Nieuwstelex

0

+++ CHINA voert strenge regels rond de verkoop van vervuilende auto’s waarschijnlijk niet al volgend jaar in, maar pas in 2019. Dat zeggen bronnen bij autofabrikanten en de Chinese overheid. De nieuwe regels schrijven voor dat een bepaald percentage van alle verkochte auto’s van een merk niet-vervuilend moet zijn. Wat de quota worden, wordt mogelijk binnen enkele dagen bekendgemaakt. Aangenomen wordt dat het rond de 8 procent komt te liggen. Het aandeel schone voertuigen zou stapsgewijs moeten stijgen naar een vijfde van de auto’s van een merk in 2025. Van door een fabrikant verkochte auto’s moet 8 procent straks dus volledig elektrisch zijn. Hybriden worden als minder schoon beoordeeld. Als een fabrikant geen volledig elektrische voertuigen, maar alleen hybriden als schone optie aanbiedt, dan moet dit percentage hoger zijn. Autofabrikanten van over de hele wereld hadden Peking al eerder om uitstel verzocht. Veel westerse automakers bereidden zich echter wel voor op de aanstaande quota door samenwerking met Chinese branchegenoten aan te gaan. Die zijn al verder met de ontwikkeling van elektrische auto’s dan veel westerse autofabrikanten. +++

+++ CITROEN zal volgend jaar de C5 Aircross (een C segment cross-over) gaan leveren met een nieuw type dempers. Later volgen meer modellen met dit zogeheten Progressive Hydraulic Cushions systeem, dat voor een superieur veercomfort moet zorgen. Je kan de techniek zien als pleister op de wond voor het saneren van de beroemde hydropneumatische vering dat van de grotere Citroën modellen een vliegend tapijt maakte. En een mooie manier om de merkidentiteit te versterken. Er is alleen een kink in de kabel: de zustermerken DS en Peugeot gaan de Progressive Hydraulic Cushions ook gebruiken. Waardoor er van het versterken van de merkidentiteit van Citroën niet veel terecht komt. +++

+++ “De INTERNATIONALE automarkt is niet aan het eind van de levenscyclus gekomen maar neemt even adempauze. In absolute waarde gezien groeit de automarkt nog steeds, ondanks het feit dat er in Noord-Amerika een plateau bereikt lijkt te zijn en dat er in China wat op de rem wordt getrapt. Maar op de langere termijn, structureel, blijft de automarkt toenemen want er zijn nog hele continenten zoals Afrika en ook hele regio’s in Azië die nog niet zijn voorzien”. Dat zegt CEO Jean-Dominique Senard van de Franse bandenfabrikant Michelin in een interview met het Franse weekblad Le Revenu, waarover Automobiel Management bericht. Senard is bepaald niet blij dat de autosector een flinke deuk heeft opgelopen door het dieselschandaal. “We zijn teleurgesteld om te zien dat er om ons heen op bepaalde momenten een zeker gebrek aan ethiek is geweest”, zegt hij voorzichtig. “Het is moeilijk om te zien hoe die herhaalde schandalen het imago van de auto niet kunnen hebben aangetast. Michelin probeert ver weg te blijven van dat soort problemen. De economische groei heeft mobiliteit nodig op voorwaarde dat die duurzaam is en we doen er alles aan om aan te laten zien dat dit te realiseren is”. Michelin zelf was in de eerste jaarhelft 300 miljoen extra kwijt aan hogere grondstoffenprijzen die het niet tijdig aan de klanten kon doorberekenen. Maar inmiddels zijn de verkoopprijzen van de banden verhoogd, wat in het lopende kwartaal al vruchten afwerpt voor de resultaten. “De rest van het jaar zal dat effect alleen maar groter worden”, benadrukt Senard. +++

+++ Één miljoen mensen die MEDICIJNEN gebruiken, lopen jaarlijks het risico een rij ontzegging of een forse boete opgelegd te krijgen. Daarvoor waarschuwt apothekersvereniging KNMP. Sinds 2 maanden controleert de politie met een speekseltest op drugsgebruik in het verkeer, maar daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen mensen die drugs gebruiken en mensen die medicijnen slikken. Het gaat niet om een paracetamol tablet, maar om medicinale drugs die vooral chronische patiënten moeten gebruiken. Denk daarbij aan mensen met een chronische hernia, kanker, MS of ADHD. Die laatste groep trok eerder al aan de bel, maar nu blijkt dus dat jaarlijks één miljoen mensen met een chronische aandoening het risico loopt om als drugsgebruiker gestraft te worden. De apothekersvereniging erkent dat zware medicijnen en drugs het rijgedrag kunnen beïnvloeden, maar: “Als je dat 2 weken gebruikt, raakt je lichaam daarop ingesteld en dan heeft dat geen nadelige invloed op je lichaam. Sterker nog: sommige geneesmiddelen leiden ertoe dat mensen juist beter kunnen rijden”, zegt KNMP directeur Leon Tinke. De maximum boete die je kunt krijgen als je met drugs achter het stuur wordt gepakt (en dat geldt dus ook als je medicinale cannabis gebruikt) is 8.200 euro. Het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft aan apothekersvereniging KNMP wel toegezegd naar een oplossing te zoeken, maar zegt ook dat ze in de tussentijd blijft handhaven. Het is nog onduidelijk hoe die nieuwe oplossing eruit zou moeten zien, maar aangezien de nieuwe Verkeerswet daarvoor moet worden aangepast, zal het nog lang op zich laten wachten. +++

