Nieuwstelex

0

+++ BMW heeft eindelijk de komst van de i8 Roadster bevestigd. 6 jaar geleden werd al een conceptversie getoond, toen onder de naam Spyder. Dat BMW weinig haast had om de open variant in productie te nemen, kwam doordat de gewone i8 prima verkocht. Maar in 2018 komt de dakloze versie alsnog op de markt. De i8 Roadster heeft dezelfde techniek als de gesloten uitvoering. Dat betekent een 1,5 liter 3 cilinder die assistentie krijgt van een elektromotor. Samen leveren zij 362 pk. De i8 haalt een topsnelheid van 250 km/u en zit in 4,4 seconden op 100 km/u. De aandrijflijn die in de i8 Roadster zal worden gehangen, zal echter iets efficiënter zijn, waardoor er gemiddeld nog maar 2,0 liter benzine per 100 km wordt gebruikt. Dat betekent een CO2-uitstoot van 45 gram/km. De verwachting is dat ook de dichte i8 van de verbeteringen zal profiteren. +++

+++ In Nederland rijden steeds minder vervuilende DIESEL auto’s met een bouwjaar van voor 2001. Het aantal oude exemplaren is met 18 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar en komt uit op 155.000. Dat zijn 34.000 personen/bestelauto’s minder dan een jaar eerder. Sinds 2010 is driekwart van de oude diesels in Nederland verdwenen. Dat jaar stonden 570.000 oude diesels geregistreerd. De daling was het grootst in Rotterdam, waar inwoners tegen een vergoeding hun oude diesel konden laten slopen. Naast de sloopregeling geldt er sinds begin 2016 ook een milieuzone. Het aantal oude diesels in de stad daalde daardoor met bijna de helft tot 2.200 stuks. In de andere grote steden was de daling rond de 21 procent. In Utrecht was tot begin vorig jaar een sloopregeling. In de stad, waar sinds 2015 ook een milieuzone geldt, daalde het aantal oude dieselauto’s met 20 procent tot 1.500 stuks. Het laagste aantal van de 4 grootste gemeenten. “Goed nieuws voor de volksgezondheid dat het aantal diesels is gedaald, vooral in Rotterdam en Utrecht, waar de milieuzones zijn ingevoerd”, vindt Anne Knol, campagneleider Mobiliteit van Milieudefensie. “Uit eerdere evaluaties is gebleken dat de luchtkwaliteit door deze maatregelen verbetert. Om het leven in de stad nóg gezonder en prettiger te maken, wordt het tijd dat steden meer publieke ruimte gaan reserveren voor duurzaam vervoer, zoals wandelen, fietsen en het openbaar vervoer”. +++

+++ GENERAL MOTORS heeft met de indieners van claims rond het contactsloten schandaal in 203 zaken afspraken gemaakt over de afhandeling. De verdere details van de deals moeten nog uitgewerkt worden, wat nog wel een paar maanden zal kosten, zo bericht Automobiel Management. Hoeveel geld met de afspraken gemoeid is, wordt niet bekend gemaakt. General Motors gaat er van uit dat nog eens honderden andere lopende zaken eveneens afgehandeld kunnen worden. Eerder al heeft GM rond de 2,5 miljard dollar uitbetaald aan boetes en vergoedingen wegens de terugspringende contactsloten waardoor auto’s plotseling stil konden vallen of airbags niet werkten. Dat technische probleem wordt verantwoordelijk gehouden voor ongevallen waarbij 124 doden en 275 gewonden zijn gevallen. Bovendien moest General Motors de afgelopen jaren miljoenen auto’s terugroepen om het mankement te verhelpen. Met de nu bereikte akkoorden hoopt GM het schandaal binnen niet al te lange tijd definitief achter zich te kunnen laten. +++

+++ De geruchten gingen al langer, maar nu heeft LEXUS het zelf bevestigd: er komt van de RX een versie met 7 zitplaatsen. Het Japanse premiummerk heeft nu geen alternatief voor de Audi Q7, BMW X5 of Range Rover Sport en daar lijden de verkopen onder, met name op de Amerikaanse en Chinese markt. De 7-persoons versie van de RX zal als ‘350 L’ en als ‘450h L’ worden aangeboden. De extra ruime carrosserievariant zal nog dit jaar worden voorgesteld. In 2018 breidt Lexus haar SUV gamma uit met de compacte UX. Die zal de plaats innemen van de compacte CT 200h. +++

