig. Daarvoor zijn de lokale afzetkansen te gering. Meer kans maakt de cross-over die Lotus op de tekentafel heeft staan. +++
+++ Deelauto platform LYFT , dat in 2012 werd opgericht, gaat zijn activiteiten uitbreiden. Het bedrijf wil zich nu ook gaan bezighouden met het reduceren van (CO2-)uitstoot en energietransitie. Dat melden Logan Green en John Zimmer, de oprichters van Lyft. Op die manier denkt het bedrijf zich beter kunnen profileren als milieuridder en dat past goed bij een bedrijf dat geld wil verdienen met autodelen. Het idee is immers dat daarmee het klimaat gebaat is. Om deze reden zal de zelfrijdende vloot die Lyft momenteel in samenwerking met Nutonomy aan het ontwikkelen is “vanaf dag 1” rijden op stroom uit hernieuwbare energiebronnen. Het bedrijf streeft ernaar om vanaf 2025 via het deelauto platform jaarlijks minstens 1 miljard ritten in autonome elektrische voertuigen te leveren. Lyft ziet deelauto’s als de drijvende kracht achter de opkomst van elektrisch rijden en voorziet dat emissieloze modellen binnen 20 jaar “een significante meerderheid” van het wagenpark zullen vormen. De aanschafkosten van elektrische auto’s zijn nu nog hoog, zeker in vergelijking met de mate van gebruik door particulieren (in de Verenigde Staten 4 procent van de tijd), maar autonome exemplaren kunnen meer dan 50 procent van de tijd worden ingezet, zo verwacht Lyft, waardoor de daadwerkelijke kosten snel kunnen dalen. Dat zal de uitrol van elektrische modellen dramatisch bespoedigen. Volgens de Uber concurrent is klimaatverandering “een van de grootste wereldwijde bedreigingen van onze tijd”. Daarom heeft het Amerikaanse bedrijf zijn steun uitgesproken voor het klimaatverdrag van Parijs, dat door de federale overheid van de VS is opgezegd. +++
+++ OCCASIONS staan steeds korter te koop. De gemiddelde verkooptijd van tweedehands auto’s bij dealers en andere garagebedrijven daalde vorig jaar van 74,4 naar 72,8 dagen. Dat is de kortste zogeheten sta tijd in 10 jaar, zo blijkt uit het Nationaal Occasion Onderzoek van VWE Automotive. In 2009 stond een occasion nog gemiddeld 88 dagen te koop. Sinds 2014 is sprake van een onafgebroken daling en die trend zet zich dit jaar voort. De kortere verkooptijd komt vooral doordat steeds meer consumenten een occasion kopen in plaats van een nieuw exemplaar. Tegelijk bieden autobedrijven steeds meer tweedehands modellen aan die makkelijker te verkopen zijn. Die worden deels uit het buitenland gehaald. Vooral elektrische auto’s staan relatief kort te koop. Dat heeft vooral te maken met het nog geringe aanbod van zulke modellen. Bij de merken verwisselen Volkswagens het snelst van eigenaar. +++
+++ PEUGEOT krijgt kritiek op de Sport knop van de 308 GT. Activering zorgt niet alleen voor een snellere gaspedaalrespons en rode instrumentariumverlichting, maar ook voor een versterkt motorgeluid via de luidsprekers. En daar is niet iedereen van gecharmeerd. Klanten vinden het geluid te kunstmatig, waardoor zij zich niet lekker voelen in de Peugeot. De fabrikant gaat binnenkort kijken wat het wat aan het nepgeluid gedaan kan worden. Mogelijk wordt het een kostenloze optie. Dan heeft de klant de keuze. Motorgeluid via luidsprekers is overigens niet nieuw. Tal van andere fabrikanten passen het ook toe, zoals BMW in haar M modellen, Renault in de Clio RS en Ford in de Mustang 2.3 Ecoboost. +++
