Nieuwstelex

0

+++ BMW brengt begin 2019 de 7de generatie 3-serie op de markt. Langzaam druppelt er informatie over het nieuwe model naar buiten, dat iets groter wordt en leverbaar zal zijn met krachtigere, zuinigere motoren. De 7de generatie, die momenteel onder de codenaam G20 ontwikkeld wordt, zal gebaseerd worden op het CLAR platform van de 5- en 7-serie. Dit betekent dat de nieuwe 3-serie dezelfde technische, uiterlijke en technologische evoluties ondergaat. Hij wordt 60 millimeter langer en de wielbasis groeit met 20 millimeter. Tegelijkertijd neemt het gewicht door gebruik van staal met een hoge weerstand en extra aluminium plus magnesium zo’n 50 kilo af. Een tweede voordeel van de herziene structuur is een grotere koetswerkstijfheid. Daardoor worden de doordeweekse uitvoeringen comfortabeler om zo een volwaardig alternatief te kunnen zijn voor de Mercedes C klasse. Zelfs luchtvering op de achteras zoals bij de 5-serie behoort tot de mogelijkheden. BMW gaat de nieuwe 3-serie aanbieden in een tweetal M Performance uitvoeringen: M340i (met de 3,0 liter 6 cilinder van 360 pk onder de kap) en de M340d xDrive die goed is voor 320 pk. In 2020 volgen de M440i en M440d carrosserievarianten. Van de 4-serie Gran Coupé komt er ee volledig elektrische variant. Die zal prijstechnisch tussen de Tesla Model 3 en Model S worden gepositioneerd. +++

+++ Ulrich Klaus Becker, directeur verkeer bij de ADAC, adviseert autokopers in Duitsland om de aanschaf van een nieuwe DIESEL uit te stellen tot in het najaar schonere varianten op de markt komen die voldoen aan de Euro6D norm. Daarmee reduceert de autoconsument volgens de directeur de kans op een forse waardevermindering. Zelfs dieselmodellen die nog maar 2 jaar oud zijn, zijn bij onze oosterburen een stuk minder waard geworden. Al maandenlang daalt het aandeel van diesels in de nieuw verkopen in Duitsland. Ook in Nederland werden in 2016 aanzienlijk minder diesels verkocht dan het jaar ervoor. Toch zullen consumenten geen positief of negatief aankoopadvies krijgen van de ANWB. Dat komt omdat volgens de bond in ons land minder druk op autofabrikanten is om schonere auto’s te maken. Wel constateert de ANWB dat de prijzen van gebruikte diesels ook in Nederland onder druk staan. Volgens de bond kan dit de aanschaf van een oliegestookte occasion juist interessant maken, maar dat hangt af van het gebruik en de persoonlijke omstandigheden. +++

+++ Elizabeth Cabraser, de Amerikaanse advocaat die een miljardenregeling uit de bus wist te slepen voor door het sjoemelschandaal bij Volkswagen getroffen autobezitters, gaat nu ook de claimzaak leiden tegen FIAT CHRYSLER Automobiles. Dat bericht Automobiel Management. Cabraser is door een federale rechter in San Francisco als zodanig benoemd. Zij werkt voor een firma met de naam Lieff, Cabraser, Heimann & Bernstein en regelde daar eerder de schadevergoeding en het terugkoop programma dat Volkswagen haar Amerikaanse klanten heeft aangeboden. “Advocaten zijn het er algemeen over eens dat Cabraser het Volkswagen team op buitengewoon efficiënte wijze heeft geleid”, aldus de rechter. Hij benoemde nog 9 andere advocaten voor het team dat FCA gaat aanpakken, waarvan de meeste eveneens aan de Volkswagen zaak hebben gewerkt. Fiat Chrysler Automobiles wordt er in de Volkswagen van beschuldigd sjoemelsoftware te hebben toegepast in 104.000 dieselauto’s, meestal Jeeps en RAM pick-ups. +++

