+++ AUDI heeft zijn wereldwijde verkopen in juli met 3,5 procent zien toenemen tot 154.600 auto’s. Daarmee noteert het merk de hoogste juli afzet ooit. De verkopen stegen in alle belangrijke regio’s: in Europa met 1,4 procent, in Noord-Amerika met 4,0 procent en in Azië Pacific met 6,7 procent. China zorgde voor de hoogste afzetstijging voor Audi, met een plus van ruim 10,3 procent (51.235 auto’s). Ook de VS deed het goed met een plus van 2,5 procent tot 18.824 auto’s in juli. Ondanks de tegenvallende Amerikaanse markt slaagde Audi er dit jaar in om in de VS iedere maand groei te realiseren, met een totale toename van 5,6 procent tot 121.795 auto’s dusver. “Dankzij de positieve juli verkopen in alle belangrijke wereldmarkten hebben we de tweede helft van dit jaar op succesvolle wijze ingeluid”, aldus Dietmar Voggenreiter, directielid Verkoop en Marketing bij Audi. “Wij willen deze groei de komende maanden continueren. China laat daartoe positieve signalen zien, en ook in andere landen merken wij dat we de wind in de rug hebben dankzij het succes van onze nieuwe modellen”. Vooral de nieuwe A5 familie en Audi’s nieuwste SUV, de Q2, stuwden de wereldwijde verkopen afgelopen maand op. Het merk met de 4 ringen leverde in juli afgerond 7.100 exemplaren van de Q2 aan klanten. Terwijl het model in diverse overzeese markten momenteel geïntroduceerd wordt, kozen dit jaar alleen in Europa al bijna 50.000 consumenten voor de nieuwe compacte SUV. Op de Europese markt realiseerde Audi in juli zoals gezegd een verkooptoename van 1,4 procent tot 69.350 auto’s. Speciale vermelding verdient daarbij Nederland, met een verkooptoename van bijna 18 procent, tot ruim 1.350 auto’s. +++
+++ Volkswagen dochter Audi is door het Openbaar Ministerie in Duitsland toegevoegd aan de fraudeaanklacht wegens manipulatie van uitstoot bij zijn DIESEL auto’s. De stap is volgens juristen van belang omdat justitie daarmee beslag kan leggen op winsten die Audi met de gemanipuleerde motoren heeft gemaakt. Het geld kan worden ingezet om claims van bedrijven en consumenten te vergoeden. Audi werknemers en bestuurders worden eveneens toegevoegd aan het fraudeonderzoek. Zij zouden toezicht op milieueisen hebben verzaakt. Audi kent de meest recente stap en zegt volledig mee te werken aan het onderzoek. +++
+++ Formule E is heet. Dat moge inmiddels duidelijk zijn. De raceklasse heeft ook de aandacht getrokken van FIAT CHRYSLER topman Sergio Marchionne. De Italiaan zou met Mercedes-AMG Petronas Motorsport topchef Toto Wolff hebben gesproken over dit onderwerp. Maar de merknaam Ferrari zal (in eerste instantie) niet worden verbonden aan de Formule E. Marchionne benoemt geen specifiek merk, maar de overgebleven kandidaten zijn nu Maserati, Alfa Romeo, Fiat/Abarth, Dodge en Chrysler. Eén merk daarvan zal worden gekozen voor een deelname aan de Formule E. De beste papieren heeft Maserati omdat dit merk vanaf 2019 alleen nog maar (deels)elektrische auto’s wil bouwen. Formule E is inmiddels een serieuze vorm van autosport. Jaguar was in 2015 één van de eerste grote automerken om in te stappen in de competitie. Eerder dit jaar hebben Audi en BMW bekendgemaakt met een eigen team naar de Formule E te komen en dat zorgde voor een sneeuwbaleffect. Kortgeleden vielen maakten ook Mercedes en Porsche deel te zullen nemen aan deze raceklasse. +++
+++ FORD werkt aan een tweede budgetmodel. Die zal boven de Figo, een model dat bij ons verkocht wordt als Ka+, worden gepositioneerd. Ford gaat het budgetmodel, dat in 2020 klaar moet zijn, leveren als 5-deurs hatchback en 4-deurs sedan. Belangrijkste concurrenten worden voor wat betreft de Indiase automarkt de Hyundai i20, de Maruti Suzuki Baleno en de Honda City (feitelijk een Jazz sedan). Ford zal het model ook in Latijns Amerika en mogelijk Zuid Afrika gaan verkopen. Er zal gebruik gemaakt worden van een bestaand platform, dat wel voor de gelegenheid een update krijgt. In het debuutjaar van het nieuwe model, 2020 dus zal de Figo (lees: de Ka+) een ingrijpende facelift ondergaan. Doel is hem flink te laten afslanken en iets te laten krimpen. Ford denkt dat de Figo/Ka+ dan serieuzer genomen wordt in het A segment. In zijn huidige vorm is dit model in Europa een regelrechte flop. Vorige maand werden slechts 28 exemplaren op kenteken gezet. Ter vergelijking: de Volkswagen Up ging 818 keer over de toonbank. +++