+++ Plannen van de Europese Commissie om REKENINGRIJDEN door te drukken, stuiten op fel verzet van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) en een meerderheid van de Tweede Kamer. Brussel wil een einde maken aan het oerwoud van betaalsystemen. Alle auto’s en vrachtwagens moeten daarom een kastje krijgen waarmee in alle lidstaten kan worden betaald voor de afgelegde kilometers. Rekeningrijden moet alle bestaande systemen van tol en vignetten vervangen. Aan het Binnenhof zijn partijen huiverig voor de verregaande voorstellen. Bovendien dwingt Brussel landen tarieven te voeren die relatief sterk vervuilende auto’s zwaarder te belasten. Schultz vindt de plannen veel te ver gaan. “Ik ben er geen voorstander van dat Europa bepaalt of er een prijssysteem komt en in welke vorm”, zegt de VVD bewindsvrouw. Rekeningrijden is volgens haar een “achterhaald systeem”. Voor Nederland betekent het voorstel dat de tolheffing in onder meer de Westerschelde tunnel en de toekomstige Blankenburg tunnel moet worden vervangen voor rekeningrijden, waarbij auto’s die meer CO2 uitstoten zwaarder worden belast. Het Eurovignet voor vrachtwagens moet verdwijnen of worden vervangen voor de Europese kilometerheffing. Een meerderheid van de Tweede Kamer is fel tegen de plannen en vreest dat Brussel uiteindelijk alle landen met rekeningrijden wil opzadelen. Ook Schultz waarschuwt: “Het is belangrijk dat we een duidelijke grens trekken, als we dat niet doen is de volgende stap snel gemaakt”. Het is een politieke nachtmerrie voor partijen met een hart voor de automobilist. “We worden in een Europese dwangbuis gedrukt”, foetert VVD Tweede Kamer lid Barbara Visser. “Nederland bepaalt zelf hoe we weggebruik belasten”. CDA Tweede Kamerlid Martijn van Helvert reageert vol afschuw: “Straks gaan we er zelf niet meer over”. De PVV ziet het liefst het hele plan van de Europese Commissie sneuvelen. Kamerlid Roy van Aalst: “Ze toveren heel Europa om tot een milieuzone”. SGP Tweede Kamerlid Elbert Dijkgraaf is verrast: “Het doel was afstemming van de verschillende systemen, nu lijkt het zwaartepunt naar milieudoelen te gaan. Europa gaat hier duidelijk haar boekje te buiten”. GroenLinks Tweede Kamerlid Suzanne Kröger is juist dolenthousiast. Ze ziet graag dat de kastjes in auto’s ook rekening houden met milieuzones. De Tweede Kamer dwingt het kabinet op haar beurt om een pas op de plaats te nemen. Bij ieder besluit dat in Brussel valt moet de minister eerst in debat met onze eigen politici aan het Binnenhof. +++
+++ SEAT heeft 133.332 voorstellen gekregen voor de naam van haar eerstvolgende SUV die 7 zitplaatsen krijgt en eind 2018 boven de Ateca zal worden gepositioneerd. Het Spaanse merk lanceerde begin deze maand een oproep om met suggesties voor haar nieuwe topmodel te komen. De 133.332 voorstellen zijn afkomstig uit 106 verschillende landen. Ze zijn blijkbaar niet allemaal even origineel, want uiteindelijk mogen slechts 10.130 namen door naar de volgende ronde. Seat geeft er de voorkeur aan als de SUV vernoemd wordt naar een Spaanse stad, maar plaatsjes, gehuchten, dorpen en bekende pleinen mogen ook. Nu gaat ronde 2 van de naamverkiezing in. Want binnenkort kan je gaan stemmen voor jouw favoriet. Eerst gaat Seat samen met een extern bureau alle voorstellen nog eens door de criteriamangel halen. Of de naam bij het merk past bijvoorbeeld. De uiteindelijke lijst wordt op 12 september op de IAA in Frankfurt gepresenteerd. Dan kunnen de fans 10 dagen stemmen en ergens in oktober wordt de winnende naam dan bekend gemaakt. +++