+++ Eén van de belangrijke stappen voor het verder realiseren van autonoom rijdende auto’s is dat deze met elkaar gaan ‘ PRATEN ‘. Volkswagen belooft deze techniek vanaf 2019 in alle modellen. Toch is het niet zozeer autonoom rijden dat Volkswagen als doel heeft, maar het terugdringen van het aantal verkeersongelukken. Vanaf 2019 krijgt iedere nieuwe Volkswagen zogeneten pWLAN aan boord. Hiermee kan informatie tussen auto’s worden uitgewisseld, maar ook met de verkeersinfrastructuur. Binnen enkele milliseconden is de auto op de hoogte van mogelijke gevaren op het eigen traject. Het systeem maakt gebruik van een speciale frequentieband. Lokaal wordt de informatie gedeeld, waardoor geen centrale dataopslag nodig is. Door de eigen frequentie is het systeem niet afhankelijk van het mobiele netwerk. Volkswagen realiseert zich dat het behalen van het doel het snelst werkt als de techniek zo snel mogelijk wordt uitgerold door zoveel mogelijk automerken en industriepartners. Het systeem kan deels zelf gevaarlijke situaties inschatten, zoals bij een noodstop of als de boordsensoren ijzel detecteren. Deze informatie wordt meteen gedeeld met andere voertuigen en de infrastructuur in de directe omgeving. Hierdoor kunnen andere auto’s eerder reageren. Door bijvoorbeeld politie, brandweer en ambulances met deze techniek uit te rusten zijn automobilisten eerder op de hoogte van het naderen van brandweerwagens of ambulances. Ook trailers bij wegwerkzaamheden zullen van de pWLAN technologie worden voorzien. +++

+++ PSA kampt vanwege tegenvallende verkopen met overcapaciteit in haar fabriek in China. Om te voorkomen dat het personeel aldaar structureel met zijn duimen gaat draaien, is er een productieopdracht geplaatst voor ongeveer 55.000 PureTech benzinemotoren. Die zullen komend jaar naar Europa worden verscheept. PSA kan de blokken hier goed gebruiken omdat de vraag bij de autoconsument sneller dan verwacht van diesels naar benzinemodellen verschuift. Dat leidt in Europa tot capaciteitproblemen. De Fransen kunnen op deze manier twee vliegen in één klap slaan. De Puretech motoren zullen samen met de Chinese joint venture partner Dongfeng gebouwd gaan worden. Het plan is evenwel niet perse goed nieuws voor de Franse fabrieken die motoren produceren voor PSA, ook omdat in 2019 sowieso een deel van de output verhuist naar Slowakije. +++

+++ TESLA heeft laten weten dat alle exemplaren van de Model S en Model X die vanaf nu van de band rollen, nóg sneller zijn dan de eerder geproduceerde exemplaren. De autofabrikant heeft namelijk verbeteringen doorgevoerd aan bepaalde mechanische onderdelen. Naast de hardware is ook de software herzien. Met uitzondering van de P100D versies, die niet aangepast zijn, zetten de Model S en de Model X daardoor betere sprinttijden neer. Zo zit de basisversie van de Model S (de ’75’) nu al in 4,4 seconden op 100 km/u in plaats van 5,7 seconden. De Model X 75D heeft nog maar 5,1 seconden nodig voor deze handeling, tegenover 6,1 tellen vóór de upgrade. Voor de andere versies is de prestatiewinst minder opvallend, met een paar tienden van seconden. Ander modeljaar 2018 nieuws van Tesla is dat in de 7-zitsversie van de Model X, die enkel verkrijgbaar is in de Verenigde Staten, voortaan een vlakke laadvloer kan worden gecreëerd als de stoelen worden neergeklapt. +++

+++ VOLKSWAGEN keert na 17 jaar terug naar Iran om daar auto’s te gaan verkopen. Het bedrijf heeft een overeenkomst getekend met een lokale partner om Volkswagens te importeren in Iran. Volkswagen wil in augustus beginnen met de verkoop van de Tiguan en de Passat via dealers in de regio rond hoofdstad Teheran. Vorig jaar maakte het Franse PSA (Peugeot, Citroën, DS) al bekend zijn fabriek in Iran te gaan moderniseren. Later volgde Renault met de aankondiging een nieuwe fabriek te gaan bouwen in Iran. Autofabrikanten zien Iran als een lucratieve groeimarkt vanwege de circa 80 miljoen inwoners. De overheid van Iran denkt dat in het land op termijn jaarlijks 3 miljoen nieuwe auto’s kunnen worden verkocht. Steeds meer westerse bedrijven zoeken toenadering tot Iran na het wegvallen van een groot deel van de sancties tegen het land. Maandag tekende het Franse olieconcern Total nog een grote gas deal met Iran. +++

Reageren is niet mogelijk.