Radicaal anders: Bentley Continental GT

0

Bentley heeft de derde generatie Continental GT klaar. Ogenschijnlijk een voorzichtige evolutie van het oude model, maar onderhuids gooit de luxueuze coupé het over een compleet andere boeg. Het onderstel van de Volkswagen Phaeton is namelijk ingeruild voor het platform van de jongste Porsche Panamera. Dat moet een verademing zijn!

Dat de Continental GT het tot vandaag moest doen met zo’n ouderwetse bodemplaat, komt doordat het basisontwerp alweer 14 jaar oud was. De tweede generatie veranderde daar niks wezenlijks aan en leverde eigenlijk alleen een visuele update op. Geen ramp, want het aantal sportwagens met dubbel geblazen 12 cilinder motor, 4 volwaardige zitplaatsen en een interieurafwerking op ambachtelijk niveau is op één hand te tellen. En zo bleef de Continental GT al die 14 jaren in trek.

Aan die 12 cilinder motor heeft Bentley wijselijk niks veranderd. Nou ja, hij is tegenwoordig goed voor 635 pk en 900 Nm. Daarmee kan de Continental GT in 3,6 seconden (in Sport Launch Mode) naar 100 km/u sprinten en een topsnelheid van 333 km/u bereiken. Dankzij een start/stop functie, zeilmodus en cilinderuitschakeling (bij gedeeltelijke belasting draait de motor op 6 pitten) zou het benzineverbruik enigszins binnen de perken moeten blijven.

De W12 machine is gekoppeld aan een 8-traps automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving zorgt er voor dat je al dat vermogen en koppel veilig op het wegdek kan overbrengen. Die zogeheten ‘Active All Wheel Drive System’ techniek is nieuw, met als gevolg dat de oude 40:60 verdeling van de aandrijfkrachten plaats heeft gemaakt voor een continu variabele instelling (het motorvermogen en koppel wordt gestuurd naar de wielen die het nodig hebben én aankunnen). Onder normale omstandigheden stuurt het systeem de krachten zo veel mogelijk naar achteren voor een sportief weggedrag.

Het Bentley Dynamic Ride rij programma, dat draait op een apart 48V circuit, biedt keuze uit een Comfort, een Bentley en een Sport modus. Luchtvering met 3-kamertechnologie past zich op die settings aan en op het gebied van veiligheid biedt de Continental GT voortaan rijbaanassistentie, actieve parkeerhulp en, voor wie net als het klootjesvolk in de spits deel moet nemen aan het woon/werk verkeer, een fileassistent.

Het inruilen van het Phaeton onderstel voor het platform van de Panamera betekent dat de massieve overhang vóór is ‘verdwenen’. De voorwielen zijn liefst 13,5 centimeter verder naar voren geplaatst. En profiel is het evenwel nog steeds een echte Continental GT. De typerende schouderlijn gaat vloeiend over in het achtersteven, waar de min of meer vierkante lichtblokken hebben plaatsgemaakt voor horizontale units. De dubbele koplampen zijn gebleven. Dat maakt de Bentley zeer herkenbaar, maar fraai is (misschien) anders. Er is keuze uit liefst 70 verschillende lakkleuren.

Binnenin zien we het summum van wat de Volkswagen Groep te bieden heeft. Zo zit achter een houten paneel op het dashboard een 12,3 inch groot aanraakscherm verborgen. Bentley biedt als opties 3 klokjes aan, die zich op de ‘achterkant’ van het scherm bevinden. Zo kan de bestuurder kiezen tussen een moderne (beeldscherm) of een klassieke (klokjes) uitstraling. Het houten paneel draait na het starten van de motor automatisch weg zodat het scherm vrijkomt waarmee alle vitale functies bediend kunnen worden. Een digitaal instrumentarium pal voor de neus en een middenconsole die je enkel met witte handschoen aan durft raken maken ook onderdeel uit van het dashboard.

Voor het interieur is 10 m2 hout gebruikt, zo meldt Bentley trots. De voorstoelen zijn in 18 richtingen elektrisch verstelbaar en er is keuze uit een 3-tal geluidsinstallaties van de gerenommeerde leveranciers Naim en Bang & Olufsen. Het meubilair is bekleed met leder dat is gestikt in een dubbele ruitvorm. De personalisatiemogelijkheden zijn eindeloos: er zijn 15 soorten tapijten, 15 verschillende afwerkingopties voor het interieur en 8 soorten fineer voor het dashboard. Nieuw is de optie ‘Côtes de Genève’: een aluminiumfineer met strepen, geïnspireerd op Zwitserse horloges.

De nieuwe Bentley Continental GT beleeft zijn publieksdebuut volgende maand op de IAA van Frankfurt. De Nederlandse prijzen zullen later bekend worden gemaakt. De nieuwe Continental GT komt begin volgend jaar naar Nederland.

Reageren is niet mogelijk.