+++ In FRANKRIJK zijn afgelopen maand 10,9 procent meer personenauto’s verkocht dan in juli 2016. In totaal zetten de dealers in Frankrijk 147.519 nieuwe exemplaren op kenteken. Over de eerste 7 maanden van dit jaar gemeten, is de Franse automarkt daarmee een kleine 5 procent hoger uitgekomen dan in 2016. De Franse thuisspelers deden het nog wat beter dan de markt als geheel met een groei van 12,7 procent voor PSA en 13,1 procent voor de Renault Groep. Bij PSA is dat deze keer vooral te danken aan Citroën (+ 17,9 procent; deze stijging komt op conto van de succesvolle C3), terwijl bij Renault (waar het hoofdmerk 18,2 procent pluste) opvalt dat de groei bij Dacia vrijwel (+ 0,4 procent) is stilgevallen. Een goed teken voor PSA is verder dat het nu officieel ingelijfde Opel vorige maand in Frankrijk 19,4 procent meer auto’s wist te verkopen dan in juli 2016. Tot de weinige verliezers behoren BMW (dat 12 procent minder auto’s aan de man wist te brengen) en DS (dat 18 procent inleverde). Toch lijkt dit premiummerk van PSA het ergste nu achter de rug te hebben want het verlies was in juli minder groot dan op jaarbasis (- 32,5 procent). Een opmerkelijke winnaar op de Franse automarkt was afgelopen maand Alfa Romeo, dat 72 procent meer kopers in de showrooms op bezoek kreeg. De revival van dit Italiaanse merk is te danken aan de lancering van haar eerste SUV, de Stelvio. Op jaarbasis staat Alfa Romeo nu op een plus van 42,7 procent. Zustermerk Jeep heeft ook niks te klagen, want dat wist in Frankrijk in juli 16 procent meer auto’s te verkopen. +++
+++ GENERAL MOTORS roept bijna 800.000 pick-up s terug. De auto’s hebben problemen met de stuurbekrachtiging. Dat blijkt uit documenten die openbaar zijn gemaakt door de Amerikaanse toezichthouder National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Het gaat om exemplaren van de modellen Chevrolet Silverado 1500 en GMC Sierra 1500. Bij de modellen uit 2014 kan tijdelijk verlies van stuurbekrachtiging optreden. Het risico is vooral aanwezig bij draaimanoeuvres op lage snelheid. In de Verenigde Staten worden 690.000 voertuigen teruggeroepen. In Canada nog eens 80.000 exemplaren en in de rest van de wereld 25.000 auto’s. General Motors geeft geen informatie over eventuele ongevallen door het defect. +++
+++ Drie op de vier Belgische garage of onderhoudsbedrijven houdt zich niet aan de regels rond Car-Pass, het systeem om KILOMETERSTANDEN van auto’s op een gegarandeerde wijze bij te houden en sjoemelen te voorkomen. Veel garages geven de kilometerstanden niet, te laat of foutief door. Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek van de Economische Inspectie, zo meldt dagblad De Morgen. Car-Pass is in 2006 ingevoerd om kopers van een tweedehands auto in België de garantie te geven dat ze de kilometerstand kunnen vertrouwen. Ieder bedrijf dat aan een auto sleutelt, ook bijvoorbeeld bandencentrales of schadeherstellers, is wettelijk verplicht op dat moment de stand door te geven aan Car-Pass. Aan die verplichting wordt echter op grote schaal niet voldaan, stellen de Belgische economische controleurs vast. Het aantal ‘overtreders’ blijkt bovendien nog steeds toe te nemen. In 2015 constateerde de Economische Inspectie problemen bij 65 procent van de gecontroleerde bedrijven, nu is dat opgelopen naar 75 procent. +++
+++ De NISSAN fabriek in het Noord Engelse Sunderland heeft in de eerste helft van dit jaar 259.200 auto’s afgeleverd. Dat is bijna 2 procent minder dan een jaar eerder. In de maand juni duikelde de productie opeens met bijna 12 procent naar net 42.800 auto’s. De Nissan fabriek lijkt daarmee de belangrijkste verantwoordelijke voor de daling van de Britse autoproductie. Oorzaak lijkt de verminderde export naar markten buiten Europa te zijn, want in onze regio namen de verkopen van het Japanse merk in juni met 4,7 procent toe. Wereldwijd ging de productie van Nissan over de eerste jaarhelft gezien wel omhoog, namelijk met 7 procent naar 2.887.300 stuks. In juni liep de groei echter terug naar 2 procent. De 497.879 gebouwde auto’s betekenden wel een nieuw record voor die maand. Behalve Sunderland liepen er ook in de Spaanse