+++ DAF Trucks gaat in Groot-Brittannië meedoen aan een uitgebreid experiment op het gebied van PLATOONING , een soort treintje rijden voor gevorderden. Bij de 2-jarige proef zullen vrachtauto’s via een speciaal netwerk met elkaar verbonden worden om ze extreem dicht achter elkaar te kunnen laten rijden. Door informatie van de voorste truck te gebruiken, kunnen wagens daarachter automatisch versnellen, remmen en zelfs sturen. Het idee van de proef van de Britse overheid is om op geselecteerde routes ervaring op te doen met deze innovatie. Platooning moet bijdragen aan een lager brandstofverbruik, minder uitstoot van schadelijke stoffen en een verbeterde doorstroming in het verkeer. De chauffeur blijft nodig, benadrukt DAF. Volgens de onderneming is het systeem, compleet met radar en camera’s, vooral bedoeld voor de lange afstand op hoofd & snelwegen. Maar zelfs dan zullen de bestuurders nog special getraind moeten worden in het overnemen van de controle over het voertuig als dat nodig is. DAF Trucks is, samen met onder meer chipbedrijf NXP en kennisinstelling TNO, al een paar jaar bezig met platooning. Elders in Europa is het systeem ook al uitgeprobeerd. +++

+++ De Vrije Universiteit in Amsterdam onderzoekt een alternatief voor het REKENINGRIJDEN dat de overheid geen geld kost. De komende maand wordt namelijk begonnen met het experimenteren met verhandelbare spitsrechten: het recht om in de spits te mogen rijden. Iedereen krijgt bij dit experiment rechten om in de spits te rijden. Als je nauwelijks in de spits rijdt, kun je deze overtollige rechten verkopen. “Het idee is dat je een aantal rechten op de markt brengt. Elk recht staat voor één spitsrit die gemaakt kan worden”, legt onderzoeker Erik Verhoef uit. “Als je te maken hebt met teveel auto’s in de spits, dan kun je een beperkt aantal rechten uitgeven. Als je in de spits van die weg gebruik wil maken, gebruik je een recht”. Als je een alternatieve manier van reizen gebruikt, kun je rechten verkopen. “Lukt dat niet, dan moet je rechten bijkopen. Dan betaal je, maar je betaalt natuurlijk veel minder dan bij rekeningrijden het geval is. Bij rekeningrijden betaal je voor iedere keer dat je in de spits rijdt. Bij de verhandelbare rechten betaal je alleen voor de spitsritten die je maakt bovenop de rechten die je al verkregen hebt”, vertelt Verhoef. Een belangrijk punt in dit plan is de controle. “Als je iets wil doen aan de file, dan zul je iets aan het gedrag van mensen moeten doen”, stelt Verhoef. “Met alleen het bijbouwen van asfalt kom je er niet, dat hebben de afgelopen decennia wel laten zien. Het verlicht natuurlijk wel de filedruk, maar het lijkt af en toe ook een bodemloze put. Het gaat erom dat je de combinatie vindt dat het gedrag verandert en dat de infrastructuur ook in goede conditie is”. Verhandelbare emissierechten bestaan al, wat hier gebeurt is dat grote bedrijven rechten opkopen, zodat hun personeel op tijd op het werk is. Verhoef vreest niet dat dit bij de spitsrechten gaat gebeuren. “Een van de manieren om dat te voorkomen is dat een weggebruiker nooit meer rechten in het bezit kan hebben dan het aantal spitsritten dat er in een periode gemaakt kunnen worden”. +++

+++ Kinderen die vanaf hun tiende al RIJLES volgen, worden later betere chauffeurs. Ze hebben minder kans op een ongeluk nadat ze hun rijbewijs hebben gehaald, beweren Britse onderzoekers. In Groot-Brittannië kunnen kinderen sinds 2009 al vanaf hun tiende rijles krijgen op speciale oefenterreinen binnen het project Young Driver. “Eén op de vijf jongeren krijgt een ongeluk binnen 6 maanden na het behalen van zijn rijbewijs”, zegt Kim Stanton van Young Driver. “Het is dus van belang de jongeren te helpen om een veilige bestuurder te worden”. Rijexamens mogen de kinderen van Young Driver nog steeds pas na hun zeventiende doen. Bij jongeren die hebben deelgenomen aan de cursus, daalt het aantal ongelukken binnen de eerste zes maanden van één op de vijf naar minder dan één op de tien. Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen is niet enthousiast. Zo zouden kinderen er niet alleen mentaal nog niet klaar voor zijn om auto te rijden als ze tien zijn. “Ik vind het echt een heel slecht idee. Rond de leeftijd van tien en de jaren daarna zijn je hersenen helemaal niet klaar voor zoiets. We zien kinderen vaak als kleine volwassenen, maar dat zijn ze helemaal niet. De hersenen zijn volop in ontwikkeling en kinderen zijn simpelweg niet in staat om dingen als afstand en risico goed in te schatten”. Tertoolen vindt het bovendien een slecht plan om autorijden te stimuleren, terwijl we juist willen dat er minder wordt autogereden. “We leven in een wereld waarin veel te veel auto’s zijn. Er zijn voorzichtige signalen zijn dat nieuwe generaties wat minder interesse in autorijden hebben en de auto wat minder belangrijk vinden. Dat kan ons heel goed uitkomen in de toekomst, want we kunnen niet door blijven gaan met een ongebreidelde toename van de auto’s. Hier gaan we hele jonge kinderen helemaal klaarstomen om zo snel mogelijk in die auto te gaan”. +++

Comments are closed.