+++ MAZDA roept wereldwijd bijna 540.000 exemplaren van de ‘6’ terug in verband met mogelijke problemen met de mechanisch werkende handrem. De importeur benadrukt dat het gaat om een serviceactie en niet om een verplichte terugroepactie. Het gaat om exemplaren van de Mazda 6 die zijn gebouwd tussen augustus 2012 tot januari 2014, en dan enkel de modellen met mechanisch bediende handrem. Door een productiefout bij een rubberen afdichting kan er water binnendringen in de handremkabel. Die kan gaan roesten waardoor de rembediening zwaar gaat lopen. In extreme gevallen functioneert de handrem niet meer, terwijl deze aanvoelt alsof hij wel is aangetrokken. In Japan zijn 2 ongevallen gemeld van stilstaande auto’s die zijn gaan rollen wegens een niet functionerende parkeerrem. Bovendien zouden er 88 klachten binnen zijn gekomen bij Mazda aldaar. Alle Nederlandse eigenaren van een betreffende ‘6’ krijgen binnenkort een brief waarin ze worden uitgenodigd om hun auto bij de dealer te laten aanpassen. Het is nog niet bekend om hoeveel auto’s het gaat, dat wordt nu uitgezocht. In heel Europa betreft het ruim 90.000 exemplaren. +++

+++ MCLAREN meldt dat de 720S voor heel 2017 is uitverkocht. De Britten hebben namelijk al 1.500 orders voor de sportcoupé mogen ontvangen. Daarmee is de capaciteit op de productielijn in het Engelse Woking volledig benut. Wie persé dit jaar nog een 720S in zijn garage wil kunnen parkeren, kan kijken of de dealer nog een demonstratie-exemplaar of voorraadauto heeft. Met 1.500 orders is de 720S een groot succes te noemen. Van zijn voorgangers MP4-12C en 650S werden respectievelijk afgerond 3.400 en 3.600 exemplaren gebouwd. De 720S zit net na de productiestart al bijna op de helft van dit verkoopvolume. Zowel de MP4-12C als de 650S stond 4 jaar lang in de prijslijst van McLaren. +++

+++ MERCEDES heeft zich bedacht: er komt tóch een opvolger voor de SLC. Door gebruik te maken van een bestaand platform denken de Duitsers de ontwikkelingskosten terug te kunnen verdienen. Aanvankelijk zou de SLC en de SL samen worden vervangen door één nieuw type roadster dat hetzelfde onderstel zou gaan krijgen als de nieuwe AMG GT. Als introductiejaar voor de nieuwe SLC wordt 2019 genoemd. Dit betekent dat Mercedes inderdaad niet zal starten met een leeg vel papier; daarvoor is de ontwikkelingstermijn te kort. Ook in vernieuwde vorm zal de SLC de degens gaan kruisen met de Audi TT Roadster, de BMW Z4 en de Porsche Boxster. De modelreeks stamt uit 1996, toen Mercedes de door een metalen klapdak gekenmerkte SLK introduceerde. De nieuwe SLC krijgt, om gewicht te besparen, waarschijnlijk een stoffen kap. Het topmodel krijgt de nieuwe 6 cilinder lijn motor van Mercedes onder de kap. Die is goed voor maximaal 500 pk. +++

+++ PORSCHE zal in september op de IAA van Frankfurt de 3de generatie van de Cayenne aan de wereld voorstellen.Visuele kenmerken zijn een onderste grille die nagenoeg over de gehele breedte van de bumper doorloopt en een brede, doorlopende lichtbalk achter à la de jongste Panamera. De nieuwe Cayenne zal worden gebaseerd op het modulaire MLB platform van de Audi Q7 waardoor de SUV minimaal 100 kilo zal afslanken. Hij zal leverbaar worden met een dubbel geblazen 2,9 liter V6, een V8 met een inhoud van 4,0 liter en met het dieselblok van de Audi SQ7. De nieuwe Cayenne wordt ook weer leverbaar in stekkerhybride uitvoering en als relatief bescheiden 3.0 TDI. variant en de geruchtenmolen blaast zelfs geluiden rond over de komst van een volledig elektrische variant, een auto die zijn elektrische basis deelt met de op stapel staande Mission E. +++

