PSA verslaat Renault bij tolpoort

0

In Frankrijk, het land van de Péages, blijkt de tolpoort een belangrijke hindernis te zijn op weg naar een situatie met louter autonoom rijdende voertuigen.

De Franse autofabrikanten proberen dit probleem nu op te lossen. Renault maakte eerder deze maand bekend te zullen gaan samenwerken met Sanef, een beheerder van Franse Autoroutes. De focus ligt daarbij op de manier waarop autonoom rijdende voertuigen de tolpoorten probleemloos kunnen passeren.

Maar de alom aanwezige rivaliteit PSA stak ook bij de tolpoorten de kop op. De fabrikant van onder andere Citroën heeft namelijk bekend gemaakt dat, toen Renault met bovenstaande mededeling kwam, een autonoom rijdende C4 Grand Picasso toen al een tolpoort was gepasseerd zonder enige interventie van een menselijke chauffeur. PSA stuurde bij het persbericht deze foto mee als bewijs.

Tolpoorten blijken lastige obstakels te zijn voor autonoom rijdende voertuigen. De belijning en markering op het wegdek ontbreekt, de poorten zijn erg smal en andere automobilisten maken onverwachte manoeuvres, om snel nog even een kortere wacht rij te pakken. Dit leidt al snel tot anarchistische verkeerssituaties waarbij een zelfrijdende auto gevaar signaleert, en dus stopt.

De ‘publiciteitsstunt’ van PSA vond plaats bij de stop Saint-Arnault op de A10, het grootste tolpoorten van Europa. Op 300 meter voor de Péage kreeg de C4 Grand Picasso toestemming om door te rijden, oftewel een bevestiging dat de slagboom openstond. De uitwisseling van informatie tussen de infrastructuur en de Citroën gebeurde via radiogolven. De betaling verliep via een in de auto geïntegreerd Télépéage kastje.

Volgens autofabrikant PSA is dit huzarenstukje een belangrijke stap in de verdere afstelling van autonome voertuigen die zonder supervisie van de bestuurder aan het verkeer kunnen deelnemen. De strijd met Renault illustreert hoe competitief de ontwikkeling van autonoom rijdende voertuigen is geworden.

Reageren is niet mogelijk.