Nieuwstelex

0

+++ De Europese divisie van FORD heeft een Smart Mobility directeur aangesteld. Haar naam is Sarah-Jayne Williams . Zij gaat leiding geven aan de in Londen gevestigde afdeling die zich bezighoudt met “nieuwe mobiliteitsoplossingen”. Een belangrijk onderdeel daarvan is ‘autodelen’. Onder leiding van Williams wil Ford versneld nieuwe mobiliteitsdiensten gaan aanbieden. Hiervoor zal worden samengewerkt met lokale overheden en innovatieve bedrijven. Williams heeft de afgelopen 14 jaar gewerkt voor BearnigPoint, een adviesbureau op het gebied van autolease en ‘connected cars’. +++

+++ Er waait na de overname door PSA een frisse wind door het hoofdkantoor van OPEL . Met als gevolg dat de plannen (en ontwerptekeningen) voor een grote, op de Insignia te baseren cross-over nu van tafel zijn. General Motors, de voormalige eigenaar van Opel, had eerder groen licht gegeven aan het model. Zij zou de cross-over zelf als Buick gaan verkopen. Maar de nieuwe CEO van Opel, Michael Lohscheller, die 100 dagen de tijd heeft gekregen om een plan te maken dat uitzicht biedt op winstgevendheid, stelt andere prioriteiten. De cross-over op basis van de Insignia was het geesteskind van Karl-Thomas Neumann, de voormalige Opel chef die direct kon vertrekken na de overname door PSA. Op zich kan het Duitse merk een alternatief voor modellen als de Audi Q5 en Ford Edge goed gebruiken, maar er kleven ook risico’s aan: het floppen van de Signum ligt nog vers in het geheugen dus het betreden van een hoger marktsegment is niet zonder risico. Die gok kan je nemen als alles rozengeur en maneschijn is, maar niet als je slechts 100 dagen de tijd hebt om een reorganisatieplan te schrijven. Dat de forse cross-over nu gesneuveld is, zal ook te maken hebben gehad met de ontwikkelingskosten. Opel dient namelijk dringend haar 2,0 liter motor te moderniseren, zeker voor een in 2019 te introduceren model. Maar daar wil Lohscheller ook geen budget voor vrij maken. +++

+++ SEAT volgt het voorbeeld van PSA en Volvo om een exclusief label meer zelfstandigheid te geven. In dit geval gaat het om Cupra. Dat moet in navolging van DS en Polestar een eigen koers gaan varen. Seat heeft zelfs al een logo laten registreren. In dezelfde aanvraag komen ook namen als Tango, Salsa en Bolero voorbij, niet geheel toevallig conceptstudies van het Spaanse merk voor sportieve modellen. Het zou dus zomaar kunnen dat Cupra een eigen gamma krijgt. Maar dat lijkt iets voor de langere termijn. Vrijwel productierijp is de Ateca Cupra met circa 300 pk vermogen. Verder zal ook de volgende generatie Leon weer leverbaar worden in een hete uitvoering. Er komt definitief geen Ibiza Cupra omdat het afzetpotentieel daarvoor volgens Seat onvoldoende is. +++

+++ SUV modellen blijven de komende jaren onverminderd populair in Europa. Het aandeel van dergelijke auto’s in de totale personenwagenverkopen zal van 26 procent in 2016 stijgen naar 34 procent in 2020, zo verwacht Jato Dynamics. In 2007 bedroeg het marktaandeel nog maar 8 procent. De populariteit van SUV modellen in Europa belandde in 2007 in een stroomversnelling toen Nissan de Qashqai introduceerde. Die heeft inmiddels heel veel volgelingen gekregen die in de meeste gevallen ook een verkoopsucces werden. Alliantiepartner Renault zorgde voor een doorbraak in het B segment met de Captur. De populariteit van de SUV valt door deskundigen te verklaren doordat je dergelijke auto’s zowel met je hart (ze zien er stoer uit) als met je hoofd (ze zijn best wel praktisch) kan kopen. Voor 2017 wordt een groei van het marktaandeel naar 28 procent voorzien. Concreet gaat het dan om meer dan 4 miljoen exemplaren. Voor 2020 verwacht Jato Dynamics dat er dan 5,7 miljoen exemplaren in Europa verkocht zullen worden. In Nederland kwam het marktaandeel van SUV modellen in de eerste 7 maanden van 2017 uit op 20 procent. De modellen top6 bestond in deze periode achtereenvolgens uit de Nissan Qashqai (4.744 registraties en 1,78 procent marktaandeel), de Renault Captur (4.550 en 1,71 procent), de Volkswagen Tiguan (3.749 en 1,41 procent), de Peugeot 2008 (3.498 en 1,31 procent), de Toyota C-HR (3.252 en 1,22 procent) en de Peugeot 3008 (3.210 en 1,20 procent). +++

+++ TOYOTA heeft een patent ingediend voor een ‘Under Seat Capture Device’. De uitvinding is de oplossing voor de terreurgleuf des doods. Je weet wel: de ruimte tussen de stoel en de middenconsole waar smartphones, kleingeld, pennen, sleutels en voedselwaren in verdwijnen. Hoe werkt het systeem? Toyota plaatst een soort glijbaan tussen de stoelen, waardoor alle objecten die de terreurgleuf des doods opslokt in een opvangbakje terugkomen. In dit persoonlijke ‘gevonden voorwerpen bakje’ vind jij alles weer terug. Tussen de stoel en het portier kan Toyota hetzelfde systeem plaatsen. Tenminste, als de patentaanvraag resulteert in een daadwerkelijk te monteren accessoire. +++

+++ VOLKSWAGEN zegt leuk geld te verdienen aan de Sharan, maar maakt geen haast met het ontwikkelen van de opvolger, ondanks dat de MPV zijn facelift al achter de rug heeft. Probleem is dat merkchef Herbert Diess twijfelt over hoe die opvolger er uit moet gaan zien. Een conventionele optie is door het MQB platform als uitgangspunt te nemen, waardoor de nieuwe Sharan in feite een vergrootte Touran wordt. Maar het MEB platform als uitgangsbasis nemen kan ook. Dan wordt de opvolger volledig elektrisch. Volgens Diess heeft dit als voordeel dat er dan even veel interieurruimte zal zijn als in de T6 bestelbus. Volkswagen toonde in de vorm van de conceptstudie I.D. Buzz al een vingeroefening voor een dergelijke futuristische MPV. In zijn hart lijkt Diess echter het meest te voelen voor een soort Espace, oftewel een kruising met een cross-over annex SUV. In die vorm zal de nieuwe Sharan minder ruim zijn, maar eindelijk een sensuele vormgeving kunnen krijgen … +++

Comments are closed.