Nieuwstelex

0

+++ De CANTA , het autootje voor minder validen dreigt te verdwijnen. Fabrikant Waaijenberg stopt met de productie omdat het te moeilijk is om aan onderdelen te komen. Sinds de introductie in 1995 zijn er circa 4.500 exemplaren van de Canta geproduceerd. Het voertuig kan maximaal 45 km/u en is vooral in de grote steden populair, mede omdat je hem op de stoep kan parkeren. Er rijden nu nog 3.000 Canta’s rond. Waaijenberg blijft het onderhoud daarvan verzorgen. In Amsterdam blijken ook mensen die goed ter been zijn het wagentje te gebruiken, omdat zij er gratis mee kunnen parkeren op de stoep. De Amsterdamse wethouder Pieter Litjens (Verkeer) heeft onlangs aangekondigd dat daar een einde aan moet komen. Waaijenberg is van plan in oktober een nieuwe invalidenwagen op de markt te brengen. De fabrikant wil echter nog niets kwijt over deze opvolger van de Canta. +++

+++ De Nederlandse FIAT CHRYSLER importeur wil dat dealers zoveel mogelijk FCA merken gaan verkopen. Dat is onvermijdelijk gezien het volumeverschil tussen bijvoorbeeld Fiat enerzijds en Abarth anderzijds. De bundeling voelt in het geval van Alfa Romeo en Jeep niet ongemakkelijk omdat het beide premiummerken zijn. Door Abarth aan te laten haken bij Fiat wil de importeur het sublabel meer zichtbaar maken. De merkenbundeling moet er toe leiden dat het rendement van de dealers verbetert. Momenteel zijn zij in de praktijk al lang blij als er geen geld verloren wordt met de verkoopactiviteiten. In het eerste kwartaal heeft de helft van alle Fiat dealers verlies geleden. Dat FCA nog dealers heeft, komt ook omdat stoppen simpelweg geen optie is, zo laat een insider weten. Dat er zoveel bedrijven in de rode cijfers zitten, komt doordat er te weinig aansprekende modellen bij Fiat zijn. Zoals bij de introductie al door Autointernationaal.nl werd voorspeld, is de Tipo geen verkoophit geworden. Het gevolg is dat de dealers afhankelijk zijn geworden van kortingen, vooral op de Fiat 500. Het gaat daarbij om exemplaren die door de dealer zelf op kenteken worden gezet, zodat het lijkt alsnog de merkverkopen nog wat voorstellen. Maar geld verdienen met de verkoop is er dan niet meer bij. Bij Fiat zit op de korte termijn geen enkel nieuw model in de pijplijn en bij Alfa Romeo ook niet. Gelukkig slaat de Stelvio bij dit laatste merk wel goed aan. Jeep kan vanaf het najaar meer showroombezoek verwachten dankzij de nieuwe Compass, al zijn de benzinemotoren verouderd. Dat FCA in juli 2 aparte Europese importeurs voor Dodge en Ram aanstelde, leidde ook tot fronsende wenkbrauwen in het Nederlandse verkoopnetwerk. Dealers zijn bovendien van mening dat Fiat als typisch kortingsmerk zich in de showroom slecht laat combineren met Alfa Romeo en Jeep. En investeren in Abarth ziet men ook niet zitten omdat van het repertoire van dit merk slechts een handjevol wordt verkocht. Vertrouwenwekkend vindt men evenmin de mededeling van topman Sergio Marchionne dat elektrificatie de toekomst is, maar dat FCA zelf geen geld gaat investeren in de benodigde technologie. Die zal elders ingekocht worden. Voor de dealers valt dit niet te rijmen: hoe kan je als importeur vragen te investeren in verkoop van meerdere merken als op het hoofdkantoor geen geld in de aandrijftechniek van de toekomst gestoken wordt? +++

+++ Om een autonome auto vreemde dingen te laten doen, hoef je hem niet eens te HACKEN . Gewoon wat stickers op verkeersborden plakken is voldoende om de voertuigen allerlei fouten te laten maken. Dat werd duidelijk na een proef van de Universiteit van Washington. De camera’s in semi-autonoom rijdende auto’s (inclusief exemplaren met adaptieve cruise controle) kunnen borden lezen. Daarvoor gebruiken ze 2 systemen. Met het eerste kan de wegsituatie in kaart worden gebracht. Nadat die heeft bepaald dat iets een verkeersbord is, treedt het tweede systeem in werking om te bepalen wat er op dat bord staat en wat de actie vervolgens dient te zijn. Als de auto alles goed leest, is dat heel handig. Maar als er stickers op de verkeersborden zitten, dan krijgen de auto’s verkeerde informatie. Dat kan met name gevaarlijk zijn bij een stopbord, of een bord met een snelheidslimiet. Voorlopig blijft het dus verstandig om op te blijven letten in je autonoom rijdende auto, ook als die techniek op ‘Level 3’ niveau aan boord heeft. +++