+++ SEAT heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl uit de Newsflash bevestigd dat er liefst 6 nieuwe modellen in de pijplijn zitten. Eén daarvan is een 7-persoons SUV die eind volgend jaar zal worden voorgesteld en die boven de Ateca in het gamma komt. Dit model is nauw verwant aan de Volkswagen Tiguan Allspace en zal ook door de Duitsers in Wolfsburg gebouwd gaan worden. Verder komt Seat medio 2020 met een volledig elektrisch model. Die zal gebruik maken van het modulaire MEB platform van de Volkswagen Groep. Er komt sowieso een nieuwe Leon; als je alle carrosserievarianten als aparte modellen beschouwd, kom je al snel richting de 6 modellen, al staan de sterren voor de 3-deurs SC versie niet gunstig. +++

+++ Chris Lattner is binnen een half jaar weer opgestapt als chef van het TESLA team dat de software voor de Autopilot verder moest ontwikkelen. Als reden wordt genoemd dat hij niet goed paste bij de bedrijfscultuur. Lattner was voor zijn komst bij Tesla meer dan 10 jaar werkzaam voor Apple. Hij wordt bij Tesla vervangen door Andrej Karpathy als directeur kunstmatige intelligentie en hoofd van het Vision team. Karpathy was wetenschappelijk onderzoeker bij OpenAI en valt straks rechtstreeks onder CEO Elon Musk. De algemene leiding bij de ontwikkeling van nieuwe hard & software voor de Autopilot assistent komt in handen van Jim Keller. +++

+++ Opmerkelijke schikkingen in de corruptieaffaire bij VOLKSWAGEN importeur Pon. Follow the Money heeft zijn hand weten te leggen op een vertrouwelijk document. Daaruit blijkt de omvang van de schikkingen in de corruptieaffaire rondom Volkswagen importeur Pon. Dit bedrijf speelt de hoofdrol in een omvangrijke fraudezaak waarbij overheidsdienaren werden omgekocht. De steekpenningen zouden over een periode van 10 jaar meer dan 100.000 euro bedragen. De straffen blijken daarentegen opmerkelijk mild, zeker omdat het delict ‘ambtelijke omkoping’ bijzonder ernstig is. VVD gedeputeerde van de provincie Noord-Holland Ton Hooijmaijers kreeg er 2 jaar geleden 2,5 jaar cel voor. Maar bij Pon hoeft de voormalige verkoopdirecteur Berend Veenendaal slechts 3.000 euro te betalen om strafvervolging te ontlopen. Zijn ondergeschikte, Ray Uiterwaal, hoeft zich in ruil voor een werkstraf van 60 uur niet publiekelijk te verantwoorden voor de strafrechter. +++

+++ Er wordt momenteel door diverse fabrikanten, waaronder VOLVO , geëxperimenteerd met zelfrijdende auto’s. Maar er zijn nog een hoop hindernissen te nemen. Zoals een confrontatie met een kangoeroe. Ondanks dat de zelfrijdende auto’s van Volvo voorzien zijn van het ‘Large Animal Detection System’ (LADS). kunnen de voertuigen geen springende kangoeroes detecteren, zo is gebleken tijdens tests in Australië. Een woordvoerder van het Zweedse merk laat weten dat het detectiesysteem in de war raakt omdat de techniek moeilijk kan inschatten hoe dicht of hoe ver weg de springende kangoeroes nog zijn. Volvo heeft inmiddels ingenieurs naar Australië gestuurd om data te verzamelen over hoe de beesten exact (kunnen) bewegen. Met die informatie zullen de computers van het LADS op termijn worden aangepast. “We zijn ervan overtuigd dat dit probleem zich niet meer zal voordoen tegen de tijd dat wij onze zelfrijdende auto’s op de markt brengen” (in 2020, red.), aldus een woordvoerder. Het is niet onbelangrijk om de detectie van kangoeroes op te nemen in het LADS. In Australië veroorzaken kangoeroes namelijk meer ongevallen dan elk ander dier. Zij zijn daar verantwoordelijk voor 90 procent van de botsingen tussen voertuigen en dieren. +++

Comments are closed.