Het wachten waard: de nieuwe Volkswagen Touareg

0

In mei publiceerde Autointernationaal.nl een artikel met de titel ‘Geheimtip: de nieuwe Volkswagen Touareg’. De portee van dat verhaal: als je deze SUV koopt, krijg je voor de prijs van een Volkswagen een auto die zijn genen deelt met een Bentley. Maar nu is duidelijk geworden dat er nóg twee extra redenen zijn om voor de nieuwe Touareg te gaan.

De eerste is dat hij het zeer hoogwaardige dashboard krijgt van de Phaeton. Niet het model dat inmiddels met pensioen is, maar dat van de tweede editie die op de valreep werd geannuleerd. Volkswagen had toen het dashboardontwerp al klaar. En dat krijgt de koper van de nieuwe Touareg dus straks ‘gratis en voor niets’ in de schoot geworpen.

De tweede reden om aan de nieuwe Touareg extra aandacht te schenken, is het feit dat het wel eens de laatste editie zou kunnen zijn. Toen de ontwikkeling van de derde generatie begon, zat Herbert Diess (derde foto) als merkchef nog niet achter het stuur bij Volkswagen. Maar nu zegt hij: “Eigenlijk hadden wij deze SUV niet moeten ontwikkelen. De nieuwe Touareg gaat sowieso niet geleverd worden met een V8 motor, dus dan vervalt ook de noodzaak van het MLB platform (van de Audi Q7 en Bentley Bentayga, red.). Met de kennis van nu hadden wij de Touareg ook kunnen baseren op het MQB platform. Dat is goedkoper, lichter en ruimte-efficiënter. En dwars voorin past een V6 motor”.

Dus je kan er een stevige portie Fipronil op innemen dat de Touareg III op termijn zal worden vervangen door de Atlas. Dat is een 7-persoons SUV op basis van bovengenoemd MQB platform die primair voor de Verenigde Staten (en China, waar hij als Teramont wordt verkocht) is ontwikkeld. Van die Atlas komt in 2019 trouwens een 5-persoons coupéversie. Tja, wie wil er dan nog een Touareg?

Diess heeft er overigens geen spijt van dat hij de Phaeton opvolger, waarvoor een traditionele aandrijflijn was voorzien, geannuleerd heeft: “Het model was te conservatief van opzet. In het betreffende segment stappen veel autoconsumenten over naar Tesla. Met de Phaeton II hadden wij daar niks tegen kunnen uitrichten”. Diess laat weten dat er op termijn alsnog een opvolger voor de statige sedan komt. Die zal worden gebaseerd op het MEB platform van Volkswagen en wordt volledig elektrisch. Een introductie vóór 2021 is evenwel niet te verwachten.

De nieuwe Touareg zal in september op de IAA autoshow van Frankfurt worden gepresenteerd. Hij zal dan onder andere leverbaar worden in GTE stekkerhybride uitvoering waarbij de 2.0 TSI benzinemotor als basisunit fungeert. Deze aandrijflijn werd vorig jaar al op de Beijing Motor Show in de T-Prime gepresenteerd, feitelijk de conceptversie van de nieuwe Touareg en biedt een elektrische actieradius van 50 km. Dieselen kan in 3 vermogenversies van de 3.0 TDI V6.

Het Phaeton dashboard van de nieuwe Touareg wordt gedomineerd door een 15,0-inch groot, naar de bestuurder gericht, touch screen (tablet formaat, in combinatie met een nieuwe generatie multimedia systeem). Daarin verschilt de grote SUV van de rest van het gamma van het merk, want die hebben een maximaal 9,2-inch groot scherm aan boord. Maar nu weet je dus het ‘hoe en waarom’.

Reageren is niet mogelijk.