Deze Audi A1 gaat de Mini verslaan

0

Audi zal volgend jaar de nieuwe A1 presenteren. Ondanks de geclaimde voorsprong door techniek, heeft het merk bij B segment premiumauto’s een flinke inhaalslag te maken: Mini verkoopt namelijk wereldwijd meer dan 2 keer zoveel exemplaren van haar Hatch als Audi van de A1. Ook in Nederland is de Brit veel populairder: in de eerste 7 maanden van dit jaar waren er 2.189 registraties voor de Mini Hatch versus 1.494 bestellingen voor de A1.

Maar volgend jaar gaat Audi vol in de aanval. Het doel: de Mini van de troon stoten als populairste premium B segment auto. Mini en haar moederbedrijf BMW hebben alle reden om ongerust te zijn. De tweede generatie A1 zal namelijk worden gebaseerd op het MQB A0 platform dat eerder dit jaar debuteerde onder de nieuwe Seat Ibiza. Dat model is in korte tijd uitgegroeid tot de nieuwe maatstaf in het B segment. Zelfs de voortreffelijk rijdende Ford Fiesta heeft het nakijken.

En een goed begin is het halve werk, dat weten we allemaal. Met de inmiddels veel geprezen basisarchitectuur van de Ibiza zal de nieuwe A1 veel meer interieurruimte kunnen bieden, want de wielbasis groeit naar 2,56 meter. De Audi zal zich met de besten kunnen meten. Met name de breedte op schouderhoogte is imponerend en zal er voor zorgen dat de nieuwe A1 een zeer volwassen indruk maakt. Kom daar in de krappe Mini maar eens om. Die is 1,73 meter breed terwijl de Audi groeit naar 1,78 meter.

Het MQB A0 platform heeft de Ibiza ook een zeer volwassen rijgedrag bezorgd. Stabiel, veilig en alsof je in een auto uit de Golf klasse zit. Audi zal daar bij haar nieuwe A1 verder op borduren met (optioneel) actieve dempers. In Ingolstadt belooft men een bovengemiddeld stijve carrosseriestructuur. Daar profiteren zowel de rijeigenschappen als het comfort van.

De 3-deurs versie zal uit het gamma verdwijnen. Alle aandacht kan daardoor uitgaan naar de uitvoering met achterportieren, die na de generatiewisseling de extra typeaanduiding Sportback zal verliezen. Een soortgelijke wijziging staat overigens ook de nieuwe A3 te wachten. Jonge autoconsumenten, die nu nog relatief vaak voor de 3-deurs versie kiezen, zullen worden verleid om de A1 trouw te blijven met een state-of-the-art infotainment systeem en connectiteitmogelijkheden die voor het B segment ongekend zijn. Vanzelfsprekend wordt ook de nieuwe A1 leverbaar met een digitaal instrumentarium. Virtual Cockpit genaamd. Verder zal de benjamin uit het Audi programma diverse rij functies, zoals in/uitparkeren en het bijhouden van het verkeer in dezelfde rijbaan, zelfstandig kunnen uitvoeren.

Speciaal voor bestuurders die liever alles zelf doen, brengt Audi direct vanaf de verkoopstart de S1 in stelling. Die krijgt, om zich van de Volkswagen Polo GTI te onderscheiden, een krachtigere variant van de 2.0 T(F)SI motor. Reken op 220 pk. Dat is minder dan de Mini in John Cooper Works uitvoering biedt, maar het maximum koppel valt met 350 Nm duidelijk hoger uit (het verschil bedraagt 30 Nm), waardoor de S1 in de praktijk niet langzamer zal zijn dan de Mini. Alleen de topsnelheid zou een paar kilometer langzamer kunnen uitvallen.

En voor wie niet overtuigd is: door de S1 niet al te heet te maken, creëert Audi ruimte voor een RS1. Die krijgt standaard het nieuwe Quattro systeem met elektro/hydraulische multi-plaat koppeling in Haldex stijl (optioneel voor de mindere goden uit het A1 gamma) en 265 pk vermogen. Daarmee wordt de Mini duidelijk op achterstand gezet. De RS1 zal namelijk in 4,9 seconden naar 100 km/u kunnen sprinten; voor een B segment model een ongekende tijd. De Mini John Cooper Works heeft 6,3 tellen nodig! Het enige minpunt is dat je dan wel vastzit aan de 7-traps DSG automaat. De S1 zal ook met handbak geleverd gaan worden.

Audi denkt na de generatiewisseling weinig meer te vrezen te hebben van Mini. Eind goed, al goed? Toch niet helemaal. Het gevaar komt namelijk uit een andere hoek: de B segment cross-over. De populariteit van dit soort auto’s neemt snel toe, en dat gaat ten koste van het marktaandeel van de hatchback in de betreffende klasse. Premiummodellen ontspringen tot nu toe de dans, maar volgens deskundigen niet lang meer. PSA zal daarom de DS 3 vervangen door een compacte cross-over. En de kans is groot dat Audi, als de nieuwe A1 medio 2025 aan pensionering toe is, hetzelfde gaat doen door de Q1 in stelling te brengen. Jammer? Ach, die zal ook heus wel leverbaar worden als Q1 RS.

Reageren is niet mogelijk.