Nieuwstelex II

0

+++ Uit onderzoek blijkt dat automobilisten steeds vaker kiezen voor all-season BANDEN als ze hun auto willen uitrusten voor gebruik tijdens alle seizoenen in plaats van dat men kiest voor zowel zomer als winterbanden. Nut en noodzaak spelen hier een rol, maar zeker ook, en dat is niet onbelangrijk voor de relatief zuinige Nederlanders, de prijs. Die dubbele sets banden zijn natuurlijk best een forse uitgave en dan komt daar het ongemak van wisselen aan het begin van zomer of winter bij. Vandaar dat het marktaandeel van all-season banden stijgt. Zeker in landen met gematigde temperaturen in zowel zomer als winter een prima alternatief. Waarbij je wel moet bedenken dat zo’n all-season band nooit een specialist zal worden in een van de twee beoogde jaargetijden, zomer of winter. Maar je krijgt voldoende grip in de winter en even zo goede rijeigenschappen in de zomer. Grote bandenfabrikanten spelen op de trend in. Zoals Kumho met haar nieuwe Solus HA31 die in verschillende maten leverbaar is en zelfs onder de meeste SUV modellen kan worden gemonteerd. Kumho heeft al een goede naam met haar speciale winterbanden die met name in de Noord Europese landen populair zijn geworden. +++

+++ BMW wil de productie van auto’s flexibeler maken. Het doel is om de montagelijnen aan te passen aan de komst van de elektrische versies van haar modellen. Doel is de assemblage van die varianten in de bestaande montagelijnen te integreren zonder dat de productie onderbroken hoeft te worden. BMW kiest hiermee voor een andere benadering dan Audi, dat voor een aparte assemblagelijn kiest. De Amerikaanse fabriek van Spartanburg zal als eerste aangepast worden. Op de nieuwe assemblagelijn aldaar zal ook de volledig elektrische uitvoering van de nieuwe X3 gebouwd gaan worden. +++

+++ Wie op occasion websites zoekt, zet tegenwoordig vaker de optie ‘ DIESEL ‘ uit. Dat blijkt uit een Britse analye. Iets meer dan de helft (54 procent) van de 55 miljoen maandelijkse bezoekers van een occasionsite aldaar zoekt nu (nog) naar een diesel terwijl dat voor de sjoemeldiesel affaire nog bijna driekwart (71 procent) was. Het aantal bezoekers dat een elektrische auto zoekt, is verzesvoudigd sinds de Britse regering een subsidieregeling aankondigde. Het zoekaandeel van auto’s met een benzinemotor is gestegen van 26 procent naar 43 procent. +++

+++ Volkswagen biedt eigenaren van een oude diesel tot 10.000 euro INRUILPREMIE als ze een schonere auto kopen. Wie daarbij voor een elektrisch model kiest, ontvangt nog eens 2.380 euro extra. Voor een LPG of hybride uitvoering geldt een extra premie van 1.000 euro. De hoogste premie van 10.000 euro geldt voor wie een Euro4 of oudere dieselauto inruilt voor een Touareg, het duurste modellen in het gamma van Volkswagen. Kies je voor een nieuwe Up, dan is de premie 2.000 euro. Voor de overige modellen van Volkswagen zijn de bedragen: Polo 3.000 euro, Golf / Golf Sportsvan / Golf Variant / Tiguan / Tiguan Allspace / Beetle Cabrio 5.000 euro, Touran 6.000 euro en Passat / Arteon / Sharan 8.000 euro. Het aanbod van Volkswagen geldt tot 31 december. De inruilpremie van Volkswagen lijkt erg indrukwekkend, maar er zit een joekel van een adder onder het gras: naast de 2.000 à 10.000 euro krijg je verder geen cent aan inruilwaarde. Oftewel: de premie is de inruilwaarde. Met andere woorden: als je een auto inruilt die nog 5.000 euro waard is op een nieuwe Golf, dan heb je er dus helemaal niks aan. De regeling is alleen interessant als je met een barrel aan komt zetten die niks meer waard is. BMW biedt slechts 2.000 euro inruilpremie, maar die komt wél bovenop de waarde van jouw bestaande auto. Het zou wel zo prettig geweest zijn als Volkswagen direct open kaart had gespeeld over haar inruilpremie. Maar ja, dat doet zij ook bij de sjoemelsoftware niet … +++

