Nieuwstelex

0

+++ Om de zoveel tijd steekt het gerucht weer de kop op: ALPINE zou werken aan een SUV. Daarmee zou het submerk van Renault de Porsche Macan op de korrel moeten nemen. Klinkt leuk, maar het klopt niet. Op zich lijkt geen enkele sportwagenfabrikant tegenwoordig zonder een SUV te kunnen en Porsche doet inderdaad uitstekende zaken met de Macan, maar de stemming op het hoofdkantoor van Renault is: Alpine moet zich eerst maar eens bewijzen met de A110. Bovendien is er geen geschikt onderstel beschikbaar. Het CMF platform van Renault / Nissan biedt onvoldoende aanscherp potentieel en de bodemplaten van Infiniti zijn te zwaar. Zou Alpine nu nog met een SUV komen, dan begint zij tamelijk achter de feiten aan te lopen want de volgende generatie Macan wordt volledig elektrisch. Dus de Fransen kunnen beter op een emissieloos paard als basis voor een eventueel tweede Alpine model wedden. +++

+++ De Amerikaanse federale autoriteiten hebben een ruimer frequentiespectrum voor autoradars goedgekeurd. Het achterliggende doel is de veiligheid en de ontwikkeling van AUTONOOM rijdende voertuigen een stap dichterbij te brengen. De ‘Federal Communications Commission; gaf in 1995 al zijn goedkeuring om gemotoriseerde voertuigen een radarfrequentie te laten gebruiken tot 1 GHz. Dankzij deze goedkeuring kon de adaptieve cruise controle worden ingevoerd, net als systemen die waarschuwen voor een ongeval. Met de jongste beslissing van de Amerikaanse autoriteiten wordt het frequentiespectrum opgetrokken tot 5 GHz wat de precisie van de veiligheidssystemen (rijstrookassistent, dode hoekdetectie, automatische noodstop, voetgangerdetectie) ten goede moet komen. Ook de precisie en de veiligheid van autonome voertuigen zou er baat bij hebben. Verder harmoniseerden de Amerikaanse autoriteiten hun frequentiespectrum met Europa om te garanderen dat de ontwikkelde technologieën volledig overdraagbaar zouden zijn tussen de 2 continenten. +++

+++ De Russische autofabrikant AVTOVAZ , de maker van Lada, wil snel van ruim 8.000 medewerkers af. Het massaontslag bij de in moeilijkheden verkerende autobouwer zou dit jaar 6.000 personeelsleden treffen en in 2018 nog eens 2.200. De autoriteiten in het district Samara aan de rivier de Wolga waar de autofabriek staat, hebben beloofd dat de ontslagen medewerkers worden geholpen bij het vinden van een nieuwe baan. De inmiddels onder Renault vallende AvtoVAZ heeft in de stad Toljatti nog een van de grootste autofabrieken ter wereld en is marktleider in Rusland. Maar AvtoVAZ kampt sinds 2012 met dalende verkopen en het bedrijf heeft in 2015 en 2016 miljardenverliezen geleden. Vorig jaar verkocht AvtoVAZ ruim 400.000 auto’s van de merken Lada, Renault, Nissan en Datsun. De fabriek stamt uit de tijd van de Sovjet-Unie toen de Italiaanse onderneming Fiat samen met Rusland een goedkope ‘Russische Fiat’ ging bouwen. De stad die om de fabriek werd gebouwd, Toljatti, is genoemd naar een Italiaanse communist (Palmiro Togliatti). De eerste auto’s rolden in 1970 de fabriek uit. Een basismodel was de VAZ2101, een auto die in Nederland als Lada 1200 is verkocht. +++

+++ Binnenkort rijden er misschien zelfrijdende auto’s door de straten van DENEMARKEN . In Kopenhagen wordt dit jaar nog een experiment met 10 auto’s zonder bestuurder uitgevoerd. Het Deense transportbedrijf Arriva werkt onder de noemer ‘Drive Now’ samen met BMW aan elektrische en automatische voertuigen. Arriva heeft al 10 zelfrijdende auto’s, die geen chauffeur nodig hebben, klaar een wil daar binnen 6 maanden al mee experimenteren, zegt woordvoerder Morten Jakobsen. Dat zou gebeuren bij een groot ziekenhuis in Kopenhagen om patiënten en bezoekers van en naar de parkeerplaatsen te brengen. In eerste instantie zouden de auto’s die parkeerplaats niet verlaten en niet op de openbare weg komen. Maar de Deense minister voor Transport, Ole Birk Olesen, verwacht wel dat auto’s zonder bestuurder de volgende jaren zullen doorbreken. Hij kreeg al meerdere aanvragen voor het gebruik van zelfrijdende auto’s en bussen binnen. “Bedrijven moeten zo’n vergunning aanvragen, maar als de veiligheid kan gegarandeerd worden, staat er geen limiet op”, zei hij. Hij verwacht binnen een paar jaar een explosieve groei. Hoewel er nog veel vragen zijn (bijvoorbeeld: hoe zullen dergelijke voertuigen omgaan met obstakels die plots opduiken?) raken steeds meer mensen er van overtuigd dat de zelfrijdende auto veiliger kan zijn dan voertuigen mét chauffeur. “Binnen een paar jaar zullen we waarschijnlijk zeggen dat het te gevaarlijk is om mensen een auto te laten besturen”, zegt onderzoeker Per Homann Jespersen van de Universiteit van Roskilde. “En dan moeten mensen achter het stuur misschien speciale rijstroken gebruiken”. +++