Nissan fabriek minder auto’s van de band, namelijk slechts 9.472 exemplaren. Dat is bijna 22 procent minder dan in juni 2016. Over de eerste 6 maanden leverde de Spaanse fabriek bijna 10 procent in. Daarnaast bouwde Nissan in juni ook minder (-10,5 procent) auto’s in de Verenigde Staten. Dat Nissan op mondiaal niveau evenwel wist te plussen, is te danken aan thuisland Japan, waar de productie met 17 procent steeg. Van alle nieuwe Nissans wordt momenteel 20 procent in een Japanse fabriek gebouwd. Autointernationaal.nl verwacht dat dit percentage de komende maanden verder zal stijgen door de relatief gunstige koers van de yen. De landgenoten Honda en Toyota hebben om deze reden hun winstverwachting verhoogd. +++
+++ Hoe zal de comeback van PSA naar de Amerikaanse markt vorm krijgen? Het is al weer decennia geleden dat Peugeot en zustermerk Citroën nog actief waren in het land van Uncle Sam. De lucratieve (want erg grote) Amerikaanse markt blijft echter zingen als een sirene. Vrij naar Frank Sinatra: als je in New York en wijde omgeving succes hebt, dan ligt de wereld aan je voeten. Aanvankelijk leek PSA haar rentree te willen beginnen met een auto deeldienst. Maar nu zij Opel overgenomen heeft, is het misschien slimmer om dit merk als koevoet voor het openen van de Amerikaanse deur te gebruiken. Citroën en Peugeot zullen in de VS altijd merken met een kwaliteitsluchtje blijven en voor DS is dat vermoedelijk niet anders. Maar Opel is Duits en daar zijn Amerikanen dol op. PSA mag modellen als de Insignia niet in de Verenigde Staten verkopen omdat General Motors, de voormalige eigenaar van het merk met het bliksemlogo, die als Buick verkoopt. Maar voor de opvolger van de grote Opel hebben de Fransen hun handen vrij. Die Insignia C kan in 2022 klaar zijn. Tegen die tijd zal er zeker meer bekend zijn over de comeback van PSA op de Amerikaanse automarkt … +++
+++ Een hooggeplaatste bestuurder van VOLKSWAGEN heeft in de Verenigde Staten schuld bekend in een rechtszaak over de sjoemelsoftware fraude bij de autobouwer. Het gaat om Oliver Schmidt die er tot maart 2015 voor verantwoordelijk was om het Duitse concern in de VS aan alle milieuregels te laten voldoen. Hij gaf daarvoor leiding aan de Engineering and Environmental Office (EEO) van Volkswagen Group of America. Schmidt werd begin dit jaar gearresteerd. Hij dacht nog te kunnen vluchten, maar de autoriteiten hadden hem toen op het vliegveld in de kraag gevat. Deze week moest de voormalige topman voorkomen. Schmidt heeft inmiddels schuld bekend en nu wordt het proces verder in gang gezet. Hij wordt ervan beschuldig bewust autoriteiten te hebben misleid. Daardoor riskeert hij een gevangenisstraf van maximaal 7 jaar. In de zaak bij de federale rechter in Detroit wordt naar verwachting op 6 december uitspraak gedaan. Volkswagen raakte in september 2015 in opspraak toen bleek dat het jaren had gesjoemeld met de uitstootgegevens van miljoenen dieselwagens. Die waren voorzien van software waardoor ze in laboratoriumtests veel schoner uit de bus kwamen dan ze in het dagelijks gebruik op de weg zijn. De affaire kostte de Duitsers al vele miljarden. Schmidt zelf kan rekenen op een boete van 40.000 à 400.000 dollar. Aanklagers zijn in het bezit van meer dan 4,3 miljoen documenten met een inhoud van 40 miljoen pagina’s. De Verenigde Staten hebben met Schmidt een belangrijke troef in handen. Betrokken collega’s in Duitsland kunnen niet worden aangeklaagd, aangezien zij zich niet op Amerikaanse grondgebied bevinden. Maar een bezoek aan de autobeurs van Detroit, New York of Los Angeles zit er voor hen beslist niet in. Tenminste, dat raden advocaten van Volkswagen ernstig af. +++
+++ Het aantal pechgevallen en ongelukken met VRACHTWAGENS op de snelwegen neemt fors toe. Werden vorig jaar 4.734 klapbanden, afgevallen ladingen, motorpech, te hoge trucks of ongevallen gemeld, dit jaar lijkt het aantal incidenten de 5.000 te gaan overschrijden. Dat blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat (RWS). Als gevolg van deze stijging krijgen we te maken met meer files: in totaal 4 procent van de opstoppingen op onze snelwegen heeft te maken met incidenten door vrachtwagens. Dat levert weggebruikers per jaar gemiddeld een kleine twee uur oponthoud op. +++