+++ Technologiegigant INTEL en dochterbedrijf (en sensorenspecialist) Mobileye laten weten later dit jaar een vloot van zo’n 100 autonome auto’s op de weg te zullen zetten. Met de proef is een bedrag van 250 miljoen euro gemoeid. Het gaat om auto’s die in staat zijn op ‘Level 4’ niveau autonoom te kunnen rijden. Dit betekent dat het voertuig onder nagenoeg alle omstandigheden zelfstandig aan het verkeer kan deelnemen. De testauto’s zullen in onder andere de Verenigde Staten, Israël en Europa gaan rijden, en zijn afkomstig van diverse fabrikanten. Intel en Mobileye willen daarmee demonstreren dat hun techniek niet specifiek voor één model geschikt is. En ook niet voor één type infrastructuur (want die is in de Verenigde Staten en Israël anders dan in Europa). Eerder ging Mobileye al in zee met BMW. Toen werd nadrukkelijk gezegd dat die samenwerking niet exclusief zou zijn. Mobileye levert nu ook veel sensoren aan Audi. Ondertussen werken ook Google, Uber en Tesla keihard aan het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s. Mobileye was aanvankelijk een samenwerkingspartner van Tesla, maar die band verslechterde nadat de eerste dode viel bij een zelfrijdende auto. Volgens Mobileye, toen nog zelfstandig, maar inmiddels voor 1,3 miljard euro aangekocht door Intel, liep Tesla te hard van stapel. +++

+++ OPEL zegt dat het nieuwe ‘GSi’ sportlabel niet in plaats van ‘OPC’ komt. Dat voedt de speculatie dat wij op afzienbare termijn een extra hete Astra kunnen verwachten. Een dergelijk prototype kon inderdaad al worden betrapt. Het is alleen nog onduidelijk voor welke motor dan zal worden gekozen. Het 2.0 Turbo blok van de Insignia is een optie (dat betekent dan 260 pk en standaard vierwielaandrijving), maar voorwielaandrijving in combinatie met een opgevoerde 1,6 liter is ook een optie. Wat het ook wordt, de 280 pk van de Astra GTC OPC zal niet worden geëvenaard, maar dat is ook geen must aangezien de middenklasser van Opel sinds de generatiewisseling afgerond 100 kilo is afgeslankt. +++

+++ Singer strikes again. De veredelaar van oudere, luchtgekoelde PORSCHE modellen slaat de handen ineen met Williams Advanced Engineering en de eerste vrucht van hun samenwerking is simpelweg geniaal. De 2 bedrijven hebben namelijk een 4,0 liter luchtgekoelde 6 cilinder boxermotor gebouwd zónder turbo of compressor. Het vermogen bedraagt een gave 500 pk, oftewel net zoveel als de vloeistofgekoelde boxerunit in de huidige 911 GT3 levert. Het wordt nóg beter want de toerenbegrenzer maakt namelijk pas bij 9.000 omwentelingen een einde aan de pret. Hans Mezger heeft zich als consultant met het motorproject bemoeid en de liefhebber van de sportwagens uit Zuffenhausen weet dat het dan wel snor zit met de techniek. Singer Vehicle Design is een Amerikaanse bedrijf dat bekend is van zijn moderne interpretaties van de klassieke Porsche 911. Mezger wordt (zeker in Porsche kringen, maar ook daarbuiten) gezien als een van de beste motorenontwikkelaars van de 20ste eeuw. Naast de motor voor de 911 ontwierp hij namelijk ook de 12 cilinder die de Porsche 917 zo gigantisch succesvol maakte in de racerij. De 6 cilinder uit de Porsche 935? Een ontwerp van Mezger. De motor uit de 956 en 962? Mezger. En dat zijn nog maar een paar voorbeelden van de meest succesvolle motoren van zijn hand. Wat de nieuwe. volledig vrij ademende boxermotor van Singer gaat kosten, wil het Amerikaanse bedrijf niet zeggen. De prijs is dus op aanvraag. Gewoon een blanco cheque achterlaten en je handen voor je ogen houden, kan ook. Maar hou er rekening mee dat een normale Singer Porsche al minimaal een half miljoen euro kost. Doe vervolgens maar een voorzichtige gok wat het moet kosten als je daar de F1 expertise van Williams in mengt. +++

