De SUV vijver lijkt met de dag voller te worden, maar soms valt er ook een vertrek te melden: Infiniti zal binnenkort haar QX70 met pensioen sturen.
Verkooptechnisch hoeven we daar geen moment wakker van te liggen. Dit jaar is geen enkel exemplaar op kenteken gezet en vorig jaar meldde zich slechts 1 koper voor de QX70. Maar toch. Als er één model was dat Infiniti een gezicht gaf, dan was het deze grote, coupéachtige SUV wel.
De QX70 debuteerde als FX (later vond een naamswisseling plaats) in 2003. Infiniti zorgde daarmee in autoland voor voorpaginanieuws want niet eerder oogde een SUV zó sexy. De Japanner overschaduwde in dit opzicht duidelijk de Porsche Cayenne. En de BMW X6, de SUV die de geschiedenis in gaat als ‘uitvinder’ van de coupéachtige styling, zou pas 5 jaar later worden geïntroduceerd.
We nemen hier dus afscheid van een bijzonder stukje autogeschiedenis. En hoewel er in 2008 een vernieuwde editie van de FX/QX70 op de markt verscheen, heeft Infiniti het model sindsdien laten verleppen. Jammer, maar dat zien we wel vaker bij Japanse automerken. Lexus maakte met de eerste generatie LS heel veel indruk, maar daarna is het geëvolueerd tot een heel slaapverwekkende sedan. Honda en haar sportwagens: daar zit ook geen enkele continuïteit in. Op een lager niveau zien we Mitsubishi haar pijlen steeds op een ander segment richten.

Infiniti zegt zich voor wat betreft haar SUV activiteiten te willen concentreren op de QX50, die vanaf volgend jaar te koop is. Leuk, maar met zijn dwars voorin geplaatste 2,0 liter 4 cilinder motor is dat natuurlijk absoluut geen vervanger voor de QX70. Infiniti leek een decennium geleden een voet tussen de deur te krijgen in het Europese premiumsegment, maar sindsdien is er sprake van een deceptie. Zelfs de Q30/QX30 lijkt het merk in onze marktregio geen solide basis te kunnen geven.
Alle hoop is nu zoals gezegd gericht op de QX50 (op de tweede foto staat een conceptversie). Die zal inderdaad met zijn variabele compressie motor fors zuiniger zijn, maar de marktimpact is vermoedelijk niet veel groter dan die van de Cadillac XT5. Nihil dus. Infiniti zegt wel met een opvolger van de QX70 te komen, maar die is pas in 2021 klaar en zal dan worden gebaseerd worden op de Nissan Murano. Dat betekent dus een dwars voorin geplaatste motor. Jammer Infiniti, je was een merk met zoveel potentieel …
