Renault slaat plank mis met nagellak

0

Renault heeft verkeerd gegokt. De keuze om de aandrijflijn bij de jongste Twingo te verhuizen van vóór naar achteren heeft de verkopen van de Franse stadsauto geen goed gedaan. In de Europese verkoopstatistieken komt de Renault niet verder dan de 6de plaats, terwijl het merk als geheel goed is voor de 2de plek. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Renault dacht de Twingo terug onder de aandacht te brengen door een nagellak in dezelfde kleuren als de carrosserie van de stadsauto te lanceren. Maar genereert nu vooral negatieve publiciteit.

De Twingo Nail Polish is bedoeld voor het bijwerken van krasjes op de nagels. De lak is door Renault ontwikkeld in samenwerking met het cosmetische bedrijf De Blangy. Er zijn in eerste instantie 4 kleuren beschikbaar: Dragée Blue, Flamme Red, Etoilé Black en Eclair Yellow. De Twingo Nail Polish kan worden gekocht op de internetshop van het Atelier Renault op de Champs Elysée voor 8,90 euro.

Tot zo ver is er geen vuiltje aan de lucht. Het gaat mis als Renault vermeldt dat de nagellak nog een tweede toepassingsmogelijkheid heeft: “Het valt lang niet mee om een auto in de stad vrij van schades te houden. De nagellak is zo gemaakt dat een klein schrammetje aan de Twingo er ook mee kan worden bij getipt”. Renault spreekt zelf van een geniale vondst, omdat er op deze manier 2 vliegen in één klap geslagen worden. “Met deze nagellak kunnen eigenaren hun nagels afstemmen op de kleur van de auto. Twingo nagellak is een innovatie die het leven van vrouwelijke bestuurders verfraaid en is gemakkelijk mee te nemen in iedere handtas”.

Conform de stereotiep is de wederhelft gelukkig met de nagellak en jij bent in jouw nopjes met de zogeheten ‘touch up’ stick voor de Twingo. Er is zelfs een reclamespotje gemaakt waarin een stijlvolle vrouw haar nagels lakt en terloops een parkeerkrasje wegwerkt op haar Twingo. “Laat je nagels en je auto glanzen”, is de reclameslogan. Maar Renault heeft met het idee zich de woede op de hals gehaald van Franse feministen. De autoproducent wordt beticht van seksisme. De reclame “reduceert vrouwen tot zorgen om hun schoonheid en hun onvermogen om te rijden”, stelt Marie-Noelle Bas, directeur van het vooraanstaande Franse feministische collectief Chiennes de Garde. “Dit suggereert dat vrouwen alleen maar met hun uiterlijk bezig zijn en niet kunnen rijden. Reclames als deze komen voort uit het verraderlijke seksisme dat heel normaal wordt gevonden en waar vrouwen iedere dag mee te maken hebben”. Ook op Twitter werd kritiek geuit op het feit dat Renault blijkbaar denkt dat vrouwen prioriteit geven aan gelijkgekleurde nagels en autolak. Maar de autofabrikant ontkent dat de reclame seksistisch is. “Twingo’s zijn gericht op vrouwen die ervan houden om hun auto een persoonlijke touch te geven”, reageert de Franse autobouwer op de kritiek. Renault benadrukt dat de spot niet laat zien dat vrouwen niet behoorlijk kunnen parkeren. Daarbij geeft Renault ook aan dat de nagellak niet bedoeld is voor het exclusieve gebruik door vrouwen. “Het uitgangspunt is dat wij zaken eenvoudiger willen maken voor onze klanten, zowel mannelijke als vrouwelijke”.

Autolakexperts zeggen overigens dat nagellak helemaal geen goed middel is om krassen weg te werken. “Als je een nagellakkwastje gebruikt om krassen te verwijderen, blijf je dat zien. Bovendien biedt nagellak geen bescherming tegen UV straling, corrosie en steenslag”. Als manlief kan jij het flesje nagellak dus maar het beste laten ‘verdwijnen’. En die publiciteitscampagne van Renault? Die is heel duidelijk met de Franse slag gemaakt.

Comments are closed.