Audi maakt tuner overbodig

0

Audi probeert tuners overbodig te maken met haar nieuwe Sports Performance Parts. De producten zijn in eerste instantie ontwikkeld voor de R8 en de TT, maar zullen daarna ook beschikbaar komen voor andere modellen van het merk. Na de zomer zijn de onderdelen van Audi Sport Performance Parts bestelbaar.


Lange tijd waren tuners een tikkeltje ordinair. Net zoals een minister-president op sneakers eigenlijk niet kon. Maar het zijn andere tijden en ‘beschaving’ wordt tegenwoordig op andere manieren gedefinieerd. Qua outfit mag je best een ‘Sjonnie’ of een ‘Anita’ zijn. Dit betekent dat een auto best klasse kan uitstralen als hij er opgevoerd uit ziet.

Het merk met de 4 ringen ziet daarom goede afzetkansen voor haar ‘Audi Sport Performance Parts’. Concreet gaat het daarbij om spoilers en andere koolstofvezel decoratiemateriaal voor de TT en de R8. Spul dat van tuners afkomstig lijkt te zijn, maar wat gewoon extra nering voor Audi zelf is. Vage tuners als Mansory en Prior Design zullen daar niet blij mee zijn.

De Audi Sport Performance Parts zijn niet louter voor de show bestemd, De onderdelen schroeven (ook) het gewicht terug of vergroten de neerwaartse druk. In het geval van de R8 gaat het volgens Audi om 250 kilo bij 330 km/u (een toename van 100 kilo) en verdubbelt de neerwaartse druk bij 150 km/u van 26 naar 52 kilo.

Daarnaast biedt Audi Sport Performance Parts extralichte keramische remschijven aan die minder fadinggevoelig zijn. De akoestische show kan je stelen met een Akrapovic uitlaat. Met een speciale set veren kan je de grondspeling verkleinen. De zwarte 20-inch velgen op de accessoirelijst zijn niet bepaald subtiel, maar zorgen in het geval van de R8 wel voor een 8 kilo lager totaalgewicht (TT-RS: 7,2 kilo). En die laatste accessoire is niet zonder waarde: het is immers ongeremde massa.

Voor de TT is ook een veerpoot brug te bestellen. Deze is vervaardigd van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) en dient gemonteerd te worden op de plek van de achterbank. Daardoor wordt de Audi ongeveer 20 kilogram lichter en krijgt hij een hogere torsiestijfheid. Volgens de fabrikant gaat het bij de nieuwe opsmuk dus niet alleen om een imponerend uiterlijk, maar gaan de rijeigenschappen er daadwerkelijk op vooruit.

Het interieur van zowel de R8 als de TT kan worden ‘opgewaardeerd’ met een met Alcantara bekleed sportstuur en schakelflippers van CFRP (voor de 7-traps S-tronic automaat). Mocht één van beide sportwagenmodellen er financieel niet in zitten: de fabrikant geeft aan dat de Audi Sport Performance Parts in de toekomst ook voor andere modellen beschikbaar komen.

Reageren is niet mogelijk.