+++ Het Openbaar Ministerie (OM) stapt naar het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden in een rechtszaak over het gebruik van een SMARTPHONE in een speciale houder tijdens het besturen van een auto. Een kantonrechter van de rechtbank Noord-Nederland besloot onlangs dat er geen wezenlijk verschil bestaat tussen het vasthouden van een mobiele telefoon en het bedienen van een telefoon in een houder tijdens het autorijden. In zijn uitspraak stelde de rechter dat in beide gevallen afleiding kan ontstaan en dat er in beide gevallen maar één arm beschikbaar is voor het besturen van de auto. Hoewel de officier van justitie gelijk kreeg, stapt het OM toch naar het gerechtshof. Zo moet er meer duidelijkheid ontstaan over de exacte omstandigheden waarin een boete kan worden opgelegd voor het bedienen van een smartphone, zegt woordvoerder Ernst Koelman van het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM). Het CVOM behandelt alle beroepen tegen verkeersboetes. “Wij willen graag van de hoogste instantie een uitspraak die hopelijk ook in bredere zin duidelijkheid schept over wat wel en wat niet onder vasthouden valt”, aldus de zegsman. Volgens Koelman zullen politie en OM op basis van de recente uitspraak niet direct hun beleid aanpassen. Als het gerechtshof ook bepaalt dat het bedienen van een smartphone in een houder verboden is, gebeurt dat mogelijk wel. Het is onder bestaande wetgeving al strafbaar om niet goed op de weg te letten tijdens het besturen van een auto. In het verleden zijn er al mensen veroordeeld die bijvoorbeeld een ongeluk veroorzaakten terwijl zij hun navigatiesysteem of autoradio bedienden. Het is niet bekend wie de boete kreeg vanwege het gebruik van een smartphone in een houder op een provinciale weg in Sneek. De man verdedigde zichzelf tijdens de rechtszaak. +++

+++ De Duitse evenknie van de ANWB, de ADAC, heeft 5 STEKKERHYBRIDE modellen aan een milieutest onderworpen. Daarbij werden niet alleen de (theoretische) verbruikscijfers geanalyseerd, maar ook het stroomverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot. De milieutest richtte zich op de Toyota Prius Plug-in, de Volkswagen Passat Variant GTE, de Kia Optima Plug-in Hybrid, de BMW 225xe iPerformance Active Tourer en de Volvo XC90 T8 Twin Engine. De Prius was met afstand de winnaar; deze auto kreeg als enige de volle 5 sterren. Zowel qua brandstof als stroomverbruik is het de meest spaarzame auto, aldus de ADAC. De Toyota is met 122 pk weliswaar de minst sterke van het stel, maar de Prius Plug-in met afgerond 1.500 kilo ook de lichtste. Eerder dit jaar won de Japanner al de World Green Car Award. Als nummer2 (met 3 sterren) eindigde de Passat, die een fors hoger stroomverbruik heeft dan de Prius. De Kia (ook 3 sterren) eindigde nipt achter de Volkswagen omdat de brandstofmotor een hogere CO2-uitstoot heeft dan die van de Passat. De BMW kreeg 2 sterren en de Volvo zelfs maar 1 ster. Stroom en verbruikskosten zijn hoog volgens de ADAC. Bij BMW geldt dat ook voor de benzinemotor, wat de onderzoekers verbaast want doorgaans maakt BMW uiterst efficiënte verbrandingsmotoren. Een ander punt waar de ADAC voor waarschuwt bij stekkerhybride modellen: de hogere onderhoudskosten (naast de hogere aanschafwaarde). Door de extra componenten in de auto, kan er simpelweg ook meer kapot gaan. Het hogere gewicht door alle extra componenten kan de auto ook parten gaan spelen. Om de auto zo economisch en ecologisch te laten rijden, moet de stekkerhybride vooral goed worden gebruikt. Dat wil zeggen: vaak kunnen laden en vooral ingezet worden voor kortere ritten. +++