+++ JAGUAR zal bij de volgende edities van de XE en XF voor een veel groter visueel onderscheid zorgen. Over de optische verschillen tussen de SUV modellen E-Pace en F-Pace is hij tevreden, maar de XE en XF lijken volgens designchef Ian Callum te veel op elkaar. In vergelijking met de F-Pace heeft de nieuwe E-Pace een duidelijk afwijkende neuspartij met koplampen die eerder op de exemplaren van de F-Type lijken. Dat geeft de compacte SUV een sterke identiteit die niet alleen op ‘een lagere prijs’ is gebaseerd. De XE en XF daarentegen zijn, met name aan de voorzijde, nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Callum zegt van deze designfout geleerd te hebben en het in het vervolg anders te gaan doen. Daarvoor zullen wij nog wel circa 5 jaar geduld moeten hebben, want voor die tijd zal Jaguar de sedanmodellen niet vervangen. Wel is het aannemelijk dat Callum de tussentijdse facelift zal gebruiken om het visuele onderscheid te vergroten. +++

+++ Continental experimenteert met een alternatieve schone brandstof die op termijn diesel en mogelijk ook benzine en aardgas zou kunnen vervangen. Continental noemt de vloeistof OME (OxyMethyleen Ether). Door 15 procent bij te mengen met gewone diesel neemt de CO2-uitstoot volgens Continental met 8 gram per kilometer af in vergelijking met gewone diesel. Een ander voordeel van OME is dat het nagenoeg roetvrij verbrandt. OME wordt onder meer gewonnen uit koolstofdioxine, een afvalproduct van energiecentrales en staalfabrieken. Er hoeven in tegenstelling tot biobrandstoffen geen gewassen voor verbouwd te worden die ten koste gaan van de voedselproductie. Een technologie voor industriële productie van OME is nog in ontwikkeling. “We gaan er daarom van uit dat OME geleidelijk geïntroduceerd wordt”, zegt Gerd Rösel, hoofd van de ‘advanced engine systems’ businessunit bij Continental. “Uit onze tests in voertuigen is gebleken dat het bijmengen van 15 procent OME mogelijk is bij de huidige dieselmotoren en al veel winst oplevert ten opzichte van de 7 procent biobrandstoffen die nu al wordt bijgemengd”. Om motoren goed te kunnen laten presteren op een hoger aandeel OME moet volgens Rösel de hele procesketen in verbrandingsmotoren worden herzien; van brandstofinjectie tot verbranding en van uitlaatgasnabehandeling tot sensortechnologie en diagnose. De basisresearch moet daarom nu worden voortgezet in een gedetailleerde productontwikkeling. Continental ziet het gebruik van synthetische brandstoffen als een middel om de tussenfase tot de volledige elektrificatie van voertuigen te overbruggen. Over de termijn waarop de eerste voertuigen die op OME rijden te koop zullen zijn, of dieselrijders OME diesel kunnen tanken doet het bedrijf geen uitspraken. +++

+++ De olieprijs daalt verder. Handelaren vrezen dat het oliekartel OPEC niet in staat zal zijn om de leden tot productiebeperking te bewegen. De olieprijs zou eind dit jaar richting 65 dollar per vat moeten gaan. Momenteel noteert Brent (de meest verhandelde olie in het Midden-Oosten en Europa) 0,2 procent lager op 53 dollar per vat. De prijs staat mede onder druk doordat Libië zijn productie heeft hervat. Leden van de Organization of the Petroleum Exporting Countries (OPEC) komen 2 dagen bijeen, met donderdag als afsluiter om tot nieuwe afspraken te komen. Bronnen binnen OPEC-landen tegen meerdere media melden dat er teveel obstakels zijn voor eensgezindheid. Landen als Ecuador zouden afhaken omdat een beperking van olieleveringen hun economie te hard zou raken. In januari meldde OPEC minder olie te gaan produceren om zo collectief de olieprijs opwaarts te krijgen. De voorraad olie van deze landen is historisch gezien nog nooit zo groot geweest. Cruciaal volgens analisten worden deze week opmerkingen van Saoedi-Arabië over de toekomst, volgens onderzoeker SCI International. Als de leider en grootproducent binnen OPEC toch meer zicht op lagere prijzen biedt, zal er alsnog een koopronde van grote investeerders in de meest verhandelde grondstof ter wereld komen. Aan de vraag naar ruwe olie is overigens geen gebrek, merkt Citi Futures, dat voor het derde kwartaal meer orders ziet. +++

