Prijsindicatie Kia Stonic

0

Kia presenteert in september op de IAA van Frankfurt de Stonic aan het Europese publiek. Deze cross-over heeft de Rio als basis en wordt leverbaar in diverse (opvallende) kleuren waarbij het dak optioneel een afwijkende tint heeft. In totaal zijn 20 combinaties mogelijk.

Ook voor het interieur van de Stonic kan er qua kleurdecoratie naar hartenlust worden gepersonaliseerd zoals dat tegenwoordig in krom Nederlands heet. Er zijn 4 verschillende afwerkingstinten beschikbaar. Een infotainment systeem met 7,0-inch touchscreen, Apple Car Play & Android Auto wordt standaard. Hetzelfde geldt voor een USB aansluiting voor de achterpassagiers.

De Stonic heeft een wielbasis van 2,58 meter. Voor een B segment cross-over annex SUV is dat fors. Grote volwassenen (1,90 meter lichaamslengte) kunnen daardoor prima ‘achter zichzelf zitten’. De stoelzittingen zijn evenwel aan de korte kant. De kofferbak heeft een formaat van 352 liter; voor een B segment SUV model een nette waarde. De bagageruimte is voorzien van een dubbele laadvloer. Omklappen van de achterbank leuning levert een laadcapaciteit van 1.155 liter op en een mooi vlakke laadvloer.

Er zijn 4 uitrustingniveaus gepland: EconomyLine, ComfortLine, DynamicLine en ExecutiveLine. Standaard zijn airconditioning, een geluidsinstallatie, Bluetooth, elektrisch verstelbare buitenspiegels, start/stop techniek en 15-inch lichtmetalen velgen. Op de optielijst staan zaken als stoelverwarming, sleutelloze toegang, cruise controle, een rijbaan assistent, dode hoekwaarschuwing, een automatische noodremhulp met voetganger herkenning, een lichtassistent en vermoeidheidswaarschuwing.

Voor Europa komen er 4 motor varianten beschikbaar. Aan de basis staan een tweetal atmosferische 4 cilinder units. De 1,2 liter is goed voor 84 pk en verbruikt gemiddeld 5,2 liter per 100 km (CO2-uitstoot 119 gram). De 1.4 uitvoering biedt 99 pk maar is onzuiniger (5,5 liter) en heeft dus ook een hogere emissiewaarde (127 gram). Een meer bijdetijdse verhouding tussen vermogen en uitstoot biedt de 1.0 T-GDI uitvoering. Die is 120 pk sterk en verbruikt gemiddeld 5,0 liter per 100 km, hetgeen een CO2-uitstoot van 115 gram/km betekent. Dieselen kan in de 1.6 CRDi met 110 pk. Die verbruikt gemiddeld 3,8 liter per 100 km en heeft een emissiewaarde van 98 gram/km.

Autointernationaal.nl verwacht dat Kia in Nederland kiest voor een instapprijs net onder de psychologische grens van 19 mille, oftewel 18.995 euro. Daarmee wordt de Stonic net wat goedkoper dan belangrijke concurrenten als de Opel Crossland X en de Renault Captur. Je moet het dan wel doen met een futloze 1,2 liter motor. Dat is in bij de genoemde, 82 pk sterke Duitse concurrent niet anders, maar die is wel iets zuiniger en schoner (CO2-uitstoot 115 gram). De upgrade naar de 1.0 T-GDI motor gaat waarschijnlijk 1.500 euro extra kosten. Voor de Stonic 1.6 CRDi verwacht Autointernationaal.nl een instapprijs van 25.995 euro.

Reageren is niet mogelijk.