Nieuwstelex

0

+++ Het grootste nieuws van AUDI deze zomer is natuurlijk de onthulling van de nieuwe A8. Maar voor volgend jaar heeft het premiummerk nóg 5 nieuwe modellen op de rol staan. Audi zal dan uitpakken met nieuwe generaties van de A1, Q3, A6 en A7 Sportback. Verder debuteert de compleet nieuwe Q6 e-Tron. De laatste 2 modellen krijgen wij waarschijnlijk dit jaar nog te zien. Audi topman Rupert Stadler laat namelijk weten dat in september op de IAA van Frankfurt het doek van de Q6 e-Tron gehaald zal worden. Deze volledig elektrisch aangedreven SUV krijgt een actieradius van minimaal 500 kilometer. Later komen er ook hybride varianten. De nieuwe A7 Sportback debuteert waarschijnlijk in november op de autotentoonstelling van Los Angeles. Audi heeft verder nog de Q4, Q6 en Q8 in de pijplijn zitten. En de marktintroductie van een A9 Sportback lijkt eveneens een kwestie van tijd. +++

+++ Techniek waarmee auto’s zelf kunnen rijden, roept bij Autointernationaal.nl herinneringen op aan de wankelmotor. In de jaren zestig waren de verwachtingen rondom deze krachtbron hooggespannen en ‘iedereen’ in autoland experimenteerde er mee. Maar uiteindelijk hield iedereen er een financiële kater aan over. Zelfs Mazda, als zij heel eerlijk durft te zijn. Voor AUTONOOM rijdende auto’s zou wel eens hetzelfde kunnen gaan gelden. Dat is niet alleen de mening van Autointernationaal.nl, maar ook van het Amerikaanse consultancybureau AlixPartners. Dat stelt dat er miljarden dollars verspilt gaan worden in de race om de eerste volledig autonome auto te bouwen. Momenteel zijn er 50 grote spelers die de benodigde software proberen te ontwikkelen. Daarvan winnen er maar 3 of 4, dus er gaan miljarden dollars verspild worden door partijen die op het verkeerde paard hebben gewed, aldus John Hoffecker van AlixPartners. Er is momenteel een wedloop gaande wie als eerste zijn autonoom rijdende auto klaar heeft. Wie als eerste de eindstreep haalt, heeft een groot voordeel. Die kan namelijk de nieuwe standaard gaan bepalen. En als die technieknorm er eenmaal is, dan zullen de verliezers miljarden aan geïnvesteerde dollars moeten afboeken. Hun eigen technologie is niets meer waard, en in plaats hiervan zullen zij de techniek van de winnar moeten gaan inkopen. Volgens Hoffecker is het nu nog onmogelijk om de winnaar te voorspellen. De doorbraak wordt in de komende 8 jaar verwacht. Dan zullen een handvol bedrijven of samenwerkingsverbanden overblijven die de juiste techniek in huis hebben. “En dat zal blijken dan 90 procent van alle investeringen weggegooid geld is geweest”. +++

+++ De BMW Groep heeft in het eerste halfjaar haar verkopen met 5,0% zien stijgen naar 1.220.819 auto’s. De afzet van (deels)elektrische voertuigen steeg met 80% naar 42.573 exemplaren. In juni werden er door de BMW Groep 232.620 voertuigen afgeleverd; een toename van 2,1 procent. Bij het merk BMW steeg de afzet met 2,0% tot 192.873 exemplaren. Dochter Mini wist een plus van 3.0% te realiseren tot 39.443 auto’s. Met de marktintroductie van de Countryman Cooper S E ALL4 vergroot de BMW Groep haar aanbod geëlektrificeerde modellen naar 9 stuks. BMW meldt dat sinds de marktintroductie van de jongste 7-serie, nu afgerond 1,5 jaar geleden, er in Nederland 597 exemplaren van dit vlaggenschip verkocht zijn. De stekkerhybride 740e iPerformance is met 176 registraties het meest in trek, gevolgd door de 730d die 171 keer een eigenaar vond. In 74 procent van de gevallen werd de ‘korte’ 7-serie besteld. Voor de absolute topversie, de M760Li, hebben zich tot nu toe 8 kopers gemeld. De huidige 7-serie ging in zijn eerste volledige verkoopjaar (2016) in totaal 408 keer over de toonbank. Bij zijn voorganger was de stand op een vergelijkbare meetstip (2009) duidelijk minder hoog, namelijk 253 exemplaren. Dit jaar heeft BMW tot op heden 127 stuks van de 7-serie verkocht. Vergelijken we dat resultaat met de verkoopcijfers van de vorige generatie in 2010 (94 stuks), dan zien we ook hier bewijs dat de nieuwe 7-serie beter aanslaat. Toch lijkt het BMW slechts in bescheiden mate om kopers (15 procent van het klantenbestand) bij de concurrentie weg te lokken. De nieuwe 7-serie zorgt vooral voor interne concurrentie, waarbij de 5-serie, de 6-serie en de X5 aan het kortste eind trekken. +++

