Duitse kartelaffaire krijgt een nieuwe dimensie

0

De Duitse waakhond voor de financiële sector, Bafin, onderzoekt of Volkswagen en Daimler hebben verzuimd om de aandeelhouders tijdig te waarschuwen dat er een onderzoek op gang was gebracht naar mogelijke kartelafspraken. Als dat inderdaad zo is, dan dreigen niet alleen hoge kartelboetes, maar kunnen die aandeelhouders ook schadevergoeding eisen.

Zowel Daimler als Volkswagen zijn opgetreden als klokkenluider in het Duitse kartelschandaal. Zij hebben de onderzoekers informatie toegespeeld in de hoop daarmee een lagere boete te krijgen. Daimler trok als eerste aan de bel, Volkswagen volgde. Bafin lijkt nu te stellen dat beide autofabrikanten dus al een tijd op de hoogte moeten zijn van het kartelonderzoek en de aandeelhouders al lang had moeten informeren over die hoogst gevoelige informatie voor de beurskoers.

“Wij onderzoeken of Volkswagen en/of Daimler in samenhang met de vermeende eigen aangiften de ad-hoc plicht (voor het informeren van aandeelhouders, red.) in acht heeft genomen”, zo laat een woordvoerder van Bafin aan Automobiel Management weten. De autofabrikanten hebben nooit wat aan de buitenwereld gemeld, totdat het kartelonderzoek 2 weken geleden door weekblad Der Spiegel werd onthuld. Als Bafin Volkswagen en Daimler schuldig acht, dan dreigen er nog eens boetes tot 2,5 miljoen euro. Erger nog is dat aandeelhouders dan ook schadevergoeding kunnen eisen waarbij de bedragen zo goed als zeker in de miljarden lopen.

Het kartelonderzoek naar Volkswagen, Daimler, BMW, Audi en Porsche zelf krijgt ook een nieuwe dimensie met de mededeling van EU commissaris Günther Oettinger (zelf een Duitser; tweede foto) dat de boetes voor de autofabrikanten in zijn land, als ze inderdaad illegale afspraken hebben gemaakt, in de miljarden kunnen lopen. “In de afgelopen 10 jaar heeft de Europese Unie 9 kartelzaken met betrekking tot de auto-industrie behandeld en straffen van in totaal rond 10 miljard euro uitgedeeld. Dat toont wel aan om welke orde van grootte het kan gaan. Wij houden ons niet in als het om grote namen gaat en schrikken niet terug voor straffen die de bedrijven werkelijk pijn doen”. Oettinger benadrukt wel dat het onderzoek nog heel wat tijd zal vergen: “We moeten bekijken of het om toegelaten afspraken over normering gaat of dat toeleveranciers of klanten er schade van hebben ondervonden”.

Comments are closed.