+++ Investeerder Benchmark Capital klaagt voormalig UBER topman Travis Kalanick aan vanwege fraude. Kalanick zou in zijn tijd aan het roer van de taxi app verschillende misdragingen voor het bestuur hebben verzwegen. Nadat hij als topman was ontslagen, maar aanbleef als niet-uitvoerend bestuurder, zou Kalanick ook geprobeerd hebben om de macht binnen het bedrijf weer naar zich toe te trekken. Kalanick laat in een reactie weten dat de zaak nergens op gebaseerd is “en vol met leugens en valse beschuldigingen” zit. Hij verwijt Benchmark “in zijn eigen belang en tegen het belang van Uber” te handelen. Benchmark was een vroege investeerder in Uber. Volgens de rechtbankdocumenten heeft de geldschieter een belang van 13 procent in Uber en een vijfde van het stemrecht in het bedrijf. Ubers waarde wordt geschat op 68 miljard dollar, wat het aandeel van Benchmark 9 miljard dollar waard zou maken. Uber verkeert al enige tijd in zwaar weer. De afgelopen maanden werd het bedrijf geregeld beschuldigd van het hebben van een seksistische cultuur. Ook werd het bedrijf aangeklaagd door Google zusterbedrijf Waymo omdat Uber de techniek voor zelfrijdende auto’s van dat bedrijf zou hebben gestolen. Daarnaast vertrok de ene na de andere bestuurder bij het bedrijf. Dat Kalanick in juni werd gedwongen ontslag te nemen, verandert aan dat laatste gegeven nog niet veel. Hoofd wereldwijde operaties en Ubers eerste topman Ryan Graves heeft ook zijn vertrek aangekondigd. Hij was Rn van de eerste werknemers van de taxidienst. Graves blijft wel lid van de bestuursraad van Uber. De reden van zijn vertrek is vooralsnog niet duidelijk. Graves werkt sinds 2010 bij Uber. Hij begon daar als algemene manager, maar was ook tijdelijk CEO. Eind 2010 nam Kalanick die rol over, maar die is dus vertrokken. Uber zoekt nog altijd naar een nieuwe CEO. In de e-mail gaat Graves onder meer in op de problemen bij Uber. “We hadden meer tijd moeten nemen om te reflecteren op onze fouten en samen veranderingen moeten doorvoeren”. Uber heeft nog niet gereageerd op het vertrek van Graves. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft nog niet besloten of er een Shooting Brake versie van de Arteon komt. Dat zal afhangen van hoe de liftback uitvoering aanslaat. Een volledig elektrische variant komt er sowieso niet. Merkchef Herbert Diess heeft er wel aan zitten sleutelen, maar er is in de bodemplaat te weinig plek voor een accupakket waarmee de e-Arteon qua actieradius zou kunnen concurreren met de Tesla Model S. De Volkswagen zou 100 kilometer ver komen, en dan is er volgens Diess geen goed verkoopverhaal. +++

Reageren is niet mogelijk.