+++ JAGUAR werkt aan een SVR uitvoering van de XE. Tijdens het Goodwood Festival of Speed presenteerde het Britse merk al de SV Project 8: met 600 pk de krachtigste straatauto uit haar geschiedenis. Deze tot 300 stuks gelimiteerde versie gaat in Nederland circa 240.000 euro kosten, zo verwacht Autointernationaal.nl . Dat schept prijsruimte voor een beter betaalbare XE SVR. Het is de bedoeling dat die uitvoering de 550 pk sterke versie van de 5,0 liter grote V8 als kloppend hart krijgt. Vierwielaandrijving wordt standaard. De XE SVR gaat met name concurreren met de Mercedes-AMG C 63. Die heeft ook een V8 motor onder de kap. Qua vermogen komt de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio in de buurt. +++

+++ Interne bronnen bij PORSCHE melden dat een vertrek uit de LMP1-klasse van het World Endurance Kampioenschap wordt overwogen. Geeft het merk uit Stuttgart er de brui aan, dan zal enkel Toyota nog overblijven in de koningsklasse van de lange afstandraces. Dat is slecht nieuws voor de topklasse van de FIA. De LMP1 competitie in het World Endurance Kampioenschap had zijn hoogtijdagen net na de eeuwwisseling. De klasse voor ‘prototypes’ kende toen klinkende namen zoals Aston Martin, Lister, Peugeot, Acura en Audi. Teams die één voor één afvielen om de focus op andere klassen te richten. Audi was de laatste die afhaakte; met dank aan de sjoemeldiesel affaire bij de Volkswagen Groep. Ook de terugkeer van Porsche in 2014 speelde een rol. Want dit Duitse merk boekt de éne na de andere overwinning. Maar Porsche zou er onderhand genoeg van hebben. Althans: men wil haar hele raceprogramma herevalueren. Stapt Porsche inderdaad uit de LMP1-klasse, dan blijft alleen Toyota nog over als volwaardige speler. En tegen jezelf racen, dat is ook niet alles. Het einde van de LMP1-klasse is dus in zicht. Tenzij er snel nieuwe regels worden opgesteld waarmee (vanaf 2020) meer teams gelokt kunnen worden. +++

+++ Navigatiedienstverlener TOMTOM heeft in het tweede kwartaal een lagere omzet en winst behaald dan een jaar eerder. Dat blijkt uit een consensus van analistenramingen. Volgens die raming komt de omzet uit op 246 miljoen euro, versus 265 miljoen euro een jaar geleden. De nettowinst wordt in doorsnee geraamd op 7,6 miljoen euro (tweede kwartaal 2016: 12,2 miljoen euro). In het eerste kwartaal van dit jaar leed TomTom nog een verlies van 4,6 miljoen euro, mede te wijten aan de kosten die het bedrijf maakte voor de overname van Autonomos, een Duitse start-up op het gebied van zelfstandig rijden. Verder bleef het bedrijf last houden van een almaar zwakkere verkoop van navigatiekastjes voor consumenten. TomTom is de afgelopen tijd wel behoorlijk bezig geweest met diensten voor zelfrijdende auto’s. Zo ging het bedrijf een samenwerking aan met Chinese internetconcern Baidu. Ook met het Duitse Bosch is een samenwerking aangegaan voor autonoom rijden. Bij de eerste kwartaal cijfers in april handhaafde TomTom zijn prognoses voor heel 2017. Het bedrijf gaat uit van een omzet tussen de 925 en 950 miljoen euro en een geschoonde winst per aandeel van 0,25 euro. +++

+++ VOLKSWAGEN stopt met de verkoop van de Touareg in de Verenigde Staten. De 3de generatie van de SUV zal de Atlantische Oceaan niet oversteken. Op de Noord Amerikaanse markt biedt Volkswagen sinds begin dit jaar de Atlas aan, een grote 7-persoons SUV die genetisch verwant is aan de Skoda Kodiaq (maar dan nóg ruimer). Volkswagen zal naast de Atlas de Tiguan blijven aanbieden op de Amerikaanse markt. De Touareg is een bloedbroer van de Audi Q7, Bentley Bentayga en Porsche Cayenne, oftewel een premiumproduct. Maar Amerikanen zijn niet bereid om navenante prijzen te betalen voor een auto met Volkswagen logo. En dus is het over en uit met het verkoopavontuur van de Touareg in de Verenigde Staten. +++

Reageren is niet mogelijk.