+++ Elke autofabrikant lijkt te bezwijken voor de verkoopverleiding van de SUV. Afgelopen week werd bekend dat Ferrari, in navolging van Maserati, Bentley, Lamborghini en Rolls-Royce, inmiddels ook ‘om’ is en nu gaan er geruchten dat BUGATTI een dergelijk model op de tekentafel heeft staan. En dat is niet eens zo héél verwonderlijk. De rek is er bij supersportwagens qua verkopen wel uit. Trouwens, wie kan het schelen of een auto nou een topsnelheid van 460 of 465 km/u haalt. Nee, een SUV met 1.000 pk: daar ligt de miljonair wél wakker van. Rolls-Royce (Cullinan) en Ferrari (F16X) zullen stappen in die richting zetten, maar het is natuurlijk aan Bugatti om voor een hallucinant model met meer dan 1.000 pk te zorgen. +++

+++ LADA had vorige maand de eer om de best verkopende auto van Rusland te mogen leveren. Het betreft de Granta, een doorontwikkeling van de Kalina. Op jaarbasis (januari t/m juni) gaat evenwel de Kia Rio aan kop, die afgelopen maand zilver pakte. De derde podiumplaats is voor de nieuwe Lada Vesta die gebaseerd is op Dacia (oftewel Renault-Nissan) techniek. In totaal werden er in Rusland afgelopen maand 15 procent meer nieuwe auto’s verkocht dan in juni 2016. Op jaarbasis is er ook sprake van herstel, namelijk 6,9 procent groei. Dat toont aan dat de Russische automarkt langzaam weer aan het opkrabbelen is. Afgelopen maand werden er in totaal 141.084 nieuwe personenwagens op kenteken gezet. +++

+++ OPEL gaat voor zustermerk Buick (nu nog wel) een 3,6 liter V6 versie van de Insignia bouwen. Die wordt 310 pk sterk en krijgt standaard vierwielaandrijving plus Torque Vectoring techniek en continu variabele dempers. Via het ‘Interactive Drive Control’ zal de bestuurder kunnen kiezen uit 3 rij modi: Sport, Touring en GS. Om de koper visueel waar voor zijn geld te leveren, zal de carrosserie van de 3,6 liter uitvoering voorzien worden van een bodykit. Opvallend is dat er niet voor een turbomotor gekozen is. Maar goed, een relaxte atmosferische V6 past op zich wel goed bij het allesbehalve sportieve Buick. Opel heeft zelf geen plannen om een 6 cilinder uitvoering van de Insignia aan te gaan bieden. +++

+++ VOLVO heeft in het eerste halfjaar weer prima zaken gedaan in China, het land van moederbedrijf Geely. De Zweden verkochten aldaar afgerond 52.000 auto’s, hetgeen 28 procent meer is dan in dezelfde periode in 2016. In de maand juni lag de Chinese afzet van Volvo zelfs 31 procent hoger. Wereldwijd werden 277.641 nieuwe auto’s verkocht, hetgeen 8 procent meer is dan in het eerste semester van 2016. In juni zakte de mondiale groei echter wel wat in, namelijk naar 6 procent. In de regio’s Europa, Midden-Oosten en Afrika ging de afzet afgelopen halfjaar met 7 procent omhoog naar 164.128 auto’s. Volvo deed vooral op haar Zweedse thuismarkt goede zaken, evenals in Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk. In de Verenigde Staten is de autoconsument nog niet overtuigd van de kwaliteit van de jongste generatie modellen, want daar viel de afzet in het afgelopen halfjaar 7 procent terug. In juni moest Volvo zelfs 15 procent inleveren. Maar op mondiaal niveau is er dus geen wolkje aan de lucht. Dat komt door de sterke vraag naar de nieuwe 90-serie modellen. De eerste generatie XC60 was evenwel de best verkochte Volvo. +++

Reageren is niet mogelijk.