+++ Jouw keurig in de carkit zittende TELEFOON met één vingerbeweging opnemen in de auto? Dan krijg je gewoon een boete van 239 euro! Het aanraken van de smartphone valt namelijk onder ‘het vasthouden van de telefoon’. Net als het apparaat tussen wang en schouder klemmen of de telefoon vastzetten in je hoofddoek. En daar staat dus die forse boete op. Maar dan rijst natuurlijk de vraag: wat is het verschil tussen je smartphone kort aanraken die keurig op het dashboard zit geplaatst en het, bijvoorbeeld, switchen tussen verschillende muziekzenders. Criterium is volgens justitie de verkeersveiligheid. Het gaat namelijk niet alleen om het aanraken van de telefoon. De rechter zal er ook van uit gaan dat je naar het apparaat kijkt en bedient. Daardoor heb je voor het rijden nog maar één hand beschikbaar, waardoor er gevaar kan ontstaan. +++

+++ UBER Technologies, het bedrijf achter de bekende taxi app, is van plan zijn activiteiten op het gebied van autolease in de Verenigde Staten te staken vanwege hoge verliezen. Dat meldden ingewijden bij Uber. Uber is volgens de bronnen van plan de divisie te sluiten of grotendeels te verkopen, voor het einde van het jaar. Ongeveer 500 arbeidsplaatsen kunnen daardoor in gevaar komen, wat neerkomt op circa 3 procent van het personeelsbestand bij Uber. Naar verluidt heeft het bestuur van Uber vorige maand besloten het onderdeel te gaan afbouwen. Uber zou in 2015 met een investering van circa 600 miljoen dollar het onderdeel hebben opgezet, gericht op het leasen van auto’s aan klanten met een minder sterke kredietwaardigheid. Maar vanwege het intensieve gebruik van de leasewagens en hoge kosten was er zoveel waardeverlies dat ondanks de hogere leasetarieven er toch forse en onhoudbare verliezen geleden worden met de activiteiten. De vloot van de leasedivisie van Uber genaamd Xchange Leasing bedraagt circa 40.000 auto’s door de gehele VS. Uber had ook te maken met leaserijders die niet aan hun financiële verplichtingen konden voldoen. Daarnaast moest Uber in januari nog een boete betalen van 20 miljoen dollar van Amerikaanse toezichthouders omdat het valse of misleidende claims had gedaan over zijn lease-activiteiten. +++

+++ VOLKSWAGEN topman Matthias Müller, die sinds het ontstaan van de sjoemeldiesel affaire in september 2015 achter het stuur zit in Wolfsburg, kampt met grote tegenwerking om de Duitse reus te hervormen. De hoogste baas wil op termijn 2 tot 3 miljoen elektrische auto’s per jaar gaan verkopen. Om dat doel de kunnen realiseren, wil hij medio 2025 in totaal 30 nieuwe modellen lanceren, verspreid over alle merken van het concern. Maar tegen dat plan is veel interne weerstand. Müller: “er zijn mensen die heimwee hebben naar het vroegere topmanagement”. Onlangs liep het tijdens een vergadering van het topmanagent flink uit de hand: “Wat bent u aan het doen?”, zo werd er aan Müller gevraagd toen het ging over de overstap van verbrandingsmotoren naar elektrische auto’s. “U bent ons eigen graf aan het graven!”, zo werd de topman verweten. De wrijving is niet verrassend. Duitsers houden van evolutie, niet van revolutie. Dat kunnen we zien aan de modellen van merken als Audi en Volkswagen. Maar volgens Müller volstaat deze managementstrategie niet meer. Hij is vastbesloten om alle weerstand uit de weg zal ruimen. Het eerste model dat puur voor elektrische aandrijving is ontwikkeld, komt volgend jaar op de markt. Die zal niet door Duitsers worden gebouwd, maar door Belgen in Brussel. +++

Reageren